سنگ آنتیک و آشنایی با این متریال دکوراتیو

سنگ آنتیک و موارد مصرف سنگ های آنتیک

سنگ آنتیک قطعات شکسته یا خرد شده سنگ می باشد که در کنار هم قرار گرفته و تشکیل سنگ آنتیک را داده اند و با ملات هایی که پایه زرینی دارند، چسبانده می شوند. طراحان برای زیباتر کردن فضا های بیرونی و همچنین فضاهای داخلی نیاز به سنگهایی داشتن که علاوه بر طرح های مختلف، دارای فاکتور های فیزیکی و مکانیکی با کیفیت بالا و قیمت مناسب باشند. از این رو به سراغ سنگ های آنتیک رفته اند.  سنگ آنتیک معمولا” از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل شده است که بدون تغییر در رنگ و با هنر دست و به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی سنگ آنتیک

سنگ های آنتیک علاوه بر اینکه نمای متفاوتی دارند، دارای تنوع رنگ و مدل بوده و امکان این وجود دارد که با چینش های مختلفی روی دیوار نصب شوند. به راحتی می توان آنها را نصب کنید و با وجود اینکه قیمت مناسبی دارند، بسیار شیک و مقاوم هستند. از این رو به دلیل قابلیت های خاصی که دارند، قابل نصب بر روی هر دیواری اعم از گچ، سرامیک، سیمان و …می باشند. جالب این است که این نوع سنگ ها را می توان بر روی نماهای کهنه و قدیمی هم اجرا نمود و اصلا نیاز به تخریب نمای قبلی وجود ندارد. این نوع سنگ ها نسبت به سنگ های معمولی دارای کمترین پرتی هستند و این مسله باعث می شود تا از لحاظ هزینه مقرون به صرفه باشند. توجه داشته باشید که سنگ های آنتیک در مقابل سایش مقاوم بوده و حتی در برابر یخ زدگی و آتش مصونیت دارند.

معایب سنگ آنتیک

با همه ویژگی هایی که سنگ های آنتیک دارند، باید گفت که این متریال امروزه طرفدار ندارد و کمتر کسی از سنگ های آنتیک برای تزئین دیوار ها استفاده می کند. مهم ترین دلیل آن از مد افتادن سنگ آنتیک است .دلیل آن هم این است که احتمال تجمع حشرات در بین بند های سنگ وجود داشته و اینکه قابلیت رنگ پذیری ندارند و اگر بعد از مدتی بخواهید دکوراسیون فضا را تغییر دهید، باید سنگ ها را بکنید و حتی اگر فضای گرد و قوس داری را هم داشته باشید، نمی توانید از این سنگ ها استفاده کنید. مهم تر اینکه وزن سنگینی دارند و در زمان زلزله خطر ساز هستند. توجه داشته باشید که از سنگ های آنتیک نمی توان بر روی سقف استفاده نمود و تنها قابل استفاده بر روی دیوار هستند.

مکان های قابل استفاده از سنگ های آنتیک

مکان های مانند دیوار پشت تلویزیون ، دیوار بین کابینت، دیوار آشپزخانه، دیوار پذیرایی، نمای ساختمان، محیط دفتر کار و همچنین واحدهای تجاری و … می توانید از سنگ های آنتیک استفاده کنید و حتی در بالای شومینه هم قابل نصب هستند، زیرا قابلیت تحمل گرمای بسیار زیاد را دارند و همچنین در فضاهای مرطوب و خیس هم قابل استفاده هستند.  

طرح های مختلف سنگ آنتیک

بهتر است بدانید که سنگ های آنتیک با طرح های مختلفی در بازار موجود است که شامل، سنگ های گیوتین یا در اصطلاح قیچی، سنگ های روتوری، سنگ های مالون، سنگ رودخانه ای ، سنگ بادبر، پازل لب پر ، پازل لب صاف ، پازل نامنظم و منظم ، پازل الوان، پازل چرمی ، سنگ آنتیک طرح آجر ، سنگ آنتیک حاشیه ، آنتیک سوپر براش ، آنتیک سه بعدی یا پروفیلی می باشند.

متریال سنگ آنتیک

سنگ هایی که در کار تزئین فضای داخلی و نما از آنها استفاده می شود، به چند دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل : سنگ تراورتن، سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ چینی، سنگ لوح و همچنین ماسه سنگ می باشد. که رایج ترین آنها سنگ شامل موارد زیر است :

سنگ گرانیت

بهتر است بدانید که گرانیت ها سخت و محکم هستند و در برابر نفوذ آب از خود مقاومت نشان داده و می توان از آنها در محیط های صنعتی استفاده نمود، زیرا قدرت تحمل زیادی دارند و در صنعت ساختمان سازی گرانیت ها جزء مصالح با دوام به شمار می روند. این نوع سنگ ها ظاهر متفاوتی دارند و آن هم به دلیل کار نهایی است که بر روی سطح آنها انجام می شود و به صورت چکشی، صیقلی، تیشه ای و کلنگی دیده می شوند. البته فراموش نکنید که نوع صیقلی آن ظاهر زیباتری دارد و به خوبی رنگ و انعکاس را نمایش می دهد.

می توان سطح سنگ های گرانیت را با کمک حرارت دادن به صورت سوخته در آورده و از تلفیق آنها با گرانیت های صیقلی استفاده نمود تا از طریق ایجاد تضاد، زیبایی جالبی خلق شود. توجه داشته باشید که گرانیت ها در اثر حرارت دیدن ضریب انبساط و انقباض بین اجزای کریستال های مختلف آنها تغییر کرده و به صورت سوخته در می آیند و از آنها در فضاهای مختلف می توان استفاده نمود.

البته برای استخراج گرانیت ها باید هزینه زیادی را صرف نمود و از آنجایی که برش و صیقل دادن آنها گران است، به همین خاطر از این سنگ گرانقیمت در نمای ساختمان ها کمتر استفاده می شود و بیشتر برای کف سازی قابل استفاده هستند.

ماسه سنگ ها

توجه داشته باشید که ماسه سنگ ها انواع مختلفی دارند واگر ته نشست های ماسه ای را با کمک کربنات کلسیم بهم بچسبانید، ماسه سنگ آهکی ایجاد می شود و اگر این ته نشست ها با سیلیس چسبیده شوند، تشکیل ماسه سنگ های سیلیسی را می دهند و به همین صورت اکسید آهن و دولومیت هم باعث ایجاد اکسید آهن و دولومیتی می شوند.

سنگ تراورتن

یک نوع سنگ آهکی که با فعالیت چشمه های آب گرم ایجاد می شود را سنگ تراورتن می نامند. در واقع آب های گرم از بین سنگ های کربناتی مانند سنگ آهک حرکت کرده و از آنجایی که اسیدی می باشد، کربنات کلسیم این سنگ ها حل شده و باعث می شود تا محلول کربناتی و بی کربناتی را با خود به سطح زمین بیاورد. توجه داشته باشید که این نوع سنگ ها به دلیل ویژگی های خاصی که دارند، مورد استفاده در فضاهای دکوراتیو می باشند. در واقع مقاومت نسبتا” خوب این سنگ ها، برش پذیری و همچنین صقیلی شدن آنها باعث می شود تا ظاهر زیبایی پیدا کنند و در کنار قیمت ارزان تری که نسبت به سنگ های دیگر دارند، باعث می شود تا در ساخت سنگ های آنتیک از ضایعات این نوع سنگ ها استفاده کنند. توجه داشته باشید که این نوع سنگ ها در اپن آشپزخانه و همچنین فضاهای خارجی مانند باغچه های تزئینی مصرف می شود.

سنگ مالون

سنگ مالون نوع سنگی است که کاملا” تراش خورده هستند و بعد از استخراج آنها را به وسیله پتک به اشکال منظم در می آوردند. از سنگ های مالون در مناطق کوهستانی و همچنین قوس های سنگی قابل استفاده هستند. برای مثال در درگاه ها، طاق های زیرین دالان ها، نمای ساختمان ها، پله ها و…  مورد استفاده قرار می گیرند.  

سنگ قیچی یا گیوتین

سنگ های گیوتینی جزء سنگ های دکوراتیو به حساب می آیند که از کنار هم قرار گرفتن قطعه های پروفیل های سنگ های تراورتن، مرمریت و … با طرح و رنگ های مختلف تهیه می شوند. توجه داشته باشید که پروفیل های سنگی را با استفاده از دستگاهی خاص به صورت طولی به دو قسمت تقسیم می کنند و این کار به گونه ای انجام می شود که سطح خارجی که روی دیوار نصب می شود، صاف باشد و سطح داخلی نامنظم و نا صاف است و از آنها برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده می کنند. جالب این است که سنگ های قیچی جزء پرکاربردترین متریالی است که می توان از آنها در کنار کاغذ دیواری، ترموود و … استفاده نمود.

سنگ آنتیک پازل

سنگ پازل جزء سنگ های آنتیک به حساب آمده و به دلیل قطعات منظمی که دارد، کاملا دکوراتیو می باشد. در واقع سنگ پازل به صورت منظم برش خورده و در اشکال و طرح های مختلف تهیه می شود. سنگ های پازل انواع مختلفی شامل : زنجیره ای ، توری قیچی، لب پر دارند و  می توانید با توجه به سلیقه خود نمونه های مختلف را انتخاب کنید. از این نوع سنگ ها در حیاط، راهروی های ساختمان و دیوار آشپزخانه استفاده می شود.

نحوه ماندگاری سنگ های آنیتک

توجه داشته باشید که هر کدام از سنگ های دکوراتیو را انتخاب کنید، باید بر روی آنها براق کننده سنگ زده شود. در واقع این مایع شفاف بر پایه کوپلیمر اکرلیک بوده و به عنوان یک محافظ بسیار قوی برای نمای سنگ قابل استفاده می باشد. نکته مهم این است که زرین سنگ یا همان براق کننده سنگ مانع بسیار خوبی برای نفوذ آب به داخل ساختمان می باشد و لازم است که روی سنگ ها مخصوصا سنگ هایی که در نمای ساختمان استفاده می شوند، زده شود. زیرا برق کننده، سطح سنگ را ضد آب کرده و مانع از تغییر رنگ سنگ ها می شود و مهم تر اینکه آنها را در مقابل اشعه های خورشیدی، محافظت کرده و عمر آنها را افزایش می دهد.

طریقه اجرای رزین ها

بهتر است بدانید که برق کننده سنگ به صورت آماده مصرف بوده و تنها با کمک قلمو یا پیستوله کم فشار می توان آن را روی سطح سنگ اعمال نمود. توجه داشته باشید که برای سطح های عمودی باید تا حدی رزین را بزنید که از سطح سنگ جاری شود و توصیه می کنیم برای اینکه اجرای رزین به درستی و کامل انجام شود، حداقل دو لایه پشت سر هم پاشیده شود.

البته سنگ های آنتیک دو دسته طبیعی و مصنوعی دارند که دلیل این تقسیم بندی را در زیر توضیح می دهیم :

سنگ های آنتیک طبیعی

بهتر است بدانید برای تولید سنگ های آنتیک از ضایعات سنگ ها استفاده می شود و این ضایعات باید دارای سختی قابل قبولی باشند تا نتیجه خوبی در نهایت حاصل شود. اما توجه داشته باشید که سختی زیاد این ضایعات باعث می شود تا برش دادن و همچنین صیقل دادن سنگ به سختی انجام شود و این مسله هزینه تهیه و تولید سنگ را افزایش می دهد. از این رو به دلیل اینکه گرانیت ها بسیار سخت هستند، سنگ های آنتیک قیمت بالایی پیدا می کنند. از طرف دیگر ضایعات سنگی که در برابر اسید ها دارای مقاومت نسبتا” بالایی هستند، برای تهیه سنگ آنتیک مناسب نبوده و به همین خاطر به جای استفاده از سنگ هایی مانند گرانیت، سینیت، دیوزیت، کوارتزیت، آنزریت، تراکیت، ازاکت، دیاباز و ماسه سنگ از ضایعات سنگ های تراورتن برای تولید سنگ های آنتیک طبیعی استفاده می شود.

ویژگی استفاده از ضایعات تراورتن در تهیه سنگ آنتیک طبیعی چیست ؟

این نوع سنگ نسبت به سنگ های گرانیتی و کوارتزیت دارای مقاومت پایین تری می باشد و چون سختی کمی دارد، به راحتی می توان آن را برش داده و ساب زد. این نوع سنگ بلوری بوده و ظاهری زیبایی دارد و علاوه بر چگالی زیادی  که دارد، دارای تخلخل بوده و این مسله باعث می شود تا به صورت کامل به ملات بچسبد.

سنگ آنتیک مصنوعی

گونه ای دیگر از سنگ های آنتیک به صورت مصنوعی تهیه می شوند و جالب این است که این سنگ های محمدودیت های سنگ های آنتیک طبیعی را نداشته و لازم نیست از سنگ های با مقاومت پایین تر و تخلخل بیشتر استفاده شود. زیرا سنگ های آنتیک مصنوعی به دلیل اینکه در سایز های مختلف تهیه می شود، نیاز به برش کاری زیاد ندارند. این نوع سنگ ها تخلخل ندارند، زیرا در زمان قالب گیری از تجهیزات خاصی استفاده می شود تا مانع ریزش آنها بعد از چسباندن شوند. از این رو می توان سنگ های آنتیک مصنوعی با مقاومت بالا و دوام بیشتر و همچنین تخلخل بسیار کم را تهیه نمود. نکته مهم این است که در این نوع سنگ ها به هیچ عنوان قارچ و باکتری جمع نمی شود، زیرا فضاهای خالی موجود در آنها بسیار کم تر از سنگ های آنتیک طبیعی می باشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید