نگهداری از استخر

نحوه نگهداری از استخر

نگهداری از فضای استخر از جمله کارهایی است که باید به صورت جدی توسط مالکان و افراد مسئول استخرها انجام پذیرد زیرا عدم مراقبت از استخر و غفلت در نگهداری از آن باعث به وجود آمدن خطرات جدی و جبران ناپذیری می شود که هزینه های بسیار سنگینی را به وجود می آورد. داشتن یک استخر تمیز که دارای آب پاکیزه باشد و تعادل شیمیایی مناسبی را هم داشته باشد باعث می شود تا سلامتی افراد حفظ شده و در کنار تفریح و شنا کردن از بودن در استخر هم لذت ببرند.

شاید تصور شود که نگهداری از استخر کار ساده ای می باشد اما انجام بازرسی های مختلف و کنترل کردن های دوره ای باید به صورت سیستماتیک صورت گیرد و نیازمند تجربه و تخصص در این زمینه می باشد.

نگهداری اصولی از استخر و همچنین کنترل کیفیت آب باید به گونه ای باشد که احتمال بروز بیماری های پوستی برای افرادی که از استخر استفاده می کنند از بین برود و عدم کنترل دقیق باعث آسیب رسیدن به تاسیسات استخر شده و این مسله هزینه های قابل توجهی را نیاز دارد تا بتوان کار تعمیرات را انجام داد.

توجه داشته باشید که نگهداری از استخر تنها منحصر به جمع آوری آشغال از سطح استخر و همچنین چک کردن عملکرد دستگاه های موجود در استخر نمی باشد بلکه باید عملیات بررسی و نگهداری از تاسیسات استخر را در بازه های مختلف زمانی انجام داد.

پارامتر های بازرسی و کنترل استخر

۱- تمیز بودن استخر و همچنین کنترل سطوح داخلی و خارجی استخر که احیانا” دچار آسیب دیدگی نشده باشد.

۲- مجراهای ورودی و خروجی آب استخر کنترل شود تا در وضیعت نرمالی بوده و دچار گرفتگی نشده باشند.

۳- در بازه های مختلف باید به بررسی وضعیت لوله کشی های استخر پرداخته و در صورت نشت احتمالی به سرعت عملیات تعمیر سیستم انجام شود.

۴- پمپ های تعبیه شده در استخر باید کنترل شده و به صورت منظم صافی مربوط به آنها را تخلیه نمود.

۵- کنترل تجهیزات فلزی قابل استفاده در استخر باید به صورت منظم انجام شود.

۶- فیلترها را باید بازرسی کرده تا عملیات شستشوی معکوس آنها به درستی صورت گیرد.  

۷- سیستم های گرمایشی استخر باید بازرسی و کنترل شده و در صورت نیاز سرویس شوند.

۸- کف و دیوار های استخر باید همیشه عاری از آلودگی باشد و به همین خاطر باید این قسمت ها را جارو نمود.

۹- بدون شک هر استخر دارای سیستم تهویه مطبوع است که باید بازید و کنترل از آن در زمان های مختلف صورت بگیرد.

۱۰- محوطه استخر را باید کنترل کرده تا همیشه تمیز بوده و امنیت لازم در محوطه استخر برقرار باشد.

شرایط نگهداری بهینه از آب استخر

توجه داشته باشید که آب استخر را باید حداقل هفته ای یک باز آزمایش کرده  تا از این طریق بتوان از ایده آل بودن آب استخر اطمینان کسب نمود و در مرحله بعد انجام شستشوی معکوس فیلترها می باشد. برای گرفتن نمونه آب به جهت آزمایش باید حداقل ۲۰تا ۳۰ سانتی تر از زیر سطح آب که نزدیک به دیوار های استخر نباشد را استفاده کرده و شرایط نگهداری بهینه از آب استخر را باید بر اساس خصوصیات شیمی آب در نظر گرفت.

معیارهای اندازه گیری کیفیت آب استخر

شاخص های کیفی آب استخر را باید بر اساس معیارهای مختلفی اندازه گیری نمود. به همین خاطرمیزان ماده ضد عفونی کننده موجود در آب مانند کلر، میزان PH داخل آب، مقدار قلیایی بودن و سختی آب، مقدار ذرات جامد محلول در آب و همچنین دمای آب استخر را باید در نظر گرفته و در صورتی که نیاز به مواد شیمیایی وجود دارد به مقدار مناسبی به آب اضافه گردد. 

رنگ مناسب استخر

رنگ مورد نیاز برای هر استخر را باید با توجه به نحوه ساخت و روش عایق کاری هر استخر انتخاب نمود. برای مثال استخر هایی که با استفاده از سیمان سفید نرمه کاری ساخته شده باشند نباید از رنگ های اپوکسی استفاده نمود و حتی برای استخر هایی که از بتن تهیه می شوند انتخاب رنگ های اکریلیک مناسب نخواهد بود.

رنگ های مورد استفاده استخر به صورت معمول دارای پلیمر های بسیار مقاوم و رزین آب بندی هستند و مطابق با متریال زیر کار بر یک پایه قرار دارند و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، اندازه و حجم آب استخر، ارتفاع، طول و عرض استخر قابل تغییر می باشند. برای مثال بهره گیری از رنگ های اکریلکی برای استخر هایی که دارای ارتفاع زیاد هستند توصیه نمی شود و نباید از رنگ های اپوکسی برای استخر هایی با ارتفاع کم  بهره گرفت زیرا به سرعت شکسته و پوسته می شوند.

عایق بندی بدنه استخر

استخر هایی که پایین تر از سطح زمین ساخته شده اند به دلیل اینکه احتمال هجوم آب های زیر سطحی وجود دارد، ممکن است آب از بیرون دیواره و کف استخر به داخل استخر نفوذ کند. از این رو باید با این پدیده فشار منفی آب مقابله کرده تا مانع از اسفنجی شدن بافت متراکم سیمان شده و از پوسته شدن لایه نرمه کشی ممانعت و از نشست استخر جلوگیری شود. به همین دلیل باید از سیستم عایق بندی استخر استفاده شود زیرا حتی اگر از بهترین و با کیفیت ترین رنگ برای استخر بهره گرفته شود باز هم نمی تواند مانع از تبله و پوسته شدن رنگ شود.

از این رو باید عایق کاری استخر در بدنه خارجی استخر هم صورت بگیرد. به این ترتیب که در ابتدای گود برداری اولیه استخر و بتن ریزی و یا بلوک گزاری دیوارهای استخر عملیات عایق کاری اجرا شده تا از این طریق امکان نفوذ آب های مختلفی که ناشی از تجمع آب باران و برف است ایجاد نشود. توجه داشته باشید که انجام ایزوگام و همچنین قیرگونی لایه بیرونی استخر کار درستی نبوده و به دلیل وجود اورلپ و همچنین سوراخ های ریزی که در قیرگونی وجود دارد اصلا توصیه نمی شود. نکته بعدی برای عدم استفاده از قیرگونی و ایزوگام این است که وزن استخر پر از آب احتمال ایجاد تنش های سازه ای فراهم می کند که این مسله باعث پاره کردن اورلپ و حتی قیرگونی شده و در نهایت باعث مختل شدن سیستم عایق بندی می شود.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید