ترموود چیست ؟

ترموود چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که می دانید  چوب اولین موادی است که به صورت طبیعی و به وفور یافت می شود و در سال های گذشته از آن برای ساختمان سازی استفاده می کردند، اما نمی دانستند که چوب دارای خصوصیات فیزیکی خاصی بوده و استفاده از آنها در فضاهای مختلف مخصوصا فضاهای باز با محدودیت هایی رو به رو است. از این رو در طول زمان انسان ها به این مسله پی برده و برای استفاده از چوب راهکاری را مد نظر قرار دادن تا بتوانند مقاومت چوب را افزایش دهند و از آنها در فضاهای باز هم استفاده کنند. در واقع به مرور زمان انسان ها متوجه شدن که با حرارت دادن به چوب می توانند چوب با مقاومتی را ایجاد کنند. نکته مهم این است که حرارت دادن چوب باید در دمای زیر ۱۸۰ درجه سانتی گراد و در شرایط خاصی در مدت زمان تقریبی ۵۰ تا ۱۰۰ ساعت آن هم با توجه به نوع چوب انجام شود تا بتوان چوب با دوامی و در اصطلاح ترموود را ایجاد نمود.  کشور فنلاند به عنوان اولین کشور عرضه کننده گونه های مختلف ترموود در جهان شناخته شده است که چوب هایی مانند کاج، توس، صنوبر، نویل و … از برند های عرضه شده توسط این کشور می باشد.  نکته مهم در رابطه با ترموود این است که در زمان حرارت دادن با اصول خاصی که گفته شد، اکسیژن محیط از بین رفته و این مسله باعث می شود تا امکان سوختن چوب فراهم نشود.

البته باید بدانید که ترموود با استفاده از شیوه های مختلفی قابل انجام است. برای مثال از روغن، بخار آب و … برای ترمو کردن چوب ها استفاده می شود. اما مهم نیست که از چه طریق ترموود را بسازید، اما مهم است که سه مرحله خشک کردن، حرارت دادن و خنک کردن به دقت انجام شود.

ترموود ها هم دارای نوع و کیفیت های متفاوتی هستند و این مسله باعث می شود تا در شرایط مختلف مانند قرار گیری در مقابل اشعه ماوراء بنفش یا رطوبت از خود مقاومت های متفاوتی نشان دهند. البته ترموود ها نسبت به چوب طبیعی دارای طول عمر بیشتری هستند و می توان گفت که عمر ترموود ها چندین برابر چوب های معمولی می باشد. جالب این است که در پروسه حرارت دادن چوب تمام عناصر شیمیایی که باعث نابودی و فساد آن می شود، از بین رفته و این مسله دلیل خوبی برای طول عمر ترموود ها می باشد. نکته مهم در این قسمت ترمو کردن چوب ها می باشد، به گونه ای که هر چه عملیات ترمو طبیعی تر انجام شود، ترموود نهایی دارای دوام و مقاومت بیشتری بوده و همچنین با معماری پایدار رابطه بهتر و بیشتری برقرار خواهد کرد.

کاربرد ترموود

توجه داشته باشید که چوب های ترمو این قابلیت را دارند که در هر شرایط جوی مختلف مانند سرما و گرما، بارندگی و رطوبت، حشرات و اشعه UV آفتاب قرار بگیرند و بدون مشکل قابل استفاده هستند و به همین خاطر برای فضاهای باز و بیرون از ساختمان به راحتی می توان از آنها بهره گرفت و مهم ترین کاربرد ترموود ها در نماهای ساختمان است، اما از آنها می توان در فضاهای مرطوب همانند، حمام، سرویس بهداشتی، سونا و …قابل استفاده نمود. حتی قابلیت استفاده در سایبان و آلاچیق ها را هم دارا هستند.

رنگ ترموود

توجه داشته باشید که ترموود ها به صورت معمول اگر در شرایط استاندارد تولید شده باشند، نیازی به رنگ کردن چوب وجود ندارد و حتی احتیاجی به پوشش های مختلف برای بالا بردن مقاومت چوب هم نمی باشد. اما با توجه به نظر طراحان گاهی نیاز به چوب های تیره یا روشن و حتی چوب هایی با رنگ های خاص می باشد که در این صورت می توان با استفاده از رنگ های استاندارد، ترموود ها را رنگ آمیزی نمود. البته فراموش نکنید برای اینکه جلوه چوب های ترمو بیشتر شود، می توانید هر چند سال یک بار از مواد براق کننده استاندارد استفاده کنید.

قیمت ترموود

بهتر است بدانید که ترموود ها با توجه به شرایط و همچنین نوع و کیفیتی که دارند، دارای قیمت های متفاوتی هستند. برای مثال قیمت چوب ون که سخت ترین نوع چوب است، بالاتر از قیمت چوب کاج می باشد و از آنجایی که ترموود ها یک محصول وارداتی هستند، قیمت آنها با توجه به قیمت ارز تغییر کرده و حتی تمام شرایطی که روی واردات تاثیر گذار است، روی قیمت ترموود هم تاثیر می گذارد. از این رو این محصول قیمت مشخصی نداشته و با توجه به شرایط قیمت آن هم تغییر می کند.

روش نصب ترموود

به صورت معمول نصب ترمو به دو روش انجام می شود که شامل زیرسازی چوبی یا استفاده از کلیپس می باشد. روش اول به گونه ای است که در آن زیرسازی چوبی به صورت عمود بر پروفیل های چوب انجام می شود و بعد از آن با استفاده از پیچ های استاندارد ضد زنگ، پروفیل های ترموود بر روی زیر سازی نصب می شوند. اما روش دوم به روش آهن کشی و از طریق پروفیل های گالوانیزه انجام شده و در نهایت ترموود ها با کمک کلیپس به زیر سازی وصل می شوند.

هر کدام از روش های که گفته شد با توجه به شرایط خاص قابل انجام هستند، اما روش دوم با اینکه قیمت بالاتری نسبت به روش اول دارد، اما پیچ ها در این روش دیده نخواهد شد و ظاهر زیباتری را ایجاد می کنند.

نکته مهمی که در زمان نصب باید به آن توجه داشته باشید، درزهای ترموود ها می باشد که باید دزر بین چوب های ترمو در حدود ۲ سانتی متر باشد و دلیل آن هم این است که چوب ها تغییر سایز داشته و در اصطلاح بازی می کنند و به همین خاطرباید فضایی برای انبساط آنها وجود داشته باشد.

 

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید