مختصری در رابطه با کاشی و سرامیک

بدون دیدگاه

کاشی و سرامیک

از آنجایی که پوشش های مختلفی برای کف و دیوارها استفاده می شود، بهتر است برای انتخاب یک پوشش مناسب برای کف و دیوار ها مواردی را در نظر بگیرید. یکی از پرکاربرد ترین مصالحی که در هر ساختمانی استفاده می شود، کاشی و سرامیک ها هستند، که دارای انواع مختلفی هستند و درقسمت های مختلف یک ساختمان مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، حیاط، پارکینگ و حتی نمای ساختمان، گلخانه و حوض های تزئینی استفاده می شوند.

ویژگی های سرامیک :

۱-سرامیک دارای مقاومت فیزیکی بالایی بوده و در برابر یخ زدگی مقاوم است.

۲-سرامیک خاصیت ضدحریق بودن دارد.

۳-در هنگام آتش سوزی سرامیک ها تغییر شکل نمی دهند.

۴-با مرور زمان دچار تغییر رنگ نمی شوند.

۵-در برابر اشعه خورشید مقاوم است.

تفاوت کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک تفاوت زیادی باهم ندارند، لعابی که بر روی قسمت سخت کاشی قرارمی می گیرد و ظاهری زیبا به آن می بخشد، اگر از جنس سرامیک باشد به آن کاشی سرامیکی گفته می شود که در اصطلاح سرامیک نامیده می شود.

کاربرد سرامیک :

از سرامیک نه تنها برای کف، دیوار و نمای ساختمان استفاده می شود، بلکه در تولید وسایل بهداشتی و مصالح ساختمانی نظیر آجر، سفال های تزئینی داخل و خارج، سفال های بام، کانال های فاضلابی و سفال های ضداسیدی نیز کاربرد دارد.

مهم ترین دلایل استفاده از کاشی و سرامیک:

۱-بهداشتی بودن آن نسبت به سنگ و سیمان و سایر مصالح است.

۲-کاشی و سرامیک عایق رطوبت هستند. یک کاشی زمانی از کیفیت ایده ال برخوردار است که تغییرات ناگهانی درجه حرارت را بین ۲۰ تا ۱۰۰ درجه به خوبی تحمل کرده و دچار ترک در بدنه یا لعاب نشود.

برای حفظ بهداشت بیشتر و به خاطر محافظت در برابر رطوبت، از سرامیک برای دیوارهای آشپزخانه، محیط های بهداشتی، حمام و دستشویی استفاده می شود چرا که نظافت آنها بسیار راحت تر از سایر دیوارپوش ها می باشد و هزینه نگهداری پایین تری دارند و به دلیل ضد سایش بودن، مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا در کف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود.

روش تهیه کاشی و سرامیک به صورت مدرن :

امروزه اغلب شرکت های سازنده کاشی و سرامیک از روش های پرس خاک استفاده می کنند و مخلوط مواد کاشی را پرس می کنند و سپس لعاب زده و در کوره پخت می شود، این روش تهیه مدرن کاشی و سرامیک است.

 

کاربرد انواع کاشی  و سرامیک :

۱-کاشی لعاب دار: از این نوع کاشی بیشتر به عنوان تزئین استفاده می شود و برای لعاب دار کردن کاشی ها از اکسید فلزهایی چون قلع، مس، کبالت، منیزیم و آنتیمون استفاده می شود. به این خاطر کاشی را لعاب دار می کنند که سطحی درخشنده، صاف، زیبا، ضدآب و ضدمواد شیمیایی داشته باشد.

۲- سرامیک مینیاتوری : این نوع سرامیک ها دارای اندازه های ۵/۲ در ۵/۲ سانتی متر است و دارای رنگ بندی متنوعی هستند و نصب آنها بسیار آسان بوده و بیشتر در استخر، سونا و محیط های بهداشتی قابل استفاده می باشد. 

۳-کاشی پرسلانی : این نوع کاشی در شرایط ویژه ای از جمله فشار پرس بالا و دمای پخت بالا تا حدود ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد تولید می شود و نسبت به کاشی های دیگر مستحکم تر است و همچنین دارای دو دسته پولیش خورده و بدون پولیش بوده که بیشتر برای فضا های خارجی مانند کف حیاط، پارکینگ و نمای ساختمان استفاده میشود.

تولید کاشی و سرامیک با استفاده از نانو ذرات :

امروزه با استفاده از نانو ذرات نقره نوعی کاشی و سرامیک آنتی باکتریال تولیده شده است که برای محیط ها بهداشتی ساختمان بسیار مناسب بوده و مانع رشد باکتری و قارچ در یک فضای بهداشتی مثل حمام و دستشویی می شود. این نانو ذرات را با لعاب کاشی ترکیب می کنند، تا یک پوشش آنتی باکتریال ایجاد شود و تا حد بسیار زیادی رشد باکتری را کاهش دهد.

نوشتهٔ بعدی
کاربرد انواع کف پوش ها
نوشتهٔ پیشین
انتخاب کاناپه مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید