برخی نکات در رابطه با آباژور

هر خانه ای برای اینکه تبدیل به فضایی زیبا شود، نیازمند نور هایی است که از اطراف آن به چشم می خورد. البته نباید فراموش کرد که این نوع نورها قدرت کمتری نسبت به نورهای عمومی دارند، اما بسیار تاثیر گذار خواهند بود. در واقع این نوع نورها توسط آباژورهای رومیزی و زمینی و حتی شاخه های دیواری تامین می شوند.

آباژورهای رومیزی

در دنیای امروز همه وسایل قدیمی جای خود را به وسایل جدید و امروزی داده اند و چراغ های فیتیله ای، گرد سوز و فانوس های قدیمی هم جای خود را به آباژورهای امروزی داده اند. البته شایان ذکر است که در گذشته از این منابع نوری هم به عنوان نور عمومی و هم به عنوان نورهای جهت دار و کاربردی استفاده می شد، اما در حال حاضر با پیشرفت هایی که در صنعت برق انجام گرفته است، از نور آباژورها تنها به شکل کاربردی، دکوراتیو و حتی مکمل نورهای عمومی استفاده می شود.

نکته جالب اینجاست که امروزه هنوز هم بسیاری از آباژورها را از کوزه های سفالی، بطری های شیشه ای و … می سازند. البته شما این امکان را دارید که با وسایل و لوازمی که مورد علاقه شما هستند و نصب سرپیچ و سیم به شکل یک آباژور زیبا در آورید.

در صورتی که در اتاق پذیرایی منزل شما مبلمانی با خطوط افقی وجود دارد، پیشنهاد می کنیم در این فضا از یک ابزار دکوراتیو استفاده کرده و سطح میز کنار مبلمان را برای چیدمانی زیبا آماده سازید. بهتر است در کنار دریایی از خطوط افقی از آباژوری با خطوط عمودی استفاده کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که چیدمان سطح میز از نظر سبک، رنگ یا جنس با آباژور هماهنگی داشته باشد تا فضایی مرتبط و جذاب پدید آورد. اگر سیم آباژور را هم رنگ دیوار انتخاب کنید یا از سیم های بی رنگ بهره بگیرید، آنگاه باعث می شوید تا تاثیر دیداری آنها را کم کنید.

مکان مناسب برای قرار دادن آباژورها

با اینکه آباژور ها مانند مبلمان فضای زیادی را اشغال نمی کنند، اما باید دقت داشته باشید که در هر جای خالی از خانه نمی توان از این عنصر استفاده کنید. زیرا همان طور که می دانید تاثیر انجام این کار و حتی کاربرد آن در قسمت های مختلف خانه متفاوت خواهد بود.

۱- اگر خانه شما در قسمت ورودی به راهرو یا هال کوچکی باز می شود، می توانید با قرار دادن یک آباژور بر روی یک میز کوچک در مقابل در، فضای خوش آمد گویی مناسبی را ایجاد کنید.

۲- دو میز کوچکی که در دو طرف کاناپه اتاق نشیمن قرار دارند، مکان مناسبی برای قرار گرفتن آپاژورهای رو میزی می باشد. این کار علاوه بر اینکه فضای مناسبی را برای مطالعه فراهم می آورد، بلکه به تقویت اصل تعادل در فضا هم کمک می کند.

۳- در صورتی که می خواهید به بزرگ نمایی فضا کمک کنید، پیشنهاد می کنیم که یک آباژور را در مقابل آینه  دراور، قرار دهید. این کار به انعکاس نور و بزرگنمایی فضا کمک خواهد کرد.

۴- انعکاس نور در صفحه تلویزیون یک مشکل بزرگ بوده و باعث می شود تا افراد در هنگام تماشای تلویزیون و نگاه کردن به صفحه آن لذت نبرده و دچار مشکل شوند. حتی در زمانی که تاریکی مطلق در فضای خانه وجود داشته باشد، با تضاد بالای نوری که ایجاد می کند، باعث می شود تا چشم را آزار دهد. از این رو باید برای از بین بردن این مشکل از آباژوری در کنار تلویزیون استفاده کنید تا با نوری ضعیفی که ایجاد می کند، فضا را برای دیدن تلویزیون، مناسب کند.

۵وجود شومینه در هر خانه ای قابلیت تاکیدی دارد، از این رو اگر یک آباژور یا حتی چراغی زیبا را روی طاقچه شومینه قرار دهید، باعث تقویت این نقطه در فضا می شوید.

۶- در فضای آشپزخانه خود از آباژوری کوچک استفاده کنید، تا از این طریق بتوانید این بخش از خانه را راحت و خودمانی جلوه دهید.

۷- در اتاق خواب فضای مناسبی برای قرار دادن آباژور می باشد. بهتر است یک جفت آباژور را روی میزهای عسلی در دو طرف تخت خواب خود قرار دهید. این کار علاوه بر اینکه در اتاق خواب شما تعادل ایجاد می کند، باعث می شود تا شما نور مناسبی را در زمان مطالعه در اختیار داشته باشید.

۸- در صورتی که در منزل خود فضایی را برای انجام فعالیت های کاری خود در نظر گرفته اید، بهتر است روی میز کار خود یک آباژور کوچک و زیبا را قرار دهید، این آباژور جایگزین مناسبی برای چراغ مطالعه بوده و مناسب فضای کاری شما در منزل خواهد بود.

شید آباژور

آباژورها از دو بخش پایه و شید تشکیل شده اند و به همین خاطر کیفیت آنها به جنس و شکل این دو بخش بستگی دارد. البته بهتر است بدانید که شید هایی که در حال حاضر در بازار موجود است، دارای دو جنس پارچه ای و کاغذی هستند.

تفاوت شید های پارچه ای با شید های کاغذی آباژور

شیدهای کاغذی ارزان تر از شیدهای پارچه ای می باشند. اما جالب است بدانید که اگر از شیدهای کاغذی رنگی مانند کرم، شکلاتی و … استفاده کنید، باعث می شود تا به فضا گرمای بیشتری را انتقال دهند و این درحالی است که شیدهای کاغذی سفید رنگ باعث می شود تا روحی مدرن و البته سردتر در فضا ایجاد شود.

بهتر است بدانید که  شیدهای پارچه ای انتشار دهنده نوری گرم تر و درخشان تر می باشند و به راحتی می توانید با هر نوع پارچه ای آنها را تهیه کنید. یادتان نرود که اگر پارچه مناسبی را به عنوان شید برای آباژور انتخاب کنید، باعث می شود تا نقش های دکوراتیو را به خوبی در فضا القا کند، حتی اگر آباژور خاموش باشد.

نکته مهمی که در رابطه با شیدهای پارچه ای باید به آن توجه کنید، انتخاب پارچه ای مناسب با سبک دکوراسیون منزل می باشد. برای مثال آباژوی که دارای شید ابریشمی می باشد، مناسب فضایی کلاسیک و سنتی خواهد بود.

نکاتی درباره شید های اباژور

برای اینکه در فضای خانه خود فضایی رمانتیک را ایجاد کنید، می توانید از آباژورهایی با شیدهای تیره و کدر استفاده کنید. این نوع آباژور ها، مخصوصا اگر با رنگ مشکی باشند، نور را از بالا و پایین و نه از دیوارها عبور داده و باعث خلق فضایی رمانتیک می شوند.  

در زمان انتخاب آباژور توجه داشته باشید که ارتفاع شید به اندازه دو سوم ارتفاع پایه باشد و حتی پوشش آن به اندازه ای باشد که بخشی از بالای پایه را هم شامل شود یا قطر دهانه باز شید هم اندازه ارتفاع پایه باشد.

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید