شیر آلات بهداشتی ساختمان

همه چیز درباره شیر آلات بهداشتی ساختمان

شیرآلات در واقع به مجموعه ای از قطع کننده ها گفته می شود که در پایان لوله های آب نصب شده و از طریق آنها عملیات قطع و وصل جریان آب، تنظیم شدت جریان ورودی و همچنین ترکیب مقدار آب گرم و سرد را می توان انجام داد. البته شیرها به صورت کلی به دو نوع تقسیم می شوند که این دو نوع شامل شیرآلات بهداشتی و شیرآلات صنعتی می باشد.

کاربرد شیرآلات

شیرآلات بهداشتی نه تنها کار قطع و وصل و تنظیم جریان ورودی آب را انجام می دهند و راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب هستند، بلکه از لحاظ زیبایی و جلوه داخلی هم کاربرد داشته و این مسله به حدی قابل اهمیت است که در زمان انتخاب توجه به زیبایی و شکل شیر در اولویت قرار دارد.

جنس شیرآلات ساختمان

از آنجایی که شیرآلات به صورت یکپارچه در کارخانه تهیه و به فروش می رسد، به عنوان یک جزء از ساختمان بوده و به صورت کلی دارای دو جنس مختلف هستند که یک جنس آن با آلیاژ های برنج است و جنس دو با سرب خشک تهیه می شود. توجه داشته باشید که تفاوت های ظاهری این دو جنس تنها در روکش های آنها می باشد.

مزیت شیرآلات بهداشتی برنجی

به این مهم توجه داشته باشید که شیرهایی با آلیاژ برنج عملکرد بهتری نسبت به شیرآلات سربی داشته و دلیل آن هم این است که سرب بعد از گذشت مدت زمانی دچار خوردگی شده و این مسله باعث می شود تا از لحاظ بهداشتی زیان آور باشند و به دلیل اینکه در شیرآلات سربی استاندارد لازم رعایت نشده است، جزء شیرهای غیر بهداشتی به حساب می آیند و به همین خاطر باید همه قسمت های فلزی شیر های بهداشتی از آلیاژ برنج باشد، اما فراموش نکنید که قسمت هایی که در تماس با آب هستند را هرگز نباید از آلیاژ برنج استفاده نمود و باید جنسی را انتخاب کرد که بتواند در تماس با آب دچار خوردگی نشده و تا دمای ۹۰ درجه سانتی گراد مقاومت داشته باشد. آلیاژی مناسب است که علاوه بر سمی نبودن، از لحاظ ظاهر و رنگ هم دارای کیفیت بالایی باشد و باعث تغییر در بو و طعم آب نشود و به همین خاطر آلیاژ کروم تمام قابلیت های ذکر شده را دارا بوده و چون مانع از رشد باکتری می شود، سلامت افراد به خطر نمی افتد و بهترین گزینه برای شیرآلات بهداشتی می باشد.

با اینکه استفاده از سرب در ساخت شیرآلات زیانبار است، اما به دلیل اینکه آلیاژ برنج بسیار گران تر از سرب است، بعضی از تولید کنندگان شیر های بهداشتی با تخلف از این مسله و تنها برای اینکه هزینه های تولید را کاهش دهند و سود بیشتری داشته باشند، تا جایی که امکان دارد در ساخت شیر ها از سرب استفاده می کنند.

انواع روکش های شیرآلات

روکش های شیرآلات قابل عرضه در بازار انواع مختلفی دارند و روکش هایی که به صورت معمول برای شیرها استفاده می شود، شامل برنج، برنز، مس و همچنین استیل می باشد که در میان همه این روکش ها، استیل استنلس اصل از همه بهتر بوده و دلیل آن هم مقاومت بالای این جنس در برابر پوسیدگی می باشد. توجه داشته باشید که روکش های استیل به دلیل ظاهری که دارند، لکه های آب را کمتر نشان می دهند و زیبایی بیشتر هم دارند و روکش های دیگر مانند مس و برنز هم با آبکاری کردن جلوه متنوعی پیدا می کنند. البته فراموش نکنید که رنگ قرمز و زرد مس و برنز باعث ایجاد حس نوستالژیک در افراد شده و آنها را ترقیب به خرید می کند.

نگهداری از شیرآلات

بدون شک شیرآلات هم همانند سایر بخش های دکوراسیونی نیازمند این است که همیشه براق و تمیز باشند، اما برای تمیز کردن آنها باید نکاتی را رعایت کرده تا علاوه بر تمیز شدن، آبکاری آنها هم آسیب نبیند. در ابتدا ذکر این مسله مهم است که با شستشوی مداوم شیرآلات و خشک کردن آنها با استفاده از حوله نرم، مانع از جرم گرفتن آنها شده و جلوه زیباتری پیدا می کنند.

اما بدون شک شما هم لکه های کوچک سفید رنگی را روی شیر های آب ساختمان دیده اید که این لکه ها باعث می شوند تا شفافیت شیر ها از بین برود. اما سوال این است که این لکه ها چطور روی شیر ایجاد می شوند و راهکار تمیز کردن آنها چیست؟ در پاسخ باید گفت که مواد معدنی موجود در آب در اثر گذشت زمان رسوب کرده و بر روی شیر ها لکه هایی ایجاد می شود. اما برای از بین بردن آنها هرگز نباید از پاک کننده های اسیدی(جوهر نمک) و همچنین محلول های شیمیایی(وایتکس) استفاده نمود. حتی استفاده از سیم ظرفشویی هم باعث می شود تا روکش نیکل شده آنها از بین رفته و در این شرایط شیرآلات از حالت ضمانت خارج می شوند.

توصیه ما این است که برای تمیز کردن شیرآلات از محلول های ساده مانند آب و صابون استفاده شود تا از این طریق رنگ طبیعی آنها حفظ شده و براق به نظر برسند. در صورتی که از اسکاج های نرم و اسفنجی برای تمیز کردن شیر ها استفاده کنید، باعث خط انداختن روی شیرآلات نشده و آسیب نمی بینند.

تمیز کردن شیر آلات بهداشتی از طریق سرکه سفید رقیق شده راهکاری است که به صورت طبیعی می توان کار تمیز کردن شیر ها را انجام داد. برای انجام این کار ابتدا یک حوله کاغذی را به سرکه آغشته کرده و دور شیر پیچیده و بعد از مدت زمان ۱۰ دقیقه می توان لکه ها را با کمک حوله خشک به راحتی پاک نمود.

نکته مهم این است که اگر شیر های رنگی و برنجی در ساختمان است، هرگز نباید از سرکه برای تمیز کردن آنها استفاده نمود، زیرا سرکه دارای خاصیت اسیدی بوده و باعث می شود تا رنگ شیر ها برود. از این رو درصورتی که از شیر های معمولی بدون رنگ استفاده می کنید، می توانید از سرکه برای براق نمودن شیرآلات و همچنین پاک کردن رسوبات آنها استفاده کنید.

انواع شیرآلات

شیر های واشری جزء اولین شیرهایی است که در گذشته از آنها استفاده می شد و به گذشت زمان تنوع شیر آلات ساختمانی بیشتر شده و دارای مدل ها و رنگ های مختلفی هستند.

 شیرآلات دارای تنوع مختلفی هستند که شامل موارد زیر است :

شیرآلات ساده

در این نوع شیر ها عملیات مخلوط کردن آب سرد و گرم انجام نشده و تنها کار کنترل جریان آب را انجام می دهند و مانند شیر های مخلوط عمل نمی کنند. اجزای تشکیل دهنده آنها که معمولا با بیشتر شیر های ساختمانی یکسان است شامل بدنه، دیسک، نشیمنگاه و همچنین دسته و فلکه می باشد.

شیرهای اهرمی ساختمان

شیرآلات اهرمی دو مدل ایستاده و دیواری داشته که هر کدام از این مدل ها مزیت های خاص خود را دارند. شیر های ایستاده معمولا در سینک ظرفشویی و روشویی کاربرد داشته و از نوع دیواری آن در سرویس بهداشتی و حمام بهره می گیرند. گرچه در بعضی از مواقع با توجه به سلیقه مشتری در روشویی و سینک هم از شیرهای اهرمی دیواری استفاده می شود.

شیر های اهرمی از هر مدلی که باشند، دارای یک کارتریج بوده که جایگزین مغزی شده است. در واقع کارتریج همان مغزی در شیرهای کلاسیک است و با استفاده از بالا و پایین کردن اهرم می توان جریان آب را قطع و سپس وصل نمود. کارتریج به کار رفته در شیر های اهرمی دارای دو نوع است یا به صورت پلاستیکی بوده یا از نوع سرامیکی می باشد و بدون شک می دانید نوع سرامیکی کارتریج از کیفیت بالاتری برخوردار است.

کارتریج پلاستیکی که در شیر های اهرمی استفاده می شود، دارای رینگ های پلاستیکی دایره ای شکل بوده که در داخل یک کارتریج استوانه ای قرار داشته و برای کنترل جریان آب مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته مهم این است که شیرهای اهرمی در صورتی که مطابق با استاندارد تهیه شده باشند، هرگز خراب نمی شوند و بعد از گذشت چند سال تنها نیاز به تعویض کارتریج دارند و می توان کارتریج را مانند مغزی شیرهای واشری تعویض نمود.

شیر آلات کلاسیک

این نوع از شیرها با نام شیر های واشری معروف بوده که با استاندارد های ایران تهیه و عرضه بازار می شود.

شیرهای چشمی یا الکترونیک

شیر های الکترونیک یا چشمی بر اساس ارسال و دریافت نور مادون قرمز عمل کرده و بدون تماس دست و به صورت کاملا” الکترونیکی کار می کنند. در واقع تنها با قرار دادن دست در مقابل دید سنسور های مادون قرمز شروع به کار کرده و جریان آب برقرار می شود.

مدل دیگری از شیر های الکترونیکی با کمک وبلاتور کار کرده و هوا را به داخل آب برده و باعث می شود تا آب به شکل حباب خارج شود. توجه داشته باشید که با استفاده از سر شیر های مختلف و همچنین ترکیب هوا و آب می توان مصرف آب را کاهش داده و این مسله باعث صرفه جویی در مقدار آب می شود.

مزیت دیگر شیر های چشمی این است که به صورت همزمان می توان از برق و باتری استفاده کرده و در صورتی که برق قطع شود، با باتری کار خواهد کرد. نکته مهم این است که اگر جسم ثابتی را در مقابل سنسور شیر قرار دهید، بعد از یک مدت زمان مشخصی جریان آب متوقف می شود و این مسله هم به صرفه جویی آب کمک می کند.

با وجود اینکه شیرآلات چشمی نسبت به سایر شیرها از قیمت بالاتری برخوردار است، اما بسیار کاربردی و شیک بوه و امروزه در بیشتر ساختمان های اداری و مسکونی از این مدل شیر ها بهره می گیرند.

شیرهای بهداشتی پدالی

از شیر های پدالی برای اماکن عمومی مانند مدارس، بیمارستان ها، مراکز پزشکی، هتل‌ها، مساجد، رستوران‌ها و … بسیار کاربرد داشته و دلیل آن هم غیر لمسی بودن این شیر ها می باشد که مانع انتقال بیماریهای واگیردار عفونی و پوستی می‌شود. حتی نیاز به استفاده از انرژی های برق و باتری(شیرهای الکترونیکی) هم نمی باشد و قابلیت تنظیم مقدار و همچنین دمای آب سرد و گرم را دارا بوده و حتی برای اینکه در زمان نظافت کار راحت تر انجام شود، پدال های جمع شونده تهیه شده که باعث می شود استفاده از این نوع شیر ها طرفدار داشته باشد.

شیرهای پیسوار

این نوع از شیرها کاملا ساده بوده و قبل از اینکه لوله های آب سرد و گرم را به شیر های مخلوط وصل کنند، از آنها استفاده می شود. در اصل این شیر ها به عنوان یک رابط بین لوله  کشی و شیر مخلوط است. از شیرهای پیسوار زمانی استفاده می شود که شیرهای مخلوط خراب شده و می توان با بستن آنها جریان آب را قطع کرده و کار تعمیر یا تعویض شیر را انجام داد.

انواع مختلف شیرهای Piece Ware

به صورت معمول شیرهای پیسوار از جنس برنج بوده که با نیکل کروم آبکاری شده است و با وجود اینکه مدل دیگری از شیر ها پیسوار از پلاستیک فشرده است، اما پر کاربرد ترین شیر های پیسواری که امروزه استفاده می شود، دارای فیلتری از جنس استیل استنلس بوده  تا از طریق آن مانع از ورود اجسام خارجی به داخل شیر مخلوط شده و محافظ خوبی برای کارتریج شیر اهرمی می باشد. کاربرد دیگر شیر های پیسوار، پر کردن سیفون سرویس بهداشتی فرنگی یا شرقی  می باشد.

تفاوت انواع شیر آلات

قیمت شیر های واشری بسیار کمتر از شیر های اهرمی و چشمی می باشد و به راحتی می توان واشر یا مغزی شیر های واشری را تعمیر نمود، اما در شیرهای اهرمی باید تکنسین را تعمیر نمود تا خرابی شیرآلات اهرمی را از بین برود.

در زمان خرید شیرآلات باید نکاتی را رعایت نمود که شامل موارد زیر است

۱- شیرآلات تهیه شده باید دارای خدمات پس از فروش همراه با قطعات یدکی باشند.

۲-استاندارد های لازم را داشته باشد.

۴-از جنس شیرآلات مطمئن شده و دقت داشته باشید که از برنج و استنلس استیل ساخته شده باشند.

۵- شیرآلات باید متناسب با محل نصب آنها و نیاز افراد انتخاب شود.  

۶- شیرآلات که تهیه می کنید، علاوه بر زیبایی باید با سایر تزئینات فضایی که قرار است نصب شوند، همخوانی داشته باشد.

۷- آبکاری سطح شیرها به صورت صحیح و با ضخامت استاندار انجام شده باشد.

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید