خلق نقطه کانونی خاص

خلق نقطه کانونی خاص

وجود یک نقطه کانونی خاص هیچ ارتباطی با نوع نگاه و سلیقه افراد مختلف ندارد و تنها به این منظور در هر خانه باید حداقل یک نقطه کانونی وجود داشته باشد تا افراد به محض ورود نگاهشان به آن خیره شود. شاید فکر کنید که نقطه کانونی چگونه ایجاد می شود، اما بهتر است بدانید که هر چیزی که قابلیت خیره کردن نگاه افراد را داشته باشد، امکان این را دارد که به نقطه کانونی تبدیل شود برای مثال یک شومینه رومی، یک قاب عکس بزرگ یا ظرف عتیقه ای که روی میز ناهارخوری قرار دارد، نقطه کانونی محسوب می شوند. یادتان نرود که تنها با هوشمندی صاحب خانه که روی وسیله ای خاص تاکید می کند، باعث می شود تا نگاه ها خیره شود. نکته مهم این که وجود نقطه کانونی از مهم ترین اصولی است که باید در دکوراسیون داخلی هر خانه ای رعایت شود و جالب این است که برای خلق نقطه کانونی نیاز نیست شیء جذاب، آنتیک و مجلل باشد، بلکه فقط باید شرایط لازم برای خیره کردن نگاه ها را داشته باشد.

در این مقاله ترفند هایی را مطرح می کنیم تا بتوانید برای ایجاد نقطه کانونی از آنها استفاده کنید.

توجه به جزئیات معماری

برای اینکه نقطه کانونی خانه خود را کشف کنید، لازم نیست از همان ابتدا ایده خود را خرج کنید، بلکه می توانید با یک نگاه دقیق به در و دیوارهای خانه بهترین نقطه کانونی را بیرون بیاورید. در واقع نقطه خاص خانه شما در دل معماری خاص خانه پنهان شده است و شما می توانید به نگاهی دقیق و هوشمندانه آن را پیدا کنید. برای مثال دیوارهای غیر متعارف هلالی می تواند به نقطه کانونی خانه شما تبدیل شوند. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که قبل از انجام هر کاری ابتدا به جزئیات معماری خانه توجه کنید و یکی از نشانه ها مانند سقف بلند با المانهایی که آن را متمایز کرده، آرک های عجیب و غریب، دیوارهای زاویه دار، شومینه، پنجره بزرگ، کتابخانه تو کار و… را انتخاب کنید.

استفاده از تابلوی نقاشی

با وجود یک تابلوی نقاشی بزرگ و زیبا که دارای رنگ های خاص است، می توانید نقطه کانونی متفاوتی را در اتاق نشیمن منزل خود ایجاد کنید. یادتان نرود هرچه در تابلوی انتخابی شما از طرح و رنگ های خاص تری استفاده شده باشد، بیشتر نظرها را به سمت خود جلب می کند. از این رو توصیه ما این است که اگر تابلو را به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته اید، سعی کنید در تابلو از رنگ های درخشان و متضاد زیاد استفاده شده باشد. برای مثال تابلوی نقاشی که دارای هارمونی سیاه و سفید باشد یا تابلویی با طرح های طلایی، زیبایی فوق العاده ای داشته و بسیار خیره کننده هستند. بهتر است تابلو را روی بزرگ ترین دیوار اتاق نصب کنید تا جلوه بیشتری داشته باشد.

آینه نقطه کانونی مناسب

همان طور که بارها گفته شده است، آینه ها در طراحی دکوراسیون داخلی هر خانه ای بسیار کاربرد دارند، به شرطی که آنها را در جای مناسب نصب کنید. از آینه زمانی می توان به خوبی بهره برد که خانه شما کوچک بوده و روشنایی کمی هم داشته باشد، اما کاربرد خاص آینه این است که می توان به عنوان نقطه کانونی از آن استفاده کنید. نقطه کانونی که با آینه ایجاد می کنید، زمانی زیبا تر و خیره کننده تر می شود که نمایی از بیرون خانه یا روشنایی لوستر را نمایش دهد. از این رو پیشنهاد می کنید که اگر در خانه خود هنوز نتوانسته اید نقطه کانونی مناسبی را انتخاب کنید، از آینه کمک بگیرید.

وجود یک یا چند نقطه کانونی

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در هر فضایی از خانه خود باید حداقل یک نقطه کانونی داشته باشید و به همین خاطر یکی از فاکتور های مهمی که طراحان داخلی به آن توجه می کنند، نقطه کانونی است. زیرا باعث شخصیت دادن به خانه می شود و اینکه بدون نقطه کانونی نمی توان به درستی کارکرد خانه را حدس زد. نکته دیگر این است که شما این امکان را دارید که برای خانه خود چند نقطه کانونی ایجاد کنید. برای مثال وجود شومینه در بخشی از اتاق نشیمن و کاناپه ای بزرگ در گوشه ای از سالن و حتی تلویزیونی که باعث می شود تا افراد نگاهشان به آن خیره شود و …. به همین خاطر طراحان وجود حداقل یک نقطه کانونی را مطرح می کنند و این مسله به این معنا است که هر خانه می تواند چند نقطه کانونی داشته باشد. فراموش نکنید که اگر برای خانه خود چند نقطه کانونی را در نظر گرفته اید، باید یکی از آنها را به عنوان نقطه کانونی اصلی انتخاب کنید. البته ممکن است به دلیل اینکه چشم شما به وسایل خانه خود عادت کرده است، نتوانید نقطه کانونی اصلی را به درستی انتخاب کنید، به همین خاطر پیشنهاد می کنیم برای انجام این کار از دوستان خود کمک بگیرید، زیرا آنها به راحتی می توانند به شما بگویند که به محض ورود به خانه شما چه چیزی چشم آنها را خیره می کند. از این رو بهتر است روی آن نقطه متمرکز شده و چیدمان خانه خود را بر طبق آن پیش ببرید.

استفاده از کاناپه خاص

کاناپه ها به خودی خود باعث جلب توجه می شوند، اما وجود یک کاناپه های بزرگ و البته خاص می تواند نظر افرادی که وارد خانه شما می شوند را جلب کند. به همین خاطر می توانید از کاناپه های خاصی که در بازار موجود است با توجه به سلیقه خود استفاده کرده و  در اتاق نشیمن منزل یک مرکز توجه خاص ایجاد کنید. یک کاناپه با رنگ و شکل خاص و اغراق برانگیز، انتخاب مناسبی برای تبدیل شدن به نقطه کانونی خواهد بود. در صورتی که از تابلو یا تلویزیون به عنوان نقطه کانونی بهره نگرفته اید، وجود کاناپه می تواند مناسب ترین انتخاب باشد، مخصوصا” اگر با چند کوسن رنگی آن را تزئین کنید، باعث می شود تا این کاناپه شیء محبوب خانه شما شود.

بوفه ها مرکز توجه خانه

در خانه های امروزی معمولا” از کنسول هایی استفاده می شود که برای سازماندهی وسایل اضافی مناسب هستند. از این رو می توانید این کنسول ها را به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید. دلیل انتخاب این بوفه ها این است که به صورت معمول در اتاق نشیمن قرار داشته و دارای بلندی و عرض زیادی می باشند که همین ویژگی کافی است که خیلی زود چشم افراد را خیره کند. پیشنهاد می کنیم در داخل این بوفه ها ظروفی با طرح ها و رنگ های خاص قرار دهید تا جلوه خاصی پیدا کنند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید