گلولام چیست و چه کاربری دارد؟

بدون دیدگاه

گلولام (glulam)

گلولام یک عبارت کوتاه شده از عبارت (Glued Laminated Timber) است و به معنای تیرچه چسبی لمینتی می باشد. گلولام یک متریال چوبی است که از چسباندن قطعات چوبی که به آن لمینت می‌گویند به دست می‌آید که در اندازه‌های مختلف از متوسط تا بسیار بزرگ و به شکل نرمال چوب یا به صورت خمیده می باشد.

مشخصات فنی گلولام

لمینت‌هایی که در تولید گلولام استفاده می‌شود به وسیله اتصال دندانه و شانه به همدیگر وصل می‌شوند و گلولام را در ابعاد و طول‌های مختلف پدید می‌آورند. گلولام با دو گونه چوب وجود دارد، گلولامی که از چوب‌های نرم تولید می‌شود و گلولامی که از چوب‌هایی باجنس سخت تولید می‌شود.

ضخامت لمینت‌ها به نوع کاربرد گلولام تولیدی و نوع چوب استفاده شده بستگی دارد. قبل از چسب‌کاری، لمینت‌ها در ابعاد و ضخامت‌های منظم رو و کنار هم قرار داده می‌شوند و تا خشک شدن چسب لمینت‌ ها تحت فشار قرار می‌گیرند و سپس قطعات تولید شده در اندازه‌های مختلف بریده می‌شوند که به صورت معمول از عایق های ضد آب برای پوشش دادن آنها استفاده می شود.

مزایای استفاده از گلولام

۱- گلولام می‌تواند در شکل‌های زاویه دار و خمیده تولید شود و معمولا به عنوان ستون ساختمان‌ها استفاده می‌شود و به دلیل استفاده از اتصالات دندانه و شانه می توان اندازه طولی گلولام را بدون محدودیت در نظر گرفت.

۲- گلولام از چسباندن لایه های چوبی با چسب تولید می‌شود وعلی‌رغم افزایش اندازه، از نظر استحکام هم مقاوم‌تر از چوب معمولی بوده و با فولاد قابل مقایسه است و برخلاف چوب معمولی دچار آفات نمی شوند و وزن بسیار کمتری هم دارد.همچنین با گلولام می‌توان ستون‌های عظیم چوبی تولید کرد که این کار با چوب معمولی امکان پذیر نیست.

۳- گلولام از چوب‌های فراوری شده ساخته می‌شود که ثبات ابعادی بالایی دارند و رطوبت در آنها کنترل شده است و این مسله باعث می شود تا تغییر ابعاد و تکان در گلولام بسیار کم باشد.

۴- در برابر اکثر اسید‌ها، اکسید‌ها و مواد خورنده دیگر گلولام مقاومت بالایی دارد و به همین خاطر قابل استفاده در کلینیک ها، بیمارستان ها و انباری ها می باشد.

۵- گلولام در فرم های مختلفی تولید می شود و می توان یک قوس یکپارچه با هر زاویه ای را با قطعات کوچک چوب به دست آورد. برای ساختن یک قوس درگاهی یا بدنه یک پل سواره رو باید الوار بسیار بزرگی را برش داده و چند تکه مختلف را ساخت اما با استفاده از گلولام نیاز به قطع درخت نبوده چرا که استحکام گلولام آنقدر بالاست که می توان به راحتی آن را برای پوشاندن دهانه های بسیار بزرگ به کار گرفت.

۶- گلولام فاقد هر گونه گره، سوراخ و نقایص رایج در چوب معمولی است نکته جالب این است که استقامت گلولام دو برابر بیشتر از تیرآهن بوده اما وزن آن تقریبا نصف یک تیر آهن می باشد.

۷- الوار گلولام در مقابل حریق مقاومت زیادی نشان می دهد و برخلاف تیر آهن در برابر حرارت نرم و دفرمه نمی شود. علاوه براین برای تقویت این خاصیت می توان از انواع پوشش های ضد حریق هم برای افزایش مقاومت آن دربرابر شعله استفاده نمود.

۸- گلولام از نظر زیست محیطی نسبت به سایر سقف ها انتخاب بهتری هستند و مقاومت بیشتری نسبت به سقف های دیگر داشته و باعث می شوند تا وزن کلی سقف کاهش یابد.

کاربرد گلولام

از گلولام هم برای دکوراسیون و هم برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می‌شود. در یک ستون گلولام می‌توان از لمینت‌های مختلف در جاهای مختلف ستون استفاده کرد. مثلا در قسمت‌هایی که ممکن است فشار بیشتری به ستون وارد شود از لمینت‌های با جنس مقاوم چوب استفاده می‌شود. همچنین اگر نیاز باشد که مقاومت ستون گلولام بیشتر از حد معمول شود از فلزات مختلف و معمولا فولاد استفاده می‌کنند که به صورت موازی با لمینت‌ها یا با زاویه از آنها قرار داده می شوند. از گلولام برای احداث پل های سواره رو نیز به خوبی می توان استفاده کرد و حتی سقف بنا های بزرگی مثل سالن های فرودگاهی را با استفاده از الوار های گلولام می سازند.

با استفاده از گلولام می توان مساحت وسیع تری را مسقف کرده و چون ستون های گلولام بسیار سبک هستند ساخت و نصب آنها به راحتی امکان پذیر است و می توان با سرعت بیشتری کار را اجرا کرده و ساختار زیبا و چشم نوازی را ایجاد نمود.

از گلولام در کف سازی ساختمان ها می توان استفاده نمود. کاربرد گلولام در کف هم به عنوان زیر ساخت سطح اصلی و هم به صورت سطح اصلی می باشد و بسیار بادوام، منعطف و سازگار بوده و حس قدرتمندی، صمیمیت و زیبایی طبیعی را به محیط می‌بخشد.

کفپوش های گلولام دارای دو نوع جدا از هم لمینت و لمینت های به هم پیوسته می باشند و بسته به نوع استفاده و آب و هوای محل باید از گونه های مختلف چوب استفاده نمود. هر نوع چوب جلای خاصی نیاز دارد و نباید بین نوع چوب انتخابی و جلا مغایرتی وجود داشته باشد.

استفاده از ساختار‌های گلولام در ساخت در و پنجره‌های چوبی و دیگر اثاثیه منزل کاربرد داشته و در اقامتگاه‌ های ساحلی و جنگلی بسیار متداول می باشد و به دلیل داشتن قیمت مناسب، اندازه‌های گوناگون و زیبایی  بسیار پر کاربرد هستند. با استفاده از گلولام می توان وزن ساختمان را کاهش داده و به همین خاطر در جاهایی که نیاز است تا ساختمان سبک باشد یا در بارانداز‌های چوبی یا سطوح مرتفعی که با پایه ثابت شده‌اند و تحمل وزن بالا را ندارند استفاده می‌شوند. یکی از موارد استفاده از گلولام سقف استخر های شنا و دیگر سالن های ورزشی است زیرا این محصول نسبت به رطوبت و عوامل کلردار مقاومت بسیار بالایی دارد.

نوشتهٔ بعدی
دکوراسیون اتاق خواب مشترک دو فرزند
نوشتهٔ پیشین
سقف های سازه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید