انواع سنگ های تزئینی و دکوراتیو

بدون دیدگاه

کاربرد  انواع سنگ های تزئینی و دکوراتیو در دکوراسیون داخلی

امروزه بهره گیری از سنگ های تزئینی و دکوراتیو جایگاه خوبی در دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی، اداری، ورزشی و فضاهای تجاری دارا بوده به گونه ای که در حال حاضر یکی از متداول ترین متریالی که برای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف استفاده می شوند همین سنگ های تزئینی هستند که زیبایی چشمگیری را در محیط ایجاد میکنند.

سنگ هایی که از خرده سنگ های بهم چسبیده در کنار هم تشکیل می شوند با نام سنگ های تزئینی و دکوراتیو معروف هستند. این نوع سنگ ها به دو دسته سنگ های مصنوعی و سنگ های طبیعی تقسیم می شوند و در اصطلاح به سنگ های طبیعی سنگ آنتیک و به سنگ های مصنوعی سنگ دکوراتیو می گویند. به لحاظ ظاهری این دو گروه شبیه هم بوده و نمایی یکسان دارند و به جرات می توان گفت که افراد غیر متخصص اصلا می توانند فرق این رو دسته را از هم  تشخیص دهند. در گذشته سنگ های مصنوعی به دلیل داشتن طرح های متنوع، قیمتی پایین و وزن کم در بازار فروش بیشتری نسبت به سنگ های طبیعی یا آنتیک داشتند. سنگ های تزئینی شامل سنگ های تراورتن، سنگ مالون، سنگ آنتیک، سنگ های کامپوزیت، سنگ قیچی یا گیوتن، سنگ پازل و … می باشند که هر کدام کاربرد های خاص خود را دارند.

سنگ های تراورتن

سنگ های تراورتن مقاومت بالایی دارند و به دلیل وجود تخلخل در سطح آنها به راحتی ملات به آنها می چسبد. این نوع سنگ ها خاصیت صیقل پذیری ایده آلی دارند و دارای قیمتی ارزان هستند. از سنگ های تراورتن در فضاهای خارجی مانند باغجه های تزئینی استفاده می شود البته در فضاهایی مانند اپن آشپزخانه هم می توان از نمونه سنگ های تراورتن استفاده نمود.

سنگ مالون

سنگ های مالون به صورت تراش خورده هستند و به صورت معمول به صورت مکعب مستطیل و چهارگوش بوده و به صورت عمده از این نوع سنگ ها در پل ها، دیوارهای باربر و غیر باربر، دالان های سنگی و برای نماسازی های محوطه ها، پله ها، جدول سازی و همچنین سنگ فرش کردن استفاده می شود.

سنگ آنتیک

سنگ های آنتیک در آشپزخانه و بین دیوارهای کابینت استفاده می شوند و به عنوان یک ایده دکوراتیو برای فضاهای داخلی منزل و دفتر کار هم قابل استفاده هستند. سنگ های آنتیک مصنوعی در مقایسه با سنگ های آنتیک طبیعی دوام بیشتر و مقاومت بالایی دارند و دارای نمایی متفاوت و مدرن هستند و به دلیل تنوع طرح برای هر سلیقه ای مناسبند. قیمت مناسب، دوام بالا و مدل های مختلفی دارند و بر روی سطح گچ، سیمان و … قابل نصب می باشند.

سنگ کامپوزیتی

این نوع سنگ های تزئینی را در فضای دکوراسیون داخلی مانند شومینه استفاده می کنند. البته می توان از این نوع سنگ ها به دلیل خاصیت ضدآب بودن آنها در فضاهای مرطوب مانند حمام و استخر ها هم استفاده نمود. سنگ های کامپوزیتی جایگزین مناسبی برای آجر و چوب هستند و دارای رنگ بندی نامحدودی می باشند. سنگ های کامپوزیتی سبک بوده و خاصیت ضد حریق دارند و از رشد کپک و قارچ جلوگیری کرده و به سرعت قابل نصب هستند.

سنگ قیچی یا گیوتین

سنگ قیچی از قطعات پروفیل شکل سنگ تراورتن، مرمریت و … تولید می شوند و به شکل مکعب مستطیل بوده و دارای رنگ و طرح های مختلفی می باشند. سنگ های گیوتین به دلیل زیبایی، قیمت مناسب و قابل نصب بودن روی تمامی سطوح جزء پر کاربرد ترین متریالی هستند که می توان از آنها در بخش های مختلف استفاده نمود. سنگ های تزئینی قیچی در نماسازی های خارج ساختمان ها و همچنین ویترین مغازه ها و فضاهای تجاری استفاده می شوند.

سنگ مرمر

این نوع از سنگ های تزئینی از ترکیب سنگ تراورتن با چند سنگ دیگر ایجاد شده اند و با وجود آنها می توان دکوراسیون زیبایی را در فضاهای مختلف به وجود آورد. کاربرد این نوع سنگ ها در نمای ساختمان ها و همچنین کف پوش فضاهای داخلی و خارجی می باشد و به صورت گسترده از آنها برای مجسمه سازی استفاده می شود.

 سنگ پازل

سنگ های برش خورده پازل دارای انواع مختلفی شامل زنجیره ای، توری قیجی و لب پر هستند و از آنها برای بالکن و حیاط خانه می توان استفاده نمود. حتی با کمک آنها می توان پوششی برای کف، دیوار و همچنین کانتر حمام ایجاد کرده و زیبایی ماندگاری را به وجود آورد. سنگ های پازل یا منظم برای کف سازی، پوشش دیوار آشپزخانه و همچنین مشاعات ساختمان کاربرد دارند.

سنگ تزئینی | سنگ تزینی | سنگ تزیینی | سنگ دکوراتیو | سنگ آنتیک | سنگ قیچی | سنگ تراورتن | سنگ پازلی | سنگ مصنوعی | سنگ گیوتین | سنگ مرمر | سنگ کامپوزینی |  مالون | سنگ آنتیک جدید

نوشتهٔ بعدی
طراحی و تزئین دیوار با آجر
نوشتهٔ پیشین
آینه کاری دکوراتیو در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید