سیمان پاششی و کاربرد آن

بدون دیدگاه

کاربرد سیمان پاششی

سیمان پاششی یک ملات خشک و آماده است که با استفاده از افزودنی های خاص قابل تهیه می باشد و از آن برای اندود کردن فضاهای داخلی و خارجی استفاده می شود و می توان آن را روی تمامی سطوح شامل بتن، سفال، تی ری دی پنل، بلوک سیمانی و … بهره گرفت. سیمان پاششی را با کمک دستگاه های ملات پاش اجرا می کنند و عملیات دانه بندی با سرعت بالا و همچنین حداکثر ۳ میلیمتر و به صورت یک مرحله ای انجام می شود.

مزایای سیمان پاششی

با استفاده از سیمان پاششی می توان سرعت اجرای پروژه را تا حد زیادی افزایش داده و چون برای اجرای سیمان پاششی از دستگاه های مخصوص پاشش استفاده می شود می توان در پروژه های جزئی و انبوه سازی های ساختمان از آنها بهره گرفت.

هزینه های اجرای عملیات با استفاده از سیمان های پاششی بسیار کمتر خواهد شد و مهم تر این است که در پروژه های انبوه سازی بهره گیری از سیمان پاششی به گونه ای برگشت سرمایه به حساب می آید.

به دلیل اینکه در سیمان پاششی از افزودنی های خاص استفاده می گردد از این رو این شیوه به اجرای سبک سازی سازه های مختلف کمک بسیاری می کند.

روش تهیه ملات

برای ساخت ملات ابتدا ۱۰ کیلوگرم سیمان پاششی را با ۲ یا ۳ لیتر آب کاملا مخلوط کرده و برای انجام این اختلاط از دستگاه سیمان پاش بهره گرفته می شود. توجه داشته باشید که برای تهیه ملات نباید از افزودنی های مختلف مانند آهک، سیمان و … استفاده شود.

مشخصات فنی سیمان پاششی

برای اینکه یک متر مربع با ضخامت یک سانتیمتر از سطح را با سیمان پاششی پوشش داده شود نیاز به ۱۳ کیلو گرم ملات است و مهم تر اینکه چگالی خشک سیمان پاششی در حدود ۱۳۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب است و در حالتی که با آب ترکب شود چگالی آن در حدود ۱۷۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب می شود.

روش اجرای سیمان پاششی

برای استفاده از سیمان پاششی بر روی سطح ابتدا باید سطح زیر کار را از هر گونه چربی، رنگ و یا گرد و غبار پاک و تمیز نموده و تنها در دمای بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد قابل استفاده می باشد. توجه داشته باشید که  باید حفره ها و خرابی های روی سطح لکه گیری شود و سپس دیوار زیر کار کاملا مرطوب گردد.

سیمان پاششی این قابلیت را دارد که با ضخامت حداقل یک سانتی متر و حداکثر ۲.۵ سانتی متر بر روی کار به صورت تک مرحله ای اجرا گردد. البته شایان ذکر است که می توان با ضخامت بیشتر از ۲.۵ سانتی متر هم عملیات را اجرا نمود با این تفاوت که  کار به صورت دو مرحله و با گذشت یک روز از اجرای مرحله اول انجام پذیر خواهد بود.

با توجه به شرایط آب و هوایی بین یک هفته تا ۱۰ روز زمان لازم است که سیمان پاششی آماده بهره برداری شود و از زمان پمپاژ ملات تنها ۹۰ دقیقه زمان وجود دارد که بتوان از ملات استفاده نمود.

بعد از اجرای سیمان پاششی نباید اجازه داد که سیمان خشک و یخ بزند زیرا در این حالت کارایی خود را از دست می دهد.

سیمان پاششی را نمی توان در مناطقی که در معرض باد های شدید قرار دارد اجرا نمود زیرا وزش باد باعث می شود که سیمان پاششی خیلی زود خشک شود.

نوشتهٔ بعدی
نمای ساختمان ها
نوشتهٔ پیشین
ضد یخ بتن چیست و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید