روش های صرفه جویی انرژی

بدون دیدگاه

صرفه جویی انرژی در خانه

برای اینکه در مصرف انرژی در خانه خود صرفه جویی کنید باید در ابتدای ساخت بنا با یک معمار داخلی صحبت کنید تا ویژگی هایی صرفه جویی انرژی را در خانه شما ایجاد کند. اما در صورتی که در خانه خود در حال زندگی هستید این امکان را دارید که با چند ترفند ساده می توانید در مصرف آب، برق و گاز صرفه جویی کنید.

در زمان طراحی محیط زندگی به صورت معمول علایق و احتیاجات خود را در نظر گرفته و از مبلمان، کابینت ها، وسایل و لوازمی استفاده می کنید که با سلیقه شما هماهنگی داشته و مورد نیازتان  باشند. طراحی دیوار ها، سبک دکوراسیون و بسیاری از چیز های دیگر را به گونه ای در نظر می گیرید که ظاهر زیبایی را ایجاد و احتیاجات شما را پاسخگو باشند. اما در کنار زیبایی ظاهری خانه باید به جزئیات هم توجه کرده و از ایده های پایدار و کارآمد استفاده نمود. چرا که شما می خواهید در یک خانه سال های طولانی زندگی کرده و باید راحتی و آسایش را برای خود و افراد خانواده فراهم کنید.

از آن جایی که ما در کشوری زلزله خیز زندگی می کنیم، برای امنیت جان خود و اعضای خانواده  نیز لازم است که کنترل های لازم انجام شوند. از این رو باید قبل از این که در یک خانه سکونت پیدا کنید ابتدا مقاومت، ساختار و تاسیسات بنا را مورد بررسی قرار دهید چرا که با این کار احتمال بروز مشکلات در آینده کاهش خواهند یافت.

برق، گاز و آب از انرژی هایی هستتند که  بیشترین مصرف را در خانه دارند و با استفاده از تدبیر ها و پیشگیری های بسیار ساده می توانید در زمینه مصرف انرژی در طولانی مدت بسیار مفید و کارمد عمل کرده و به صرفه جویی انرژی کمک کنید. چرا که صرف جویی نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر حفظ محیط زیست نیز بسیار اهمیت دارد.

مهم ترین دلایل از بین رفتن تعادل محیط زیست و بروز مشکلات زیست محیطی افزایش جمعیت، از بین رفتن تدریجی لایه اوزون، آلودگی های محیطی و عوامل بسیار دیگری هستند که در نتیجه آن منابع انرژی های طبیعی بسیار کاهش یافته و مصرف بیش از اندازه انرژی ها به غیر از حاد تر کردن مشکلات فایده دیگری نخواهد داشت. پس تصور نکنید که صرفه جویی شما تاثیری ایجاد نخواهد کرد، بلکه هر نوع صرفه جویی، بهره وری انرژی را افزایش خواهد داد.

سازگاری خانه با محیط زیست

برای ساخت بنا در ابتدا باید به سازگاری خانه با محیط زیست توجه نمود. زیرا خانه هایی که با محیط زیست سازگاری دارند بر پایه ساختارهای صرفه جویی ساخته می شوند و طبیعت در آنها از اهیمت ویژه ای برخوردار است. برای این که یک خانه با محیط زیست سازگاری داشته باشد کافی است که مصالح به کار رفته در آن خانه سازگار با محیط زیست باشند. استفاده از مصالح قابل بازگشت به طبیعت و سازگار با محیط زیست تاثیر به سزایی در حفظ طبیعت خواهند داشت.

خانه هایی که در مناطق روستایی با استفاده از خشت و کاهگل بنا می شوند با هدف دوستی با طبیعت نبوده اما به دلیل اینکه از مواد طبیعی مانند خاک و کاه برای ساخت آنها استفاده می شود در مقایسه با ساختمان های بتونی و تیر آهن سازگاری بیشتری با طبیعت دارند. خانه های خشتی همانند خانه های کاهگلی که با اسکلت چوبی ساخته می شدند، از مواد طبیعی تشکیل شده و از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه بودند. در هر دو خانه فضای داخلی در زمستان گرم و در تابستان خنک باقی می ماند و باعث می شود تا در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی شود.

عایق کردن خانه

برای صرفه جویی در مصرف انرژی قبل از هر کاری باید خانه را عایق بندی نمود. زیرا عایق کردن خانه باعث می شود تا در فصول گرم و سرد سال تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی شود. در صورتی که در زمان ساخت بنا به شکل ایده آل کار عایق بندی قسمت های مختلف خانه انجام شود بسیاری از هزینه ها را کاهش داده و به راحتی می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. اما اگر در یک خانه سکونت دارید باز هم امکان عایق نمودن بخش های مختلف خانه وجود دارد. برای مثال می توانید روی دیوارها، سقف و کف را عایق بندی کنید تا از این طریق بتوانید در مصرف گرما صرفه جویی نمود. عایق بندی سقف می تواند مانع از بین رفتن گرما شده و همچنین  از بروز مشکلاتی مانند نم و رطوبت نیز جلوگیری خواهید کرد.

صرفه جویی در مصرف گرما

با استفاده از تغییرات کوچک و ساده می توانید گرمای محیط خانه خود را حفظ نمود. برای مثال درب و پنجره ها را بررسی کرده تا از این طریق از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید. استفاده از پرده های ضخیم برای این منظور بسیار کارآمد خواهند بود. پرده های ضخیم، فرش های پشمی و استفاده از روانداز بر روی مبل ها باعث می شوند تا سریع تر گرم شوید.

استفاده از انرژی خورشید

انرژی خورشید هم بر جسم  و هم بر روح انسان تاثیرات مثبت دارد و استفاده از آن هم در زمینه گرما و هم در زمینه روشنایی بسیار مفید خواهد بود. هر چند که استفاده از پنل های خورشیدی از نظر مالی بسیار هزینه بردار هستند، اما در طولانی مدت صرفه جویی بسیار قابل توجهی در مصرف انرژی انجام داده و در واقع ارزش هزینه اولیه ای که برای آن انجام می شود را خواهد داشت. چرا که هیچ مشکلی برای محیط زیست نیز ایجاد نخواهد کرد. هیچ نور مصنوعی ای نمی تواند جای نور خورشید را بگیرد و به همین دلیل زمانی که می خواهید خانه خود را بسازید، در قسمت جنوبی خانه یک پنجره بزرگ ایجاد کنید و از نور خورشید تا جای ممکن بهره ببرید.

استفاده از لامپ های ای ای دی

لامپ های ال ای دی و فلورسنت ۸۰ درصد مصرف برق کمتری نسبت به لامپ های معمولی دارند. کولر های گازی مصرف برق بسیار بالایی دارند و به غیر از مصرف برق برای محیط زیست نیز مناسب نیستند، به همین دلیل تا جایی که امکان دارد از این خنک کننده ها استفاده نکنید. به جای آن می توانید از کولر های آبی و یا پنکه استفاده کنید چرا که این لوازم با وجود اینکه از برق استفاده می کنند، اما میزان مصرف آن ها از کولر گازی بسیار کمتر است.

سرمایش در تابستان

طراحی نامناسب واحد های مسکونی، عدم وجود سایه بان با پوشش های آفتاب گیر، به این معنا است که بسیاری از واحد های مسکونی باید هزینه های بیشتری را جهت ایجاد سرمایش در تابستان تقبل نمایند. صورت حساب برق مصرفی ماهیانه برای یک واحد مسکونی متوسط در ماه های تابستان حدودا ۶ درصد بالاتراز سایر ماه های سال است.

چند شیوه ی صرفه جویی در مصرف انرژی:

  • در عوض سیستم های تهویه مطبوع، حتی المقدور از پنکه برای ایجاد نسیم خنک استفاده کنید.
  • سیستم های تهویه ی مطبوع خود را در دمای ۲۵ درجه ی سانتی گراد تنظیم کنید.هر یک درجه سانتی گراد، بهای برق مصرفی دستگاه شما را حدودا” ۱۵ درصد افزایش می دهد.
  • هنگامی که خارج از منزل به سر می برید، دستگاه تهویه مطبوع خود را خاموش کنید و تنها زمانی که ضرورت دارد آن را به کار اندازید. در صورت امکان از یک تنظیم گر زمانی استفاده کنید به نحوی که تنها مدت زمان کوتاهی قبل از ورود شما به منزل، دستگاه سرمایش را به کار اندازید. در صورت امکان از یک تنظیم گر زمانی استفاده کنید به نحوی که تنها مدت زمان کوتاهی قبل از ورود شما به منزل، دستگاه سرمایش را به کار اندازد.
  • محوطه ی مورد نیاز برای خنک شدن را به حداقل برسانید.
  • اطمینان حاصل نمایید که تمام پنجره ها از نورگیر و سایه بان برخوردار باشند.
  • در روزهای خیلی گرم، کلیه نورگیرها، پرده ها، درها و پنجره ها را به منظور جلوگیری از ورود حرارت بسته نگه دارید.
  • هنگامی که درجه حرارت بیرون پایین تر از درون منزل است پنجره ها رابرای تهویه باز کنید.
  • دستگاه تهویه ی مطبوع یا کولر خود را به طور منظم تمیز نماییدو خاک و غبار را از روی کویل ها و پروانه های آن ها پاک کنید.
  • در طول شب ونیز در زمان هایی از روز که خارج از منزل هستید، سیستم سرمایش را خاموش نگه دارید.
نوشتهٔ بعدی
۷ توصیه دکوراسیون تابستانی
نوشتهٔ پیشین
خنک کننده های مناسب منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید