سنسور راه پله و پارکینگ

نکاتی درباره سنسورهای راه پله و پارکینگ

بدون شک برای افراد مختلف این مسله پیش آمده که به محض ورود به یک مکان لامپ های موجود در فضا روشن شده و بعد از عبور از این فضا لامپ ها دوباره خاموش شده اند. این مسله نشان دهنده این است که مکان مجهز به سنسور های چشمی یا حرکتی می باشد که معمولا در فضای راه پله ها و پارکینگ های مکان های تجاری و مسکونی قابل استفاده می باشند.

کاربرد استفاده از سنسورهای چشمی

این نوع از سنسورهای حرکتی که به آنها چشم راه پله هم گفته می شود نام وسیله ای است که از آن به جهت کنترل روشنایی یک مکان استفاده می شود و با کمک آنها دیگر نیاز نیست که همیشه لامپ ها روشن بماند و تنها در زمان حضور در مکان روشن و بعد از خروج و عبور از محیط به صورت خودکار خاموش می شوند. دلیل استفاده از سنسورهای حرکتی در فضای راه پله عدم خاموش کردن به موقع لامپ ها بوده و این مسله در نهایت باعث مصرف برق زیاد و بالا رفتن هزینه برق می شود.

سنسور ها دارای نمونه های متعددی هستند که از آنها به جهت کنترل روشنایی بهره می گیرند که یک نمونه از آن فتوسل است که این قابلیت را دارد که با تغییر روز و شب لامپ را خاموش و روشن می کند. فتوسل سنسوری است که با نور تحریک می شود و این درحالی است که سنسورهای راه پله با حرکت تحریک شده و این حرکت کننده ممکن است که هر شیء بی جان یا جان دار مانند انسان یا گربه باشد که ممکن است در فضای پارکینگ، راهروها و راه پله ها حرکت کرده و سنسور حرکتی را تحریک کند.

مزایای استفاده از سنسور های حرکتی

وجود سنسورهای حرکتی باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود و بدون اینکه نیاز به روشن کردن کلید باشد تنها با حضور افراد روشنایی تامین شده و بعد از طی مسیر یا زمان مشخص دوباره خاموش می گردد و به همین خاطر قابلیت دسترسی را راحت تر می کند.

سنسور های چشمی به دلیل اینکه درمکان های عمومی مانند بیمارستان ها، سرویس های بهداشتی و …قابل استفاده هستند دیگر تماس فیزیکی با کلید وجود نداشته و مانع از انتقال آلودگی ها می شوند و چون به صورت معمول افراد بعد ازخروج از مکان های عمومی چراغ را خاموش نمی کنند، ضرورت استفاده از سنسور ها بیشتر خواهد شد.

به دلیل اینکه سنسور های چشمی با حضور افراد مختلف فعال می شود جنبه بازدارندگی افراد غریبه را به صورت خود کار ایجاد می کند و این مسله باعث می شود تا ضریب امنیتی محیط افزایش یابد.

سنسورهای راه پله و پارکینگ  مزیت های دیگری مانند باکلاس نمودن محیط، ایجاد رفاه و همچنین برقراری آرامش در فضا را به وجود آورده و به کاهش استهلاک لامپ ها کمک می کند.

نحوه نصب و اجرای سنسور های حرکتی

طریقه و اصول سیم کشی در سنسورهای حرکتی یکسان است و هیچ تفاوتی ندارد که چه نوع سنسوری در راه پله نصب شده باشد و تنها نکته مهم این است که اصول سیم کشی به دقت رعایت شود. سنسورهای چشمی دارای سه پیچ هستند که از آنها برای وصل کردن سیم ها استفاده می شود. یکی از سیم ها فاز ورودی بوده و به سنسور حرکتی راه پله ها وصل خواهد شد و سیم دیگر فاز خروجی می باشد که به مصرف کننده یا لامپ متصل می شود و سیم سوم هم نول می باشد.

نصب سنسور های راه پله در فضای بیرونی

برای استفاده از سنسورهای حرکتی در فضای باز باید از سنسور های دیواری بهره گرفته شود. توجه داشته باشید که در بعضی از مواقع مانند زمان  طوفان نیاز است که سنسور خاموش باشد زیرا در این زمان ممکن است خار و خاشاک از جلوی سنسور عبور کند و باید در این زمان سنسور را خاموش نگه داشت. به همین خاطر توصیه می کنیم در این حالت قبل از ورودی برق یک کلید قرار داده شود تا بتوان سنسور را خاموش نمود.

تنظیم سنسور های حرکتی

تنظیم نمودن حساسیت سنسور های راه پله با ۳ ولوم مختلف به صورت معمول انجام می شود.

ولوم TIME

این ولوم برای تنظیم کردن زمان است و در زمان روشن شدن سنسور مشخص شود که بعد از گذشت چه مدت سنسور قطع شده و لامپ خاموش شود.

ولوم LUX

این ولوم حساسیت نوری را مشخص می کند و در صورتی که به جهت منفی چرخانده شود نشان دهنده این است که تنها در زمان شب روشن شود و می توان مقادیر آن را متناسب با نیاز تنظیم نمود.

ولوم SENS

این ولوم برای حساسیت عبور اجسام در سنسور تعبیه شده و در صورتی که ولوم بر روی درجه کم قرار داده شود این امکان را فراهم می کند که اگرجسم کوچکی از محیط عبور کرد سنسور وصل نشود.

انواع سنسورهای چشمی

سنسورهای چشمی یا حرکتی که به صورت معمول به سنسور های راه پله معروف هستند دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام مزیت خاص خود را دارند.

سنسور حرکتی ۱۴۰ درجه  توکار

شکل ظاهری این نوع از سنسور ها مربعی بوده و برد آنها از ۲.۵ تا ۱۰متر می باشد و در حالت افقی می تواند تا ۱۴۰ درجه دید داشته باشد و معمولا در داخل یک قوطی کلید و پریز نصب شده و در راهرو ها قابل نصب هستند و در زمان ورود افراد به داخل راهرو لامپ ها روشن می شوند.  

سنسور حرکتی ۱۸۰ درجه دیواری

سنسورهای چشمی ۱۸۰ درجه که بر روی دیوار قابل نصب می باشند قابلیت دید تا ۱۸۰ درجه را دارند و می توان از آنها در محیط های باز و همچنین محوطه های مختلف نصب نمود. قدرت دید این مدل از سنسورها در مقایسه با سنسور های حرکتی دیگر قوی تر بوده و توان دید تا ۲۰ متر را دارند.

سنسور حرکتی ۳۶۰ درجه سقفی

این نوع از سنسور ها به شکل دایره ای بوده و قابلیت دید با زاویه ۳۶۰درجه را دارند. این مدل از سنسورها را می توان در زیر سقف و بعد از درب ورودی نصب کرده و در زمان ورود افراد به داخل  محیط سنسور عمل می کند و لامپ ها روشن می گردد.

از این نوع سنسورها در محیط پارکینگ و راه پله ها استفاده می شود و قابلیت دریافت حرکت از ۵.۲ تا ۱۲ متر را دارند. قابل توجه است که از بین تمامی مدل ها سنسور های حرکتی ۳۶۰ درجه سقفی بیشترین کاربرد را دارند.

سنسور ۳۶۰درجه توکار سقفی

این نوع از سنسور های حرکتی را می توان به جای یک هالوژن در زیر سقف نصب کرد. توجه داشته باشید که سنسورهای ۳۶۰ درجه توکار تنها در صورت وجود هالوژن در سقف قابل نصب هستند.

سنسور و لامپ سر خود

این مدل از سنسورها دارای لامپ های سقفی سرخود می باشند و لامپ موجود در این سنسور ها دارای قاب بوده و در وسط قاب سنسور۳۶۰ درجه تعبیه شده است که به صورت معمول قابل نصب در راه پله ها می باشند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید