پنجره های خورشیدی

پنچره های خورشیدی

امروزه دانشمندان اروپایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که می توان پنجره هایی را ساخت که امکان جمع آوری نور خورشید را دارا بوده و عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت و به کمک آنها می توان به راحتی انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش محیط داخلی را فراهم نمود.

اجزای تشکیل دهنده پنجره های خورشیدی

در این نوع پنجره ها یک نوع ماده خاص وجود دارد که سطح خارجی آنها قابلیت جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی گرمایی را دارد و سطح داخلی آنها به گونه ای است که می توان دمای هوای داخل ساختمان را بالا یا پایین ببرد.
مایع موجود در داخل این شیشه ها مخلوطی از آب، ضد یخ و همچنین ذرات مغناطیسی می باشد که در توسط آزمایشگاه توسعه سیستم های مکاترونیک در کشور سوئیس تهیه و تولید می شوند.

مزایای استفاده از پنچره های کنترل دما 

در حال حاضر در کشور آلمان در کانتینرهای مخصوصی طرح شیشه های سیال را آزمایش می کنند و جالب این است که در داخل این پنجره ها سیالی جریان دارد که می توان آنها را رنگ نمود. انجام این آزمایش در فصول مختلف در شهرهایی مثل فادوتس و قبرس انجام می شود تا نشان دهد در فصول زمستان و تابستان تا چه اندازه این نوع پنجره ها می توانند فضای داخلی کانتینر ها را خنک یا گرم نمایند.این نوع پنجره ها به صورت ایده آل می توانند نیاز حرارتی ساختمان را فراهم کرده و این مسله یک راهکار مهم برای صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. البته توجه داشته باشید که این پنجره ها نه تنها به ذخیره انرژی کمک می کنند، بلکه کاربرد های بسیار زیادی دارند. بر اساس تحقیق دانشمندان می توان با تیره کردن رنگ شیشه ها این امکان را فراهم نمود تا تمام فضای داخلی ساختمان در مقابل نور خورشید محافظت شود تا از این طریق بتوان به گرمایش و سرمایش محیط کمک نمود. با استفاده از این نوع پنجره ها می توان دمای داخل ساختمان را کنترل نمود اما محاسبه اینکه این پنجره ها تحت چه شرایط و تا چه اندازه ای دمای محیط را کنترل می کنند نیازمند مدل های بسیار پیچیده رایانه ای می باشد.
خصوصیات ذرات سیال درون شیشه پنجره های خورشیدی
نکته مهم در رابطه با این نوع پنجره ها این است که امکان تولید یک کیلو وات انرژی را در یک ساعت دارند اما نکته مهم تر پایداری دراز مدت سیستم گرمایشی و سرمایشی آنها می باشد که باید برای حل آن به دنبال یک راهکار اساسی بوده تا بتوان ذراتی را پیدا نمود که علاوه بر ویژگی های خاص و مشخص هرگز به هم نچسبند و به شکل یک توده نشوند. ذرات تشکیل دهنده این نوع پنجره ها نباید با گذشت زمان بر روی سطوح پنجره رسوب کرده و باید همچنان به شکل یک محلول پایدار باقی بمانند و در صورت نیاز به راحتی امکان فیلتر کردن آنها وجود داشته باشد. ماده سیالی که امروزه طرح آن داده شده است کاملا همگن بوده و با بازدهی بسیار خوبی در داخل پنجره ها تزریق می شود.

کاربرد پنجره های خورشیدی

با توجه به بررسی محققان این نوع پنجره ها در ساختمان های اداری چندین طبقه بسیار کاربرد دارند و برای ساختمان هایی که نسبت مساحت شیشه به مساحت نمای ساختمان بسیار زیاد است به شکل گسترده ای استفاده می شود و به دلیل صرفه جویی  زیادی که با کمک این نوع پنجره ها در زمینه مصرف انرژی صورت می گیرد بسیار کاربردی بوده و درچند سال آینده وارد بازار می شوند.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید