ساندویچ پنل سقفی

نوعی مصالح ساختمانی که دارای دو لایه ورق بوده و در مابین آنها فوم تزریق شده باشد را ساندویج پانل می گویند که شامل ساندویچ پنل های دیواری و ساندویچ پانل های سقفی می باشند و همان طور که از اسم آنها پیداست هر کدام از آنها برای دیوار و پوشش دادن سقف قابل استفاده هستند.  

مشخصات ساندویچ پنل های سقفی

ساندویچ پانل های سقفی بسیار شبیه ساندویچ پنل های دیواری  هستند و تنها تفاوت آنها این است که ضریب حرارتی در ساندویچ پنل های سقفی بسیار کمتر از ساندویچ پانل های دیواری می باشد.

ورق های مصرفی در ساندویچ پانل های سقفی از نوع گالوانیزه و همچنین آلومینیوم است که به صورت صورت دو رو ورق یا یک رو روق و یک رو فویل تولید می گردد. فوم قابل استفاده در ساندویچ پانل ها از جنس پشم سنگ، پشم شیشه و پلی استایرن می باشد اما در بهترین حالت ممکن از جنس این فوم پلی اورتان است که نه تنها باعث بالارفتن استحکام و عایق شدن ساندویچ پانل سقفی می شود، بلکه از رشد گیاهان و قارچ ها هم جلوگیری می کند. ضخامت ساندویچ پانل های سقفی با توجه به نوع کاربرد آنها و همچنین شرایط اقلیمی محل احداث سازه بین ۴ تا ۲۰ سانتی متر می باشد و عرض مفید آنها در حدود ۸/۱متر و تا ۱۴ متر طول دارند.  

مزایای ساندویچ پانل های سقفی

تنوع رنگ و طرح در این نوع متریال زیاد است و عایق حرارتی و برودتی بسیار مناسبی هستند و در مقابل صدا و رطوبت از خود مقاومت نشان می دهند.

ساندویچ پنل های سقفی از لحاظ وزنی بسیار سبک و قابل حمل هستند و همین مسله باعت می شود تا  سرعت اجرا کاهش یافته و در نهایت هزینه های مربوط به طولانی شدن پروژه کاهش می یابد.

این نوع سازه ها در مقابل زلزله مقاوم هستند و این مزیت باعث افزایش طول عمر ساختمانی های مختلف می گردد.

در مقابل رطوبت و همچنین خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارند و نه تنها مانع از رشد قارچ و باکتری ها می شوند، بلکه هرگز دچار پوسیدگی نخواهند شد.

ساندویچ پانل های سقفی از لحاظ صوتی عایق مناسبی هستند و می توان در تمامی مناطق با شرایط آب و هوایی مختلف از آنها استفاده نمود.

کاربرد ساندویچ پنل های سقفی

از ساندویچ پانل های سقفی برای پوشش دادن سقف سوله های صنعتی، کانکس های پیش ساخته، آشیانه های هواپیما، سوله های ورزشی، ساختمان های ویلایی و همچنین تمامی ساختمان ها و سازه های صنعتی قابل استفاده می باشند. برای پوشش دادن سقف انواع سرد خانه، صنایع برودتی، کارگاه ها و همچنین تعمیر گاه های سیار، درمانگاه های صحرایی، سرویس های بهداشتی و نماز خانه های میان راه ها، فضاهای آموزشی، پست های نگهبانی، واحد های امدادی ساخته شده در زمان های بحرانی مثل وقوع زلزله و … از ساندویچ پانل های سقفی استفاده می شود. همان طور که گفته شد در صنایع مختلفی مانند ساخت کانکس، کانتینر، خانه های از پیش ساخته شده، سازه های فلزی، انبارها، کمپ های اسکان موقت، کارخانه های صنعتی و تولیدی و … می توان از ساندویچ پنل ها استفاده نمود.

انواع ساندویچ پانل های سقفی

به صورت معمول ساندویچ پانل های سقفی در دو نوع ساندویچ پانل ۳ گام و ساندویچ پانل ۵ گام تولید می شوند. از این نوع ساندویچ پانل ها در پوشش سقف سوله ها، سالن های صنعتی و سازه های پیش ساخته که سقف به صورت بار انداز قابل استفاده نیست یا در مناطقی که امکان بارش باران در طول سال کم باشد می توان استفاده نمود. دلیل آن هم این است که گاهی به عنوان بارانداز از سقف ها و همچنین انبارهای صنعتی استفاده می شود و به همین خاطر سقف باید در مقابل فشار ناشی از وزن بار مقاومت لازم را داشته باشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید