طریقه شستشوی فرش

بدون دیدگاه

طریقه شستشوی فرش در منزل :

همان طور که می دانید یکی از عوامل مهم در حفظ و نگهداری از فرش، تمیز نگهداشتن آن است و به همین دلیل شستشو و نظافت فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید طبق یک اصول خاص به شستن  فرش ها پرداخت تا علاوه بر اینکه کیفیت خود را از دست ندهند، بلکه ظاهر زیبای خود را هم حفظ نمایند. آلودگی و ناپاکی ایجاد شده بر روی فرش نه تنها آن را کدر می کند، بلکه صدمان جدی به فرش وارد می آورد. با توجه به این که ذرات گرد و غبار عامل اصلی کثیف شدن فرش به حساب می آیند و این ذرات به مرور زمان در لابه لای فرش رفته و باعث چرک شدن فرش می شوند، از این رو اهمیت شستن فرش بیشتر می شود. در صورتی که فرش روشن و با پرز های بلندی باشد و حتی در محل پر ترددی قرار بگیرد، آنگاه نیاز بیشتری به تمیز کردن دارد.

غبارگیری فرش:

قبل از اینکه به شستن فرش بپردازید باید آن را غبار گیری کرده تا هم به ارتقای کیفیت فرش کمک کنید و هم آلودگی را تا حد زیاد از آن بگیرید. بهتر است بدانید که غبار گیری به دو روش انجام می گیرد.

۱- غبارگیری معمولی :

 در غبار گیری معمولی کار به صورت ساده خواهد بود. به گونه ای که فرش را می تکانند و یا با چوب بر پشت فرش می کوبند تا با این کار گرد و غبار آن خارج شده و بعد با جارویی زبر روی فرش را جارو می کشند. البته توجه کنید که این کار را به صورتی انجام دهید که به بافت فرش آسیبی وارد نشود. برای مثال هرگز فرش را بر روی زمین نکوبید، زیرا باعث آسیب جدی به فرش می شود.

۲- غبارگیری مکانیکی :

 غبار گیری مکانیکی با توجه به کیفیت فرش در کارخانه انجام می گیرد. نکته مهم این است که حتما باید فرش را غبار گیری کرد تا در زمان شستشو گرد و غبار در ته گره که همان محل تماس گره با تار و پود است، باقی نماند و به خوبی تمیز شود. زیرا در صورت وجود گرد و غبار در فرش باعث پوسیدگی فرش می شود. البته شایان ذکر است که در هر خانه های امروزی از جارو برقی برای گرد و غبار گیری فرش استفاده می شود و غبار چندانی درون فرش باقی نمی ماند که نیازی به غبارگیری داشته باشد. فقط باید توجه داشت که فرش رنگ پس ندهد.

برای اینکه متوجه شوید فرش رنگ پس می دهد یا خیر چه باید بکنید؟

نکته ای که باید در این قسمت به آن اشاره شود این است که، فرش های دستباف دارای کیفیت متفاوت بوده و ممکن است که در هنگام شستشو رنگ پس دهند. از این رو برای اینکه متوجه شویم که فرش رنگ پس می دهد یا نه، ابتدا یک دستمال سفید را با آب ولرم کاملا خیس کرده و با آن روی قسمتهایی از پرز فرش بکشید یا پرز فرش را برای چند ثانیه درون دستمال نگه دارید، اگر دستمال سفید رنگی شد، فرش رنگ پس می دهد و باید هنگام شستشوی آن نکاتی را رعایت کرد. بهتر است بدانید که فرش هایی با رنگ های تیره مانند لاکی، سبزهای تیره،‌ سرمه ای، مشکی، آبی و… بیشتر از سایر فرش ها رنگ پس می دهند.

مراحل شستشوی فرش :

اگر می خواهید که فرش منزل را با دست بشویید، بهتر است نکاتی را رعایت کنید و بر طبق اصولی به شستن فرش در منزل بپردازید.

۱- زمین سخت که سیمان یا موزاییک باشد و یا حتی زمین شیب دار بهترین مکان برای شستن فرش است.

۲- جریان آبی که برای شستن فرش مناسب است باید به صورت دوش و با حرارت معمولی باشد.

۳- از آب گرم برای شستشوی فرش دستباف یا ماشینی استفاده نکنید.

۴- در هنگام شستن فرش ها دقت کنید که از مواد قلیایی استفاده نشود.

۵- می توانید از شوینده های خنثی مانند پودردستی، شامپو فرش و مایع ظرفشویی برای شستن فرش استفاده کنید.

۶- در صورت کثیف شدن فرش با لکه چربی می توانید از پودر صابون حل شده برای از بین بردن لکه استفاده کنید.

۷- فراموش نکنید که فرش های دستبافی که رنگ پس می دهند را از قبل خیس نکنید. زیرا این کار باعث می شود تا قسمت های روشن فرش نیز رنگی می شود.

۸- برای فرش هایی که رنگ پس می دهند، از برس پلاستیکی برای شستشو استفاده کرده و بعد از آبگیری هرگز لوله نکنید و در داخل لوله آب نگیرید.

۹- در پایان شستشوی فرش آب آن را با پارو گرفته و سپس با یک دستمال نخی یا حوله ای تمیز آبی که در پرز جمع شده است را کاملا بگیرید. اجازه دهید که به مدت یک ساعت فرش در همین حالت پهن روی زمین باقی بماند تا قسمت هایی که رنگ پس می دهد با قسمت های دیگر فرش تداخل پیدا نکند و رطوبت خود را از دست بدهد و بعد از آن آماده پهن کردن است.

۱۰- در هنگام پهن کردن فرش دقت داشته باشید که آن را از پشت و در سایه قرار دهید.

فراموش نکنید که هرگز بعد از پهن کردن فرش دوباره روی آن آب نگیرید. زیرا این کار باعث زرد شدن ریشه های فرش می شود.

۱۲- هنگامی که فرش کاملا خشک شد با جاروی چوبی یا برس سر به سمت خواب فرش جارو یا برس بزنید. این کار باعث می شود تا تمام طرح های فرش سر جای خود قرار بگیرد و فرش شما زیبا و تمیز دیده شود. از جارو برقی برای این کار استفاده نکنید زیرا جاروبرقی به صورت رفت و برگشت روی فرش کشیده می شود و این باعث شده تا خواب فرش را به هم زده و از زیبایی آن کاشته شود.

دلیل استفاده نکردن از آب گرم در فرش های مختلف

فرش های ماشینی به علت داشتن مواد پلاستیکی در گره ها و تار و پود، پس از شستشو با آب گرم نرمی و لطافت خود را از دست می دهند.

فرش های دستباف که رنگ پس می دهند در صورتی که با آب گرم شسته شوند، آب گرم رنگ پس داده شده را در قسمت های روشن فرش تثبیت می کند که رنگ برداری آنها سخت و هزینه بر است. فرش هایی که چله آنها از پشم و ابریشم یا گره های ابریشمی باشد، پس از شستشو با آب گرم کیفیت خود را از دست می دهند.

طریقه استفاده از شامپو فرش :

بهتر است بدانید که برای شامپو کشیدن فرش نیازی به زور و بازو نداشته و می توانید به راحتی آن را انجام دهید. فقط کافی است تا نحوه درست شامپو کشی را یاد بگیرید.

۱- جارو کردن فرش قبل از شامپو کشیدن، نکته مهمی است که باید در ابتدا انجام دهید.

۲- در داخل یک ظرف یک لیتر آب و مقدار دو فنجان شامپو فرش را بریزید و کاملا هم زده تا کف کند.

۳- با استفاده از تور یا اسفنج کف شامپو را به آرامی بر روی فرش بمالید. زیرا فقط پرزهای فرش کثیف شده و نیاز به تمیز کردن دارد.

۴- از بالای به پایین فرش شروع به شامپو کشیدن کنید. زیرا این کار باعث می شود تا دوباره روی قسمت های شامپو کشیده راه نروید.

۵- سی دقیقه بعد از پایان شامپو کشیدن، یک دستمال زبر یا تور پرده را در جهت خواب فرش ‌روی آن بمالید. سپس با یک جاروی زبر یا جاروی چوبی آن را به سمت خواب فرش جارو بزنید.

۶- با استفاده از یک برس فرش را شانه بزنید. زیرا این کار باعث شده تا پرزها سر جای خود قرار بگیرند و فرش شما نرم و زیبا به نظر برسد.

۷- توجه داشته باشید که از کف شامپو استفاده کنید و هرگز از آب شامپو استفاده نکنید. زیرا در این حالت فرش نه تنها تمیز نمی شود، بلکه لوچ و چسبنده شده و دیرتر خشک می شود. استفاده از آب شامپو باعث می شود تا رطوبت به ریشه های فرش رسیده و ریشه ها در محیط مرطوب می پوسند.

نوشتهٔ بعدی
تمیز کردن لوازم با استفاده از لیمو ترش
نوشتهٔ پیشین
تزیین آشپزخانه با کابینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید