اطلاعاتی در رابطه با نیلینگ

از آنجایی که خاک بعضی از مناطق احتیاج به سفت کاری دارد تا احتمال لغزش در آنها از بین برود به همین خاطر از نیلینک به جهت ایجاد ثبات در خاک استفاده می شود.

مراحل اجرای نیلینگ یا میخ کوبی

با استفاده از دستگاه حفاری می توان خاک را حفاری نمود و در این زمان ممکن است عملیات اجرایی را با کمک دستگاه دریل واگن انجام داده و بعد از اتمام حفاری باید با نظر مهندسین ژئوتکنیک عمق دقیق آن را بررسی و سپس میله های نیلینگ را در سوراخ هایی که حفر شده است قرار داده و به خاک تزریق نمود.
در صورت ایجاد یک ساختار که شبیه دیوار باشد باید بعد از قرار دادن نیلینگ از یک لایه شاتکریت استفاده کرده تا از این طریق هم نیلینگ قرار داده شده در خاک حفاظت شود و هم در اثر هوازدگی به وجود آمده یکپارچگی آنها از هم پاشیده نشود.
در زمان گود برداری خاک باید از میله های تقویت کننده فولادی استفاده شود تا از این طریق بتوان مانع از حرکت و لغرش های احتمالی شده و ثبات خاک افزایش یابد.

مزایای استفاده از روش نیلینگ

۱-از نیلینگ می توان در کنار سازه های موجود استفاده کرده و در زمان اجرای آن می توان چند عملیات مختلف مانند خاکبرداری و پایدار سازی را انجام داده و سرعت اجزای پروژه را افزایش داد.
۲-نیلینک با تمامی معیارهای زیست محیطی سازگاری داشته و می توان بدون لغزش و سر و صدا از آن استفاده نمود.
۳-از آنجایی که روش نیلینگ با تمامی عوارض زمین، انواع شرایط خاک و همچنین وضیعت های مختلف طرح و محل سازگارمی شود به همین خاطر این روش را به عنوان یک روش انعطاف پذیر معرفی می کنند.
۴-روش نیلینگ این قابلیت را دارد که در کنار سازه های حساسی که احتمال نشست آنها وجود دارد اجرا شود و هرگز باعث تغییر شکل دادن دیوار نمی شود.
۵-از لحاظ اقتصادی استفاده از روش نیلینگ در مقایسه با روش ساخت سازه های نگهبان گیردار بسیار مقرون به صرفه می باشد.
۶-در فضاهای بسیار محدود که تنها از وسایل بسیار کوچک می توان استفاده نمود هم این روش کارایی دارد.
۷-علاوه بر اینکه در مصارف دائمی می توان از نیلینک استفاده نمود در مواردی که کاربرد موفقی هم دارند هم قابل استفاده هستند.
۸-با کمک نیلینک می توان مقاومت برشی توده خاک را افزایش داد و نیروی لغزش را به شکل قابل توجهی کم نمود.
۹-با استفاده از نیلینگ خاک می توان نیروی مقاومت در برابر شکست شیب را ایجاد کرده و مهم تر اینکه مراحل آن بسیار تند تر از روش های مشابه دیگر می باشد.

معایب استفاده از روش نیلینگ

بهره گیری از روش میخ کوبی یا نیلینگ به گونه ای است که هزینه های تجهیز نمودن و انتخاب کارگاه در گود برداری های با حجم کم بسیار زیاد است و در زمان حفاری نیاز به تجهیزات ویژه  و نیروی کار مختصص می باشد.  توجه داشته باشید که بهره گیری از روش نیلینگ با ایجاد آلودگی های صوتی فراوانی همراه است و در زمان اجرا سر و صدای زیادی را تولید می کند و به همین خاطر در زمان اجرای روش نیلینک باید رضایت همسایگان مجاور ساختمان را دریافت نمود.

دلایل استفاده  از نیلینگ برای دیوار حائل برش سنتی

یکی از مهم ترین دلایل به کارگیری از نیلینگ خاک این است که می توان در اشکال نامنظم از گود استفاده نمود و به جهت استفاده در فضاهای شهری بسیار مناسب هستند.
سر و صدای کمتری را ایجاد و از ترافیک زیاد جلوگیری می کنند و حتی در مناطق مختلف تاثیر کمتری گذاشته و در مقایسه با سیستم های دیواری دیگر شرایط بار کمتری را ایجاد می کنند.
می توان برای تعمیر و نگهداری سیستم های دیگر گود از آنها استفاده کرده و به صورت یک سازه موقت قابل استفاده بوده و در روند بازسازی استفاده می شوند.  
محدودیت های استفاده از نیلینگ خاک
در زمانی که امکان شکم دادن خاک وجود داشته باشد نمی توان از نیلینگ استفاده نمود و حتی در شن و ماسه های خالص احتمال اینکه با نیلینگ سازگاری نداشته باشند زیاد است.
در مناطقی که سطح آب بالا باشد باید با دقت و احتیاط زیاد از نیلینک استفاده کرده و حتی در مناطقی که  مقاومت برشی خاک بسیار کم باشد تراکم نیلینگ خاک افزایش می یابد.
در صورتی که بخواهند به شکل بلند مدت از نیلینگ برای خاک های بسیار حساس استفاده شود باید اجرای نیلینگ را با دقت بسیار زیادی انجام داد.
در خاک رس خالص و همچنین در ماسه هایی که هیچ گونه ای چسبندگی در آنها وجود نداشته و انسجام خاک در حداقل ممکن است نباید از روش نیلینگ استفاده نمود.

کاربرد های مختلف نیلینگ

به جهت احداث بزرگراه ها و راه آهن برای پایداری تراشه ها از نیلینگ استفاده می شود و برای حفاظت گود در سازه های شهری، پایدار سازی ساختمان های مجاور گود وایستگاه های مترو قابل استفاده می باشد.
یکی دیگر از کاربرد های نیلینگ پایداری جداره های تونل ها و همچنین سازه های زیرزمینی و حتی در زمین های که امکان ریزش وجود دارد مانند کوله های مجاور پل ها هم باید از نیلینگ خاک استفاده نمود.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید