گیاهان زینتی (تزئینی)

بدون دیدگاه

اطلاعاتی درباره گیاهان زینتی

گیاهانی که از آنها در باغ گل یا فضای خانه استفاده می شوند را به صورت معمول گیاهان زینتی می نامیم. گیاهان زینتی برای به نمایش گذاشتن گل هایشان کاشته و رشد می کنند و دارای برگ، بو، ساقه، میوه و  غیره هستند و خار های تیز مانند گل رز و کاکتوس دارند و باعث می شوند تا افراد ازپرورش و دیدن آن ها لذت ببرند.

به گیاهان زینتی اصطلاحا”  گیاهان بوستانی هم گفته می شوند و از لحاظ شکل و رنگ دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و وجود آنها در فضای خانه جلوه ای چشم نواز را ایجاد می کند.

خصوصیات گیاه زینتی

یک گیاه در صورتی زینتی محسوب می شود که در درجه اول توسط پرورش دهنده آن بسیار رسیدگی شود و به درستی هرس و عملیات ویژه ای روی آنها انجام شود تا زیبایی آنها افزایش یابد و در صورتی که دوباره رشد کرده و از فرم خود خارج شوند از دسته گیاهان زینتی خارج می شوند.

گیاهان زینتی مانند کاکتوس های وحشی که به صورت خودرو هستند بدون اینکه نیاز به باغبان و پرورش دهنده داشته باشند خود به خود رشد می کنند.

گیاهان زینتی که با هدف کشاورزی پرورش داده می شوند تنوع زیادی دارند برای مثال گیاهی با نام اسطوخودوس علاوه بر اینکه با مقاصد کشاورزی و تغذیه ای قابل استفاده است می تواند در دسته گیاهان زینتی هم قرار بگیرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر گیاهی را نمی توان به عنوان گیاه زینتی در فضای خانه، حیاط و باغچه کاشت زیرا برخی از گیاهان خاصیت سمی بودن دارند و به حاصلخیزی خاک آسیب وارد می کنند و ممکن است محل تجمع حشرات مختلف بوده و برای سلامتی و بهداشت خانه و خانواده ضررو زیان داشته باشند از این رو باید در انتخاب و خرید گیاه دقت بسیار نمود.

انتخاب گیاهان تزئینی

گیاهانی مانند نعناع، بامبو، تاج خروس، بنفشه آبشاری، آلوئه ورا، شابیزک، درخت گل ابریشم از جمله گیاهانی هستند که وجود آنها در فضای خانه مناسب نیستند. از این رو پیشنهاد می کنیم گیاهانی را برای داخل منزل یا محیط کار خود بخرید که نه تنها زیبا و تزئینی هستند اثر روانی و بهداشتی مثبتی روی افراد ساکن در خانه یا محل کار شما داشته باشند و باعث تصفیه هوای ساختمان شود.

گیاهان زینتی که در فضای آپارتمان استفاده می شوند باید با شرایط فضاهای مسکونی همخوانی داشته باشند و به دلیلی اینکه به صورت معمول از مناطق استوایی یا نیمه استوایی هستند باید برای نگهداری و مراقبت از آنها به آبیاری، نور، میزان رطوبت خاک، کود و دمای مورد نیاز آنها توجه ویژه ای نمود.

برای مثال برخی از گیاهان زینتی به دمای پایین حساس بوده و تعداد دیگری نیاز به رطوبت کمی نیاز دارند و ممکن برخی دیگر نیازمند نور شدید خورشید باشند و حتی ممکن است گیاهان زینتی دیگری وجود داشته باشند به تمام شرایط اعلام شده حساسیت داشته و باید در فضای آپارتمانی خود فضای مناسبی را برای نگهداری آنها مهیا نمود.

انواع گیاهان زینتی آپارتمانی

گیاهان زینتی مناسب برای فضای آپارتمان شامل آگلونما ماریا، آزالیا، آرالیای برگ پهن، آرالیای ژاپنی، آرمریا، آرالیای دروغی و … می باشند.

خرید گیاهان زینتی

۱- در زمان خرید گیاهان زینتی برای فضای آپارتمانی باید نکاتی را مد نظر داشت در ابتدا باید درجه مهارتی که برای پرورش گیاهان دارید ارزیابی شده و میزان رطوبت و درجه حرارت محیط را بررسی نمود. در مرحله بعد مشخص نمودن یک فضای مناسب برای قرار دادن گیاهان است و بعد از مشخص شدن تمامی آیتم ها باید به فکر خرید گلدان مناسب با رنگی شادب باشید که بتواند زینت بخش محیط زندگی شما باشد.

۲- شرایطی چون نور، حرارت، رطوبت و … را باید در زمان خرید گیاه به کارشناس مربوطه اعلام کرده تا بتواند گیاه مناسبی را به شما معرفی نماید. به همین خاطر توصیه می کنیم اطلاعات کامل درباره نام و پرورش گیاه خاص زینتی که قرار است در فضای آپارتمان نگهداری شود را از فروشنده سوال کنید.

۳- پیشنهاد می کنیم گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری بیشتری دارند و در اصطلاح کم توقع هستند و علاوه بر ارزان بود به سرعت رشد کرده و قابل تکثیر باشند.

۴- برای خرید گیاهان زینتی باید به دقت برگ ها، ساقه ها و خاک گیاه را بازدید نمود تا هیچ گونه آفات، امراض و علف هرزی نداشته باشند و اگر در فصول سرد سال به خرید گیاه می پردازید توجه به این نکته باید با دقت بیشتری صورت بگیرید.

۵- گلدانی را باید برای آپارتمان خود خریداری کنید که با وضعیت، فرم و فضای اتاق هماهنگی داشته باشد. برای مثال برخی از گیاهان تزئینی مانند آگلونما به دلیل داشتن شکل خاص و تعدد برگ ها در صورتی که در یک گلدان مناسب قرار داده شوند به بزرگ تر جلوه دادن فضای اتاق کمک زیادی می کنند.

۶- در زمان خرید گیاه باید مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب که مخصوص گیاهان زینتی هستند را تهیه کرده و نحوه استفاده از آنها را به دقت سوال نمود.

۷- از خرید گیاهانی که روی برگ های آنها لکه های زرد و سوختگی وجود دارد خود داری کنید.

۸- گیاهی را خریداری کنید که اصطلاحا” ریشه پر باشد زیرا مدت زیادی است که به گلدان جدید منتقل شده است و ریشه به صورت مطلوب گسترش پیدا کرده است و اگر بخواهید گلدان آن را تعویض کنید مشکلی ایجاد نمی شود. در غیر این صورت باید چند ماه بعد از خرید گیاه اقدام به تعویض گلدان آن کنید.

نوشتهٔ بعدی
ساخت استخر
نوشتهٔ پیشین
شاور پنل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید