کف کاذب ساختمان

به نوعی سازه ارتفاع دار در اصطلاح کف کاذب می گویند که به عنوان قرینه سقف کاذب شناخته و با استفاده از یک شبکه فولادی ساخته می شود.

کاربرد کف کاذب  

پایه های موجود در کف کاذب باعث می شود تا این سازه به عنوان کف اصلی استفاده نشود و تنها روی کف اصلی اجرا می شود. کف کاذب به جهت ارتقاء و بالا بردن سطح زمین کاربرد دارد و به همین خاطر به آن سازه تغییر ارتفاع داده هم اطلاق می شود و در محیط  نمایشگا ها و غرفه ها برای ایجاد کف و پوشاندن کابل ها از کف کاذب استفاده می شود.
در زمان استفاده از کف کاذب باید مواردی چون رطوبت فضا، حریق، وزن هایی که قرار است روی کف قرار بگیرند و مکان مورد نظر را به دقت بررسی کرده و با استفاده از خصوصیات و کارایی محیط  کف کاذب را ایجاد نمود.
به صورت معمول از کف کاذب در مکان های مخابراتی، مرکز کامپیوترهای سرور، اتاق فرمان ارتش، برج های کنترل، اتاق های قرنطینه، گلخانه های مکانیزه شده، استیج ها و در ساختمان های بسیار مدرن و به طور کلی در هر محیطی که عبور تاسیسات و کابل های برق در آن مکان زیاد باشد قابل استفاده می باشد.
البته با کمک یک سازه جانبی می توان ارتفاع کف کاذب را افزایش داده و آن را به گونه ای نصب نمود که به راحتی بتوان در زیر سازه رفته و عملیات مربوط به تعمیر و نگهداری تاسیسات را انجام و حتی تردد نمود.
کف کاذب به عنوان یک محصول پر کاربرد راهکار مناسبی برای نصب انواع تجهیزات تهویه مطبوع و هوا ساز در ساختمان های مختلف می باشد.
به دلیل کارایی این این نوع کف های کاذب به آنها کف متحرک، کف مرتفع، کفپوش کاذب یا کفی که قابلیت دسترسی دارد هم اطلاق می شود.

ویژگی های مهم کف کاذب در ساختمان ها

یکی از ویژگی های کف کاذب این است که با استفاده از آنها می توان امکان پهنان سازی، گرمایش از کف، دسترسی آسان و همچنین انتقال آب های سطحی را فراهم آورده  و به کاهش رطوبت محیط کمک نمود.
کف کاذب راهکاری است که با استفاده از آن می توان عملیات سبک سازی و کاهش وزن ساختمان را انجام داده و با بالابردن ارتفاع قابلیت عبور تاسیسات را به وجود آورد.

ابعاد کف کاذب

کف های کاذب با ابعاد مختلفی مانند ۵۰*۵۰، ۶۰*۶۰ و ۶۰*۱۲۰ سانتی متر ساخته می شود که با توجه به محیط می توان از نمونه مناسب آنها استفاده نمود.

نحوه نصب کف کاذب ساختمان

کف کاذب که از نوعی سازه فلزی ساخته شده است و پایه های آن با فاصله های مساوی بر روی بتن نصب می شود. سازه  فلزی به گونه ای طراحی شده است که قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته و می توان تایل های مستقر بر روی آن را جابه جا نمود. توجه داشته باشید که کف کاذب از تعدادی تایل تشکیل شده است که به آسانی می توان آنها را برداشته و راهی به فضای زیر کف ایجاد نمود.

انواع مختلف کف کاذب

از نظر کاربردی کف کاذب به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر می باشد.
دسته اول کف های کاذبی هستند که مخصوص سبک ساختن ساختمان ها استفاده می شود و دسته دوم کف های کاذبی که به جهت گرمایش از کف و کاهش دادن رطوبت نصب می شوند و در دسته سوم کف کاذبی که برای انتقال آب های سطحی، خاک و ماسه کاربرد دارد قرار گرفته است. گروه آخر کف های کاذبی هستند که از آنها برای پوشش دادن تاسیسات استفاده می شود.

سبک سازی با استفاده از کف کاذب

در این نوع از کف ها هیچ ضرورتی برای زیرسازی وجود ندارد و می توان با استفاده از چسب بتن کف های کاذب را روی قطعات بتن نصب نمود. در تهیه کف های کاذب کاهش وزن از چوب فشرده شده، گرانیت و سنگ مرمر مصنوعی استفاده شده است.
این نوع کف ها قابلیت تنظیم محوری پایه ها و همچنین شیب کف را دارند و با استفاده از آنها به هیچ عنوان صدا منعکس نشده و عایق صوتی مناسبی هستند.
این کف های کاذب در مقابل بار های جانبی بدون اینکه نیاز به استرینگر داشته باشند از خود مقاومت نشان می دهند.

نصب سیستم گرمایش با کمک کف کاذب

این مدل از کف های کاذب که به جهت نصب سیستم های گرمایش از کف نصب می شوند از جنس پارکت، چوب پنبه، سرامیک و HPI هستند و بیشترین کاربرد این نوع کف ها در مناطق سردسیر می باشد زیرا با عبور لوله های آب گرم از کف باعث تامین گرمای محیط ساختمان می شوند. این نوع کف ها در برابر حشرات موذی و رطوبت مقاوم هستند و عایق بسیار خوبی در مقابل سر و صدا می باشند.
ایجاد کف کاذب با هدف انتقال آب های سطحی
این مدل از کف ها مناسب سالن های ورزشی، محیط های بارانی و حتی شن خیز ها می باشند و شکل ظاهری این کف ها ثابت و به صورت درزدار یا مشبک بوده و معمولا در کارخانه ها برای منتقل نمودن آب های سطحی و جاری در محیط قابل استفاده هستند. مهم ترین مزیت این نوع کف ها این است که در برابر خستگی مواد، شرایط آزاد و همچنین مواد اسیدی و قلیایی دارای بسیار مقاومت هستند.

پوشاندن تاسیسات با کف کاذب مناسب

این نمونه از کف ها که برای پوشاندن و عبور کابل ها از آنها استفاده می شود از جنس پی وی سی یا آلومینیوم هستند و به عنوان یک کف کاذب پر کاربرد شناخته شده و می توان به راحتی آنها را جابه جا نمود.
کف های کاذب معرفی شده به هیچ عنوان الکتریسته ساکن ندارند و به مدت یک ساعت در مقابل حریق مقاومت می کنند. این نوع کف ها بار را تحمل کرده و می توان در حدود یک تن بار را روی آنها غلطاند.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید