نحوه انتخاب لوستر مناسب

نحوه انتخاب لوستر مناسب

برای انتخاب درست یک لوستر عوامل زیادی دخیل هستند و به همین خاطر انجام این کار اصلا ساده نبوده و باید در زمان انتخاب به رنگ، اندازه و تناسب فاصله ها و … توجه داشته باشید.

همان طور که می دانید در گذشته لوستر ها به صورت معمول از رشته های آویزان با شرشره های کناری تشکیل می شدند، البته رنگ و اندازه های آنها باهم متفاوت بود. در واقع لوستر ها تنها یک شکل و شمایل داشتند و برای زیباتر کردن فضای خانه مورد استفاده قرار می گرفتند. اما امروزه طراحان دکوراسیون داخلی با توجه به اینکه هر محیط چه کاربردی دارد، یک نوع لوستر خاص را پیشنهاد می کنند.

از آنجایی که امروزه طراحان لوستر ها، طرح های جدید و متنوعی را وارد بازار کرده اند و این امر باعث شده تا وقتی برای خرید لوستر به بازار مراجعه می کنید، با دنیای عجیبی از کریستال و فلزها روبرو شده و به سختی می توانید به سلیقه بصری خود اعتماد کرده و لوستری مناسب را تهیه کنید.

بهتر است بدانید که لوستر از جمله لوازمی است که برای استفاده آن در هر محیطی باید قاعده وقانونی را رعایت کنید و این مسله نیازمند آن است که شما با این قواعد آشنا باشید.

سبک لوستر

اولین و مهم ترین قانونی که در زمان خرید لوستر باید آن را در نظر داشته باشید، طراحی اصلی لوستر است که توصیه ما این است که حتما لوستری را تهیه کنید که متناسب با فضای دکوراسیون منزل شما باشد. نکته مهم این است که  دکوراسیون هر خانه ای در انتخاب نوع لوستر تاثیر زیادی دارد. برای مثال در خانه ای با سبک کلاسیک که پر از مبلمان سلطنتی و استیل است، لوستر ها باید از جنس کریستالی و دارای طرح های سنتی باشند. لوستر های کلاسیک دارای یک پایه فلزی و کریستال های بزرگ و کوچکی هستند که در اطراف آن آویزان شده اند. البته کریستال ها دارای شکل های متفاوتی مانند گوی های چند وجهی، لوزی های بلند و کوتاه و… هستند که یا به صورت براق یا به صورت مات در لوستر های کلاسیک وجود دارند.

لوستر های خاص کلاسیک

نوع دیگر لوستر های کلاسیک، که معمولا در خانه های امروزی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، لوستر های برنجی، نقره ای و حتی لوستر هایی با پوشش آب طلا هستند که بسیار از لوستر های کریستال قدیمی، مجلل تر و گران تر هستند. بهتر است بدانید که این نوع لوستر ها با توجه به عیار فلزی که در آنها به کار رفته است، دارای قیمت های خاصی هستند.

این نوع لوستر ها با انواع دیگر تفاوت هایی دارند که شامل موارد زیر است :

۱- با طراحی دکوراسیون خانه های ایرانی هماهنگ است.

۲- به دلیل اینکه از فلزات گرانقیمت ساخته شده اند، در صورتی قصد فروش آنها را داشته باشید، ضرر زیادی نمی کنید.

۳- به دلیل اینکه کار دستی روی آنها انجام شده است، در شمار آثار هنری به حساب می آیند و به زیبایی خانه شما بسیار کمک می کنند.

یادتان نرود که این نوع لوستر ها با مشخصه ای که دارند، فقط مناسب خانه های بزرگ و مجلل بوده و برای خانه ای با سبک مدرن نه تنها هماهنگ نبوده، بلکه باعث ایجاد تضادی در محیط می شود.

استفاده از شیشه در لوستر

در خانه های مدرن امروزی معمولا از لوستر هایی استفاده می شود که در آنها از شیشه بهره گرفته شده است و در آنها آویزهایی از جنس کریستال وجود دارد. فرق این نوع لوستر ها با نوع کلاسیک آنها در طراحی خاص آنها می باشد که حرف اول و آخر را در خانه هایی با سبک مدرن خواهند زد. در واقع یک طراحی عجیب و متفاوت از شاخه هایی که در لوستر های معمولی همیشه وجود داشته است، را در این نوع لوستر ها خواهید دید.

تلفیق سنت و مدرنیته

امروزه طراحان دکوراسیون داخلی دوست دارند که در طراحی های خود کارهای عجیب و غریب انجام دهند و انجام این کارها نه تنها خارج از معمول بوده، بلکه باعث می شود تا سنت و مدرنیته را باهم تلفیق کنند. از این رو برای استفاده از این ایده بهترین کار استفاده از لوستر هایی با طراحی متفاوت است که با دکوراسیون خانه شما بسیار هماهنگ خواهد شد. برای مثال می توانید از یک لوستر کریستال ۱۰ شاخه ای در یک فضای مدرن بهره گرفته و از یک لوستر ساده و مدرن در یک محیط کاملا سنتی استفاده کنید تا حال و هوای خانه شما را به کلی تغییر دهد. از این رو توصیه ما این است که در زمان انتخاب لوستر قاطعانه برخورد نکرده و حواستان به طیف های مختلف هم باشد.

لوستر بالای میز ناهارخوری

در صورتی که تمایل دارید از یک لوستر در بالای میز ناهارخوری بهره بگیرید یا لوستر در وسط فرش خانه قرار بگیرد، بهتر است برای محاسبه از میز و فرش کمک بگیرید. به همین خاطر توجه داشته باشید که لوستر بالای میز ناهارخوری باید متناسب با میز باشد. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، باید عرض میز را تقسیم بر دو کنید. برای مثال یک میز با عرض یک متر نیاز به لوستری با قطر ۵۰ سانتی متر دارد. برای فرش هم باید طول و عرض را باهم جمع کرده و سپس آن را به فوت تبدیل کنید. عددی که به دست می آید، اندازه لوستر رادر مقیاس اینچ مشخص می کند.

اما برای یک میز مستطیل شکل، اول باید قطر لوستر را به روشی که گفته شد به دست آورده و آن را از طول میز کم کنید و عددی که به دست می آید نشان دهنده طول تقریبی لوستر و عدد قطر، همان عرض تقریبی لوستر انتخابی شما برای یک میز مستطیل شکل خواهد بود.

در صورتی که میز ناهار خوری منزل بزرگ است و تمایل دارید از چند لوستر در بالای میز استفاده کنید، باید از یک فرمول خاص کمک گرفته تا اندازه لوستر هایی که می توانید در این فضا استفاده کنید، مشخص شود. برای انجام این کار ابتدا عرض میز را تقسیم بر تعداد لوستر ها به اضافه عدد یک کرده و عددی که به دست می آید، نشان دهنده قطر لوستر می باشد. برای مثال در صورتی میز ناهارخوری شما عرضی معادل ۱۳۵ سانتی متر دارد و می خواهید از دو لوستر در بالای میز استفاده کنید، باید این عدد را تقسیم بر ۳ کرده و عدد ۴۵ سانتی متر نشان دهنده قطر لوستر بوده که باید با همین فاصله از دیگری نصب شود.

 یادتان نرود که فاصله لوستر تا سقف سه متری، باید ۵/۶۸ تا ۷۶ سانتی متر بالاتر از میزناهار خوری باشد و در صورتی که سقف منزل شما بلند تر از سه متر باشد، باید ۵/۷ سانتی متر برای هر ۳۰ سانتی متر در نظر داشته باشید.

اگر می خواهید از آویز در بالای کانتر آشپزخانه استفاده کنید، باید آویز ها در فاصله ۸۹ تا ۱۰۲ سانتی متری از بالای سطح کانتر نصب شوند. به صورت کلی هر لوستری که می خواهید در فضای خانه خود نصب کنید باید فاصله آنها از زمین بیشتر از دو متر نباشد.

جای مناسب لوستر ها

بهتر است بدانید که لوستر ها تنها برای وسط سقف نیستند. در واقع لوستر ها را زمانی که بخواهید در اتاق نشیمن یا پذیرایی نصب کنید، در وسط اتاق قرار می گیرند. اما در صورتی که قصد دارید از لوستر ها در یک قسمت خاص استفاده کنید و حتی از دو یا چند لوستر در یک قسمت بهره بگیرید، دیگر نباید به وسط بودن آن توجه کنید، بلکه باید در این حالت لوستر ها را با یک فاصله مناسب از یکدیگر قرار دهید.

گاهی خانه هایی وجود دارند که محیط آنها پر از پیچ و خم یا پخی های مختلف می باشد، در این صورت می توانید از یک لوستر در وسط استفاده کنید و برای سایر قسمت ها از دیوارکوب یا آباژور هایی هماهنگ با لوستر ها بهره بگیرید.

در صورتی که اتاق پذیرایی منزل شما مربع یا دایره است، می توانید از یک لوستر در مرکز اتاق استفاده کنید. اما اگر این فضا باریک و حتی بلند است، بهتر است از دو یا چند لوستر  کمک بگیرید. البته اگر تمایل به وجود چند لوستر در یک فضا ندارید، پیشنهاد می کنیم لوستر هایی را در این محیط نصب کنید که دارای یک پایه مستطیل شکل ثابت و چراغ هایی به صورت رشته ای یا شاخه ای که روی آن قرار دارد، استفاده کنید.

رنگ متفاوت برای لوستر ها

یک ایده جالب و متفاوتی که امروزه طراحان داخلی از آن استفاده می کنند، تغییر رنگ لوستر های انتخابی می باشد. در واقع از لوستر هایی با شکل یکسان که تنها رنگ های آنها متفاوت است، برای ایجاد تغییر کمک می گیرند. البته فراموش نکنید که رنگ هایی که برای لوستر انتخاب می کنید، یا باید متناسب با دکوراسیون خانه باشند، یا رنگ هایی متفاوت اما مکمل را برای این منظور انتخاب کنید. بهره گیری از این ایده بیشتر برای خانه های بزرگ که تغییر رنگ ها به شکل زیبایی مشخص هستند، مناسب است.

لوستر ساده و گرد

در صورتی که اتاق مد نظر شما زوایای زیادی داشته باشد، بهتر است از لوستری برای این فضا استفاده کنید که گردباشد. البته در یک اتاق نشیمن که دارای سقف گچبری شده و تزئینات زیاد است، انتخاب یک لوستر ساده مناسب تر خواهد بود. در مورد خانه هایی که دارای دکوراسیون ساده ای هستند، انتخاب شما برای لوستر مناسب بیشتر خواهد بود.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید