کف پوش های اپوکسی

کفپوش اپوکسی چیست؟

منظور از اپوکسی همان پولی پوکساید است که در واقع نوعی بسپار ترموست می باشد که از طریق واکنش های سخت کننده پولی آمین با رزین های اپوکساید تشکیل می شود. آنچه اهمیت دارد، این است که اپوکسی کاربردهای بسیار متنوعی دارد. برای مثال از اپوکسی در مواد اولیه چسب های همه کاره بهره می گیرند.  

کفپوش های اپوکسی در واقع نوعی پوشش هستند که در خانواده رنگ های صنعتی بر پایه رزین های اپوکسی و پلی یورتان قرار گرفته و با ترکیب بیسفنول و هاردنر پلی آمین ایجاد می شوند و از آنجایی که  دارای خاصیت بدون حلالی هستند، قطر و خواص پلیمری آنها ثابت است. توجه داشته باشید که رزین های مختلف حلال آب و همچنین پلی یورتان ها همگی در این گروه قرار داده می شوند.  

در صنعت ساختمان از پوشش های اپوکسی به صورت گسترده استفاده می شود و این روکش های صنعتی دارای مزیت های مهمی هستند که در زیر به آن اشاره شده است.

مزیت های پوشش های اپوکسی

۱-از روکش های اپوکسی برای بالا بردن مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی، فرسودگی و تخریب و … استفاده می شود.

۲-این نوع روکش ها به هیچ عنوان قابلیت جذب آب نداشته و این مسله باعث می شود تا در برابر نفوذ روغن، آب و هر مایع دیگری به جسم بتن جلوگیری شود.

۳-سبک بودن و حجم کمی که این روکش ها اشغال می کنند، مزیت دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید.

۴-قابلیت دیگر روکش های اپوکسی این است که به شکل یکپارچه بوده و در رنگ های مختلفی قابل اجرا هستند.

۵-اپوکسی ها دارای ضخامت ۴ میلی متر بوده و جالب این است که مقاومت فشاری بتن را حتی تا ۱۱۰۰کیلو گرم بر سانتی مربع بالا می برد.

۶-عمر طولانی این روکش ها، راحتی در شستشو و همچنین قابلیت ترمیم مجدد آنها باعث شده تا نسبت به سایر پوشش ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

۷- از پوشش های اپوکسی در امکان هایی که از نظر خراب کردن سطوح، محدود بودن ارتفاع و همچنین مکان هایی که امکان افزایش ضخامت بیشتر از چند میل وجود ندارد، استفاده می شود.

۸- روکش های اپوکشی تنوع رنگ بسیار بالایی داشته و می توان از این پوشش ها در هر مکانی استفاده کرده و نه تنها می توان از آنها برای کف بهره گرفت، بلکه برای دیوار و سقف هم قابل استفاده هستند.

۹-به دلیل چسبندگی بسیار بالایی که کفپوش های اپوکسی دارند، به راحتی می توان آنها را به سطوح مختلفی بتنی و فلزی چسباند. زیرا این نوع کفپوش ها دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر روغن ها، آب، اسید ها و حلال های نفتی داشته و به همین خاطر گزینه مناسبی برای پوشش دهی سالن های بنتی و فلزی می باشند.

کاربرد کفپوش های اپوکسی

کفپوش ها اپوکسی جزء ایده آل ترین کفپوش هایی هستند که از آنها برای کف های بتنی و فلزی استفاده می شود. کاربرد آنها در کف سالن های ورزشی و فرودگاه ها می باشد و برای کف کارخانه های صنایع غذایی، دارویی، الکترونیکی، شیمیایی و نساجی  قابل استفاده هستند.

انواع کفپوش های اپوکسی

کفپوش های اپوکسی برای فضاهای مختلفی می توان استفاده نمود، اما نمونه هایی که مناسب سالن های صنعتی باشند، به چند دسته کلی تقسیم می شوند

کفپوش های گرد گیر

این نوع کفپوش ها دارای ضخامت یک میلی متر بوده و از آنها برای جلوگیری از گرد و غبار استفاده می شود.

کفپوش های یکپارچه

کفپوش های یکپارچه ضخامتی معادل ۳ میلی متر داشته و به شکل صاف می باشند و مقاومت سایشی بالایی دارند. در برابر خوردگی و نفوذ روغن و آب، مقاومت بالایی داشته و به راحتی قابل شستشو می باشند. این نوع کفپوش ها کاملا دکوراتیو بوده و برای کف فضاهای مختلف قابل استفاده هستند. توجه داشته باشید که این نوع کفپوش ها در صنایع مختلفی همانند صنایع بهداشتی، چاپخانه ای، دارو سازی، خودروسازی و … بسیار کاربرد دارند.

 کفپوش پوست پرتقالی

این نوع از کف پوش ها دارای ضخامت ۳ میلی متر هستند و به شکل معوج وجود دارند و با وجود اینکه دارای روکش صافی هستند، اما مانع از لغزش افراد و ماشین آلات در محیط های مرطوب و چرب می شوند.

کفپوش های زبر و نیمه زبر

این نوع کفپوش ها به گونه ای هستند که می توان در ضخامت های بالاتر از ۴ میلی متر هم اجرا شوند. در واقع روکش کفپوش های زبر مقاومت مکانیکی بالایی داشته و کاملا ضد خش می باشند.

کفپوش های ضد اسید

کفپوش هایی که ضد اسیدی باشند، در برابر عوامل خورنده شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارند.

کفپوش ورزشی

در کفپوش های ورزشی به صورت معمول از اپوکشی منعطف بهره می گیرند.

کفپوش آنتی استاتیک

این نوع کفپوش ها به صورت معمول با نام کفپوش های ضد جرقه هم نامیده می شوند و قابل استفاده در انبار مهمات، اتاق انفوماتیک، اتاق عمل و سالن مخابرات می باشند.

منبع: www.aryasath.com

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید