شیر آلات ساختمانی

بدون دیدگاه

شیر آلات بهداشتی ساختمان

به مجموعه ای از قطع کننده ها که در پایان لوله های آب نصب شده و از طریق آنها عملیات قطع و وصل جریان آب، تنظیم شدت جریان ورودی و همچنین ترکیب مقدار آب گرم و سرد را می توان انجام داد شیر آلات گفته می شود،  شیرها به صورت کلی به دو نوع تقسیم می شوند که این دو نوع شامل شیرآلات بهداشتی و شیرآلات صنعتی می باشد.

کاربرد شیرآلات

کار قطع و وصل و تنظیم جریان ورودی آب را شیرآلات بهداشتی انجام و راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب هستند، و از لحاظ زیبایی و جلوه داخلی هم کاربرد زیادی دارند و این مسله به حدی قابل اهمیت است که در زمان انتخاب توجه به زیبایی و شکل شیر، در اولویت قرار دارد.

جنس شیرآلات ساختمان

شیرآلات به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای ساختمان هستندو به صورت یکپارچه در کارخانه تهیه و به فروش می رسند و به صورت کلی دارای دو جنس مختلف می باشند که یک جنس آن با آلیاژ های برنج است و جنس دو با سرب خشک تهیه می شود و تفاوت ظاهری این دو نوع تنها در روکش های آنها می باشد.

انواع روکش های شیرآلات

روکش های شیرآلات قابل عرضه در بازارهستند و انواع مختلفی دارند و روکش هایی که به صورت معمول برای شیرها استفاده می شود، شامل برنج، برنز، مس و همچنین استیل می باشد که در میان همه این روکش ها، به دلیل مقاومت بالایی که استیل استنلس اصل در برابر پوسیدگی دارد از همه بهتر می باشد. از دیگر مزایای این شیرها این است که روکش های استیل به دلیل ظاهری که دارند لکه های آب را کمتر نشان می دهند و زیبایی بیشتر هم دارند و روکش های دیگر مانند مس و برنز هم با آبکاری کردن جلوه متنوعی پیدا می کنند. البته فراموش نکنید که رنگ قرمز و زرد مس و برنز باعث ایجاد حس نوستالژیک در افراد شده و آنها را ترقیب به خرید می کند.

انواع شیرآلات

از اولین شیرهایی که در گذشته در بازار موجود بود و همه ی افراد از آن خریداری می کردند شیر های واشری بود و با گذشت زمان تنوع شیر آلات ساختمانی بیشتر شده و دارای مدل ها و رنگ های مختلفی هستند.

شیرآلات دارای تنوع مختلفی هستند که شامل موارد زیر است :

شیرآلات ساده

در این نوع شیر ها عملیات مخلوط کردن آب سرد و گرم انجام نشده و تنها کار کنترل جریان آب را انجام می دهند و مانند شیر های مخلوط عمل نمی کنند. اجزای تشکیل دهنده آنها که معمولا با بیشتر شیر های ساختمانی یکسان است شامل بدنه، دیسک، نشیمنگاه و همچنین دسته و فلکه می باشد.

شیرهای اهرمی ساختمان

شیرآلات اهرمی دو مدل ایستاده و دیواری داشته که هر کدام از این مدل ها مزیت های خاص خود را دارند. شیر های ایستاده معمولا در سینک ظرفشویی و روشویی کاربرد داشته و از نوع دیواری آن در سرویس بهداشتی و حمام بهره می گیرند. گرچه در بعضی از مواقع با توجه به سلیقه مشتری در روشویی و سینک هم از شیرهای اهرمی دیواری استفاده می شود.

شیر های اهرمی  فرقی نمی کند که از کدام مدل باشند چون در همه آنها یک کاتریج وجود دارد که جایگزین مغزی می باشد،در واقع کارتریج همان مغزی در شیرهای کلاسیک است و با استفاده از بالا و پایین کردن اهرم می توان جریان آب را قطع و سپس وصل نمود. کارتریج به کار رفته در شیر های اهرمی دارای دو نوع است یا به صورت پلاستیکی بوده یا از نوع سرامیکی می باشد و بدون شک می دانید نوع سرامیکی کارتریج از کیفیت بالاتری برخوردار است.

کارتریج پلاستیکی که در شیر های اهرمی استفاده می شود، دارای رینگ های پلاستیکی دایره ای شکل بوده که در داخل یک کارتریج استوانه ای قرار داشته و برای کنترل جریان آب مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته مهم این است که شیرهای اهرمی در صورتی که مطابق با استاندارد تهیه شده باشند، هرگز خراب نمی شوند و بعد از گذشت چند سال تنها نیاز به تعویض کارتریج دارند و می توان کارتریج را مانند مغزی شیرهای واشری تعویض نمود.

شیرآلات کلاسیک

این نوع از شیرها با نام شیر های واشری معروف بوده که با استاندارد های ایران تهیه و عرضه بازار می شود.

شیرهای چشمی یا الکترونیک

شیر های الکترونیک یا چشمی  بدون تماس دست و به صورت کاملا” الکترونیکی و بر اساس ارسال و دریافت نور مادون قرمز عمل می کنند. در واقع تنها با قرار دادن دست در مقابل دید سنسور های مادون قرمز شروع به کار کرده و جریان آب برقرار می شود.

مدل دیگری از شیر های الکترونیکی وجود داردکه با کمک وبلاتور کار کرده و هوا را به داخل آب برده و باعث می شود تا آب به شکل حباب خارج شود. نکته ای که باید به آن اهمیت داد این است  که با استفاده از سر شیر های مختلف و همچنین ترکیب هوا و آب می توان مصرف آب را کاهش داده و این مسله باعث صرفه جویی در مقدار آب می شود.

مزیت دیگر شیر های چشمی این است که به صورت همزمان می توان از برق و باتری استفاده کرده و در صورتی که برق قطع شود، با باتری کار خواهد کرد. نکته مهم این است که اگر جسم ثابتی را در مقابل سنسور شیر قرار دهید بعد از یک مدت زمان مشخصی جریان آب متوقف می شود و این مسله هم به صرفه جویی آب کمک می کند.

با وجود اینکه شیرآلات چشمی نسبت به سایر شیرها از قیمت بالاتری برخوردار است، اما بسیار کاربردی و شیک بوه و امروزه در بیشتر ساختمان های اداری و مسکونی از این مدل شیر ها بهره می گیرند.

شیرهای بهداشتی پدالی

از شیر های پدالی برای اماکن عمومی مانند مدارس، بیمارستان ها، مراکز پزشکی، هتل‌ها، مساجد، رستوران‌ها و … بسیار کاربرد داشته و دلیل آن هم غیر لمسی بودن این شیر ها می باشد که مانع انتقال بیماریهای واگیردار عفونی و پوستی می‌شود. حتی نیاز به استفاده از انرژی های برق و باتری(شیرهای الکترونیکی) هم نمی باشد و قابلیت تنظیم مقدار و همچنین دمای آب سرد و گرم را دارا بوده و حتی برای اینکه در زمان نظافت کار راحت تر انجام شود پدال های جمع شونده تهیه شده که باعث می شود استفاده از این نوع شیر ها طرفدار داشته باشد.

نوشتهٔ بعدی
سقف کشسان
نوشتهٔ پیشین
کفپوش اپوکسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید