روغن قالب بتن

بدون دیدگاه

روغن قالب بتن چیست؟

برای اینکه قالب بتن رها شود باید از یک نوع روغن شیمیایی استفاده نمود که به آن روغن قالب بتن گفته می شود. روغن مورد استفاده برای این منظور بر مبنای مواد نفتی بوده و برای تهیه آن از مواد شیمیایی و روغن های مخصوص استفاده می شود. این روغن به صورت محلول در آب بوده و در مقایسه با روغن های دیگر که برای قالب از آنها استفاده می شود ویژگی های خاص و مهم تری دارد.

عملکرد روغن قالب بتن

عملکرد این نوع روغن به شکلی است که در زمان واکنش با مواد شیمیایی که در بتن موجود است یک لایه نازک روی قالب بتن ایجاد می کند که این لایه خاصیت دفع آب را دارا بوده و باعث می شود تا به راحتی قالب از بتن جدا شود. ضمن این که این روغن می تواند از قالب های چوبی و فلزی به خوبی محافظت کند.

کاربرد روغن قالب

روغن قالب بتن از چسبندگی بتن به قالب جلوگیری کرده و برای جدا کردن بتن از قالب کاربرد دارد و امولسیونی که در داخل روغن قالب بتن موجود است امکان جدا کردن بتن از قالب را فراهم می آورد.

مزایای استفاده از روغن قالب بتن

استفاده از روغن قالب بتن می تواند در هزینه های قالب بندی بتن و زمان انجام کار صرفه جویی نماید. ویژگی دیگر این است که مانع از زنگ زدگی قالب بتن شده و دلیل آن این است که این روغن بر پایه آب نمی باشد. مزیت دیگر این روغن عدم مخلوط شدن آن با بتن بوده که باعث می شود تا به راحتی قابل استفاده باشد. برای انواع قالب ها مانند قالب چوبی، فلزی، فایبرگلاس و غیره می توان از روغن قالب بتن استفاده نمود. ضمن اینکه این روغن موجب تسهیل و تسریع پاکسازی و تمیز کردن قالب بتن می شود.

خواص روغن قالب بتن

روغن قالب بتن سطح قالب بتن را به خوبی پوشش می دهد  و سطحی صاف و صیقلی را در بتن ایجاد کرده و موجب می شود تا دیگر نیاز به اعمال ضربات مکانیکی وجود نداشته و طول عمر قالب را افزایش می دهد.

روش استفاده از روغن قالب بتن

رعایت نکات ایمنی برای استفاده از روغن قالب بتن بسیار الزامی بوده و باید در زمان قالب بندی بتن بسیار مراقب بود چرا که سهل انگاری در آن باعث می شود تا عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. این روغن قابلیت اشتغال داشته و باید در زمان استفاده از آن به این قابلیت توجه داشته باشید. در زمان استفاده از این روغن در قالب بندی توصیه می کنیم از دستکش استفاده کنید. بهتر است برای ایمنی در کار در زمان استفاده از روغن قالب بتن از عینک ایمنی استفاده کنید.

نوشتهٔ بعدی
الیاف سرامیکی چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشتهٔ پیشین
رنگ ضد ترک (آنتی کرک)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید