چسب بتن و کاربرد های آن

چسب بتن چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

به پلیمر امولوسیونی که دارای مقاومت کششی و خمشی باشد و باعث افزایش دوام و پایداری بتن، گچ و آهک گردد چسب بتن گفته می شود. چسب بتن چسبندگی بتن را افزایش می دهد و این خاصیت از مهم ترین شاخصه های آن محسوب می شود. چسب بتن بدون نیاز به اضافه کردن آب به صورت یکنواخت می باشد و از افزودنی های بتن تهیه شده و در صنعت ساختمان کاربرد های فراوانی دارد. 

مزیت های مهم چسب بتن

استفاده از چسب بتن بسیار مقرون به صرفه بوده و در حدود ۴ برابر ملات سیمان چسبندگی داشته و باعث می شود تا مقاومت شیمیایی، سایشی، کششی و فشاری بتن بهبود یابد. با کمک این چسب انعطاف پذیری بتن افزایش یافته و پایداری آن را بیشتر خواهد کرد. با استفاده از چسب بتن اجرای بتن آسان تر می شود و امکان اجرای لایه های نازک بتن را فراهم می کند. مزیت دیگر چسب بتن این است که با انواع سیمان سازگاری دارد.

مشخصات چسب بتن

در ظاهر چسب بتن به شکل مایع بوده و رنگ آن شیری می باشد و حداکثر زمان نگهداری از آن در حدود ۶ ماه است و باید در فضایی دور از گرمای شدید و یخ زدگی بین ۵+ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و در آن کلر وجود ندارد و در ظرف های پلاستیکی ۴ و ۲۰ لیتری بسته بندی می شود. چسب بتن را باید به مقدار ۵ تا ۲۰ درصد وزن سیمان به بتن اضافه نمود.

ویژگی های چسب بتون

چسبندگی فوق العاده چسب بتن از مهم ترین خصوصیات این ماده بوده که این مسله باعث بالا بردن میزان چسبندگی بتن یا ملات جدید در حال اجرا می باشد. ویژگی دیگر این چسب این است نفوذناپذیری بتن را کم کرده تا از این طریق آب بند بودن آن را تضمین کند و مانع از ترک خوردن و باد کردن بتن شود. از این رو چسب بتن باعث می شود تا مقاومت فشاری و همچنین عمر مفید بتن افزایش یابد. چسب بتن را می توان در کنار گچ استفاده کرده و با انجام این کار کارایی و حالت خمیری و روانی بتن افزایش می یابد.

کاربردهای چسب بتن

در صنعت ساختمان از چسب بتن به جهت آب بندی نمودن بتن و بالا بردن میزان چسبندگی آن استفاده می کنند. در صورتی که آسیب دیدگی سطحی یا عمیقی در بخشی از بنا که با رطوبت در تماس بوده به وجود آید با استفاده از چسب بتن می توان آن بخش را تعمیر و ترمیم نمود. با استفاده از چسب بتن می توان چسبندگی بتن تازه را افزایش داده تا به راحتی به بتن قدیمی بچسبد. توجه داشته باشید که بیشترین کاربرد چسب بتن در زمینه تعمیرات بوده و دلیل آن هم این است که این چسب با ملات تشکیل مخلوط هماهنگ و همگنی را می دهد که مانع از ورود آب و سایر مواد ریز و درشت می شود. به همین خاطر برای آب بندی استخر های بتنی، ترمیم کانال های آب، کف سازی سالن های صنعتی، ترمیم سدها، پایه های پل ها و ستون ها و … قابل استفاده می باشد.

چسب بتن برای نماسازی بر روی بتن های قدیمی کارایی داشته و این امکان وجود دارد که برای کف سازی و پر کردن درزها از چسب بتن استفاده نمود.
برای لکه گیری و کروم بندی کف از چسب بتن پلیمری استفاده می شود و برای مقاوم سازی لایه ها در برابر سایش بسیار مناسب است و حتی این چسب برای بالا بردن میزان چسبندگی کاشی و سرامیک بر روی سطح بسیار کاربرد دارد.
روش استفاده از چسب بتن

برای استفاده از چسب بتن ابتدا آن را با آب رقیق کرده و بعد از آن با شن، ماسه و همچنین سیمان مخلوط می کنند. توجه داشته باشید که ضخامت بتن هر چه کمتر باشد و حتی نیرویی که به آن وارد می شود بیشتر شود مصرف چسب بتن را بیشتر می کند. از این رو قبل از اینکه ملات جدید چسبانده شود باید یک لایه محلول چسب بتن در زیر سطح مالیده شود.

 

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید