چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک

بدون دیدگاه

نکاتی در رابطه با اتاق کودک

به عقیده روانشناسان مهمترین ویژگی اتاق کودک مخصوصا تا قبل از ۲ سالگی، آرامش و ثبات است. زیرا کودک هر تغییری در اتاق را به ذهن می سپارد و هرحذفی در اتاق در ذهن کودک به معنای نابودی آن شیء است. به همین دلیل نمیتواند ذهنیت درستی از محیط اطراف خود داشته  و درنتیجه این بی ثباتی، کودک احساس آرامش نخواهد داشت و ارتباط درستی با محیط برقرار نمیکند.

یکی از دغدغه های خانواده ها در دکوراسیون و چیدمان منزل ، چیدمان اتاق کودک به حساب می آید . مخصوصا وقتی برای اولین بار صاحب فرزند می شوند و شوق بسیاری برای چیدن اتاق کودکشان دارند و دلشان می خواهد رویایی ترین فضا را برای کودک نازنینشان فراهم کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام خرید وسایل و طراحی دکوراسیون اتاق فرزندتان از یک ذهن کودکانه به جای سلیقه شخصی خود بهره بگیرید، در واقع هنگام چیدمان، کودکانه فکر کنید، اینکه والدین در انتخاب وسایل کودک از سلیقه خود استفاده کنند کار اشتباهی است  .

البته شایان ذکر است که دکوراسیون اتاق کودک در سالهای مختلف عمرش تغییر میکند. برای مثال در خردسالی به رنگ های تند و شاد و پررنگ علاقمند هستند و به شدت تحت تاثیر این رنگ ها خلاقانه عمل می کنند. استفاده از تصاویر در اتاق کودک باعث میشود تا تخیلات کودکان تقویت یافته و به رویاهایشان رنگ و شکل تازه ای بدهد و بنابراین در شکل گیری شخصیت فرزند شما هم تاثیر دارد.

رنگ های بنفش، صورتی و قرمز رنگ های دخترانه ای هستند و در مقابل آبی، نارنجی و سبز برای اتاق پسربچه ها بیشتر کاربرد دارد، اما حتی گاهی می توان با ترکیب درست این رنگ ها این محدودیت ها را از بین برد.

اگر اتاق بچه ها دارای جذابیت باشد و آنها تعلق خاطری نسبت به اتاقشان پیدا کنند، بیشتر وقت خود را در آنجا می گذرانند به جای اینکه دایما در اتاق نشیمن و پای برنامه های تلویزیون باشند که در بعضی موارد مناسب سن آنها نیست. یک پیشنهاد برای اینکه کودک خود را به فضای اتاقش سوق دهید و فضایی را برای بازی و سرگرمی هایش ایجاد کنید تا در آنجا وقت خود را بگذراند، این است که با گل های رنگ یا کاغذهای رنگ و یا با رنگ و طرحی متفاوت اسم کودک خودرا بنویسید و یا حتی از عکس شخصیت های کارتونی برای تزئین اتاق استفاده کنید . این کار می تواند باعث شود تا کودک شما از اتاق خود تنها برای خواب استفاده نکند و با اسباب بازی هایش در این فضا سرگرم باشد .

از آنجا که تا قبل از سن ۵ سالگی کودک شما بیشترین وقت خودرا در اتاقش می گذراند بهتر است تمام دقت خودرا در انتخاب وسایل اتاقش کرده تا از ایمنی کامل برخوردار باشند و به طور کلی کیفیت اتاق را درنظر بگیرید تا تمام وسایل اتاق کودک ایمنی کافی را داشته باشد.

در سنی که کودک میتواند صحبت کند و در مورد علایق خود نظر دهد، بهتر است از خود او در طراحی دکوراسیون اتاقش کمک بگیرید. کارتون های مورد علاقه اش، شخصیت های داستانی و قهرمان هایش را بشناسید و سعی کنید از این تصاویر در اتاق او استفاده کنید .

در صورتی که کودک شما به نقاشی علاقه نشان میدهد پیشنهاد ما این است که یکی از دیوار های اتاقش را با یک خلاقیت ساده مثل چسباندن یک پلاستیک ضخیم یا زدن رنگ هایی که به راحتی تمیز می شوند، دیوار نقاشی درست کنید تا هرچقدر دلش می خواهد نقاشی کند و استعدادهایش را شکوفا سازد.

انتخاب رنگ، طرح و مدل تختخواب و میز تحریر وبه طور کلی  وسایل اتاق کودک را تا جایی که ممکن است به خود او بسپارید و در واقع با این کار حق انتخاب را به فرزند خود واگذار کنید . اگر به کودک تان اجازه دهید که وسایل اتاقش را خودش انتخاب کند و در چیدن اتاق به شما کمک کند به او روحیه استقلال طلبی می دهید.

یکی از بهترین کارها برای اتاق کودکان این است که روی دیوار برای آنها فضایی درست کنید تا علاقه مندی هایشان را روی آن بچسبانند، تشویقشان کنید عکس های خانوادگی را جمع کنند و این کار عشق آنها را به خانواده تثبیت می کند.

برای اینکه کودک شما به نظم عادت کند بهتر است که اتاق اورا زیاد شلوغ نکنید تا وسایل اتاقش در اطراف پراکنده نباشد و در انتخاب رنگ ملافه ها، پرده، فرش دقت کنید تا خیلی روشن نباشد زیرا پاکیزگی اتاق کودک اهمیت زیادی دارد و نظافت رنگ های روشن سخت خواهد بود و اینکه از جنس هایی تهیه شود که به راحتی قابل تمیز شدن باشد.

نورپردازی اتاق بچه ها اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل علاوه بر نور اصلی از یک نور کم برای مطالعه در نظر بگیرید . حتما در نظر داشته باشید که نور اتاق کودک باید ملایم و غیرمستقیم باشد یا می توانید از نورهای پراکنده و بازتابی تزئینی هم استفاده کنید.

نوشتهٔ بعدی
نکاتی جهت زیبا سازی فضای داخلی
نوشتهٔ پیشین
چیدمان حرفه ای دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید