ضد یخ بتن چیست و کاربرد آن

بدون دیدگاه

ضد یخ بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

ضد یخ بتن یک افزودنی مایع است که از آن به جهت حفاظت بتن استفاده می شود و باعث می شود تا بتن در برابر یخ زدگی در دماهای پایین تر از صفر درجه سانتی گراد محافظت شود. البته فراموش نکنید که بتن ریزی در هوای سرد باید با استفاده از تمهیداتی انجام شود که عملیات دچار مشکل نشود.

بتن ریزی در هوای سرد

برای انجام عملیات بتن ریزی در هوای سرد باید مواردی چون گرم کردن آب و مصالح، حفاظت از محیط اطراف کارگاه، بهره گیری از سیمان های زودگیر و همچنین پوشش دادن بتن بعد از انجام بتن ریزی را انجام داد.

کارایی ضد یخ بتن

ضد یخ بتن باعث می شود تا دمای بتن افزایش یافته و بر روند هیدراسیون بتن تاثیر زیادی می گذارد و باعث ایجاد مقاومت زود هنگام در بتن می گردد و این مسله در نهایت باعث می شود تا بتن را از یخ زدگی حفاظت کند.

البته فراموش نکنید که باید بلافاصله بعد از اتمام بتن ریزی روی سطح بتن را با استفاده از پشم شیشه و یا هر عایق دیگری به صورت کامل پوشش داد تا از این طریق از اتلاف دمای بتن جلوگیری شود. نکته مهم این است که باید ضد یخ بتن را در پایان مرحله تولید بتن و در زمان تنظیم آن اضافه نمود.

ویژگی های مهم ضد یخ بتن

۱- ضد یخ بتن دارای عملکرد چندگانه می باشد و بر اساس استاندارد های تعریف شده تولید می شود و باعث می شود تا نقطه انجماد آب کاهش یافته و این مسله در نهایت خطر یخ زدگی در بتن تازه را بر طرف می کند.

۲- با وجود ضد یخ بتن می توان اسلامپ بتن را افزایش داد و چون ضد یخ دارای خاصیت روان کنندگی است باعث می شود تا میزان آب مصرفی کاهش یافته و در نتیجه اثر یخ زدگی را کم خواهد نمود.

۳- ضد یخ باوجو خاصیت هوازایی که دارد باعث می شود تا مقاومت بتن افزایش یافته و مانع از آب شدن و یخ زدگی بتن خواهد شد.

۴- به دلیل عدم وجود کلر در ضد یخ این امکان را فراهم می شود که مصرف آنها اثر سویی رو آرماتورها نداشته باشد.

۵- مایع بودن ضد یخ باعث می گردد که اختلاط آن با بتن بهتر و به درستی انجام شود.

میزان مصرف و شرایط نگهداری از ضد یخ بتن

مقدار دقیق مصرف ضد یخ در بتن با توجه به دمای بتن ریزی قابل تغییر خواهد بود و مقدار اضافه کردن ضد یخ با توجه به جدول تعیین شده خواهد بود. برای نگهداری از ضد یخ بتن باید ظرف اصلی ضد یخ را در یک جای سر پوشیده و به دور از نور آفتاب قرار داد و در این شرایط می توان به مدت ۲ سال از آن استفاده نمود.

نکات ایمنی ضد یخ بتن

مایع کهربایی رنگ ضد یخ بتن دارای وزنی در حدود ۱۲۶۰کیلوگرم در متر مکعب می باشد و در آن هرگز از کلر استفاده نمی شود و باعث می شود تا در دمای ۸ درجه سانتی گراد هم عملیات بتن ریزی را انجام داد. ضد یخ بتن با وجود اینکه حاوی مواد آتش زا و خطرناک نمی باشد اما در صورتی که در یک محیط پاشیده شود باید بلافاصله موضع را با استفاده از آب سرد شسته و تمیز نمود.

نوشتهٔ بعدی
سیمان پاششی و کاربرد آن
نوشتهٔ پیشین
عاملیت فروش کرمانشاه ۴۳۵۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید