سنگ معرق یا سنگ واترجت

بدون دیدگاه

از تا به امروز از آن استفاده می شود، سنگ ها هستند که از گذشته های دور به عنوان اولین انتخاب معماران برای ساخت و ساز بنا و خانه از آن ها استفاده می شود. سنگ یک متریال طبیعی با زیبایی های خاص خودش است که پس از سال ها همچنان به عنوان یک متریال اصلی در اجرای بنا، نمای ساختمان و طراحی داخلی بخش های مختلف خانه به کار برده می شود.

مزایای سنگ در بین سایر کفپوش ها

طراحان و معماران همیشه در حال تحقیق و بررسی راه های جدیدی هستند که بتوانند از سنگ در طراحی ساختمان ها استفاده کنند چرا که سنگ یک متریال مقاومی است که دارای ماندگاری بالایی بوده و در برابر ضربه و سایش آسیب پذیر نیستند. بنابراین دور از ذهن نیست که همچنان جای خود را به عنوان یکی از اصلی ترین متریال های ساختمانی حفظ کرده باشد. سنگ ها از بادوام ترین متریالی هستند که مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارند و در مقابل ضربه و شکست توانایی خوبی از خود نشان می دهند. شاید  نگهداری راحت و بی دردسر آن ها اصلی ترین دلیل ماندگاری آنها می باشد. سنگ ها یک کفپوش و دیوارپوش عالی برای پوشش سطوح خانه هستند و حس لاکچری بودن، حس استحکام و ثبات را به فضای داخلی خانه ها می بخشند که کمتر متریالی این حس را می تواند جایگزین کند.

سنگ واتر جت یا سنگ معرق چیست ؟

به دستگاهی که برای آماده سازی سنگ معرق از آن استفاده می شود دستگاه واترجت گفته می شود و در اصلاح به سنگ های معرق، سنگ واترجت هم می گویند. دستگاه واتر جت یک نوع دستگاه برش سرد است و نحوه کار آن بر مبنای فشار آب قوی است. در واقع کلمه واتر جت به معنی موتور فشار آب است زیرا این دستگاه برش آب را از طریق یک نازل با قطر خیلی کم معادل سرعتی در حدود ۹۰۰ متر بر ثانیه بر روی سطح سنگ می پاشد و باعث ایجاد برش و یا اثر می شوند.

البته خروجی این دستگاه صرفا آب نیست. مایعی به نام ابرسیو که مایعی ساینده برای اجسام سخت می باشد که با آب ترکیب شده و بر روی سنگ تزریق می شود. این دستگاه می تواند طرح های مورد نظر را با همین روش با قدرت موتوری که فشار آب آن حدود ۴۰۰۰ تا ۶۲۰۰ می باشد را بر روی سنگ اعمال نماید. بهترین ابزار برای برش سنگ ها واترجت بوده و می تواند برشی دقیق با لبه های صاف و تمیز را ایجاد کند و دارای قدرت بالایی بوده و بدون آسیب رساندن به سنگ، ترک خوردن و … هر جسمی با ضریب سختی بالا را برش می دهند.

سنگ معرق

کاربرد سنگ معرق یا Water jet

سنگ های واتر جت یا معرق در اصل یک نوع سنگ تزئینی بوده که می تواند با طرح های دلخواه ایجاد شود. کاربرد آنها بستگی به سلیقه و شناخت طراح داخلی داشته و دارای طراحی های خاص و زیبایی می باشد که این امکان را فراهم می کند تا برازنده فضاهای مختلف شوند.

از سنگ های واترجت به صورت معمول برای ورودی لابی های ساختمان های لوکس تجاری و مسکونی استفاده می شود و درست در جایی که هنگام ورود افراد به ساختمان چشم را جلب کند. برای سرویس بهداشتی های لاکچری و همچنین حمام های بزرگ از سنگ های معرق استفاده می شود تا از این طریق فضای حمام خصوصی را متمایز کرده و چشم مبهوت زیبایی کف حمام شود. کف فضای داخلی آسانسور و همچنین بخش جلوی ورودی درب آسانسور ها را می توان با کمک سنگ معرق تزئین کرده تا جلوه خاصی در این فضا ایجاد شود.

سنگ های واترجت برای فضای پذیرایی بسیار پرکاربرد می باشد. البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از این نوع سنگ ها در فضای پذیرایی باید جایی را انتخاب نمود که به واسطه چیدمان مبلمان فرش بر روی آن قرار نمی گیرد. نکته مهم این است که باید در زمان طراحی داخلی این دور اندیشی را داشته و طرح سنگ معرق را در جایی مانند روبروی شومینه ایجاد نمود تا تبدیل به نقطه کانونی فضای پذیرایی شود. با استفاده از سنگ واترجت می توان سر ستون های سنگی و لوح های سنگی دکوراتیو را ایجاد کرده و از آنها برای تزئین لابی ها و فضاهای خاص استفاده نمود. حتی با استفاده از حکاکی روی سنگ می توان مجسمه های سنگی تزئینی را ایجاد کرده تا با کمک آنها شکل و فرم خاصی در فضا ایجاد شود.

مزایای استفاده از واترجت

با استفاده از واترجت می توان انواع طرح های سنگ را با دقت، ظرافت و سرعت بالایی برش زده و به دلیل اینکه تنش حرارتی ایجاد نمی کند سنگ هیچ آسیبی نمی بیند. با کمک برش واترجت می توان انواع طرح های متنوع را اجرا نمود. مزیت دیگر واترجت این است که برش لبه ها با کیفیت بالایی انجام می شود و دیگر نیاز به مرامت های بعدی برای پرداخت وجود ندارد و به راحتی می توان برش های منحنی با خطوط بسته بدون جدا شدن را ایجاد نمود.

سنگ معرق | سنگ واتر جت | سنگ واترجت | سنگ ورودی ساختمان | سنگ کف لابی لوکس

نوشتهٔ بعدی
سایبان های خورشیدی
نوشتهٔ پیشین
عوارض آشفتگی در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید