نورپردازی با هالوژن روکار

نورپردازی با هالوژن های روکار

امروزه توجه به چیدمان و دکوراسیون فضاهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و چیدمان هر فضایی با کمک نورپردازی های مختلف نه تنها زیباتر می شود بلکه جلوه بیشتری در محیط خلق می کند. از این رو توصیه می شود برای جلوه بخشیدن به فضا های مختلف از انواع هالوژن ها، ال ای دی ها، کریستال ها و … استفاده شود. اما در برخی از خانه ها در حاشیه سقف ها شرایط مناسبی برای نصب هالوژن های تورکار که به صورت ثابت و متحرک هستند وجود ندارد. با این حال نباید از نورپردازی در چنین خانه هایی منصرف شد و می توان با راهکار هایی امکان نورپردازی در این فضاها را فراهم نمود.  

کاربرد هالوژن های رو کار

بهره گیری از هالوژن های رو کار گزینه مناسبی برای فضاهایی است که  امکان نورپردازی تو کار در آنها وجود ندارد و با کمک آنها می توان نور مورد نیاز دکوراسیون را به خوبی تامین نمود. هالوژن های رو کار برای نورپردازی های متمرکز و همچنین برجسته کردن یک اثر هنری قابل استفاده هستند و به دلیل اینکه قابلیت رو به بالا شدن دارند می توان از این مزیت برای برجسته کردن شاخصه های معماری که در فضا وجود دارد استفاده نمود. هالوژن های روکار که بر روی دیوار نصب می شوند را می توان بر روی قاب های دیواری تابیده و یا آنها را روی سقف نصب نمود و خیلی بیشتر از هالوژن های تو کار قابل رویت هستند و به همین خاطر برای نصب و جا نمایی آنها بر روی دیوار یا سقف باید دقت بسیاری کرده تا منبع و جهت گیری تابش نور در جای مناسبی قرار بگیرید و تمامی اصول نصب در آنها رعات شده باشد.

انواع هالوژن های رو کار

هالوژن هایی که به جهت نورپردازی از آنها استفاده می شود شامل دو نوع دیواری و سقفی می باشند و هر یک از آنها نحوه استفاده ویژه ای داشته و هدف خاصی برای نصب آنها وجود دارد.

هالوژن های روکار دیواری

این نوع از هالوژن ها بر روی دیوار نصب شده و از آنها به جهت روشن کردن و نورپردازی بخش وسیعی از دیوار استفاده می شود. این نوع هالوژن ها معمولا در بالای یک اثر هنری یا  نقاشی زیبا نصب می شوند. توصیه می کنیم نور این مدل از هالوژن ها را کنترل کرده تا به سبب نور زیاد باعث خیرگی و آزار چشم نشود. از این رو باید در انتخاب هالوژن مناسب دقت کرده تا بتوان نمونه ای را پیدا کرد که نتیجه مطلوبی داشته و نحوه عملکرد آنها مناسب باشد و برای اینکه نور تولید شده توسط هالوژن روکار دیواری لطیف تر شود باید تغییراتی در لنزهای آن داده شود.

هالوژن روکار این قابلیت را دارد که در آن از انواع متفاوت لامپ ها با ولتاژ های مختلفی استفاده شود اما بهترین کار بهره گیری از لامپ هایی با ولتاژ کم می باشد تا از این طریق بتوان بر روی پهنای پرتوی نور آن کنترل بیشتری داشته و مهم تر اینکه می توان جلوه واقعی تری از رنگ ها را به گذاشت. استفاد از لامپ های کپسولی در هالوژن های روکار گزینه مناسبی می باشد زیرا این نوع لامپ ها جلوه رنگی بسیار زیبایی را ایجاد می کنند.

انواع هالوژن های روکار دیواری

نمونه ای از هالوژن های روکار وجود دارد که متحرک بوده و قابلیت تنظیم برای نورپردازی یک اثر هنری یا رنگ شویی بخشی از دیوار را داشته و می توان از آن در فضاهای مختلفی استفاده نمود. نمونه ای دیگر از هالوژن های روکار دارای نور متمرکز رو به پایین است که در فضایی مانند سرویس بهداشتی، کابین های دوش و فضاهای این چنین که قابلی ایجاد منبع نوری تو کار وجود ندارد کاربرد داشته و می توان با کمک این مدل از هالوژن ها نورپردازی مناسبی را ایجاد نمود.

در صورتی که در یک محیط نیاز به نور قوی تری باشد باید از این نوع هالوژن ها در یک ردیف استفاده شود و اگر در یک محیط نیاز به خلق طراحی و الگوی تاثیر گذاری وجود دارد می توان از هالوژن هایی که دارای پهنای پرتو متنوعی هستند در کنار یکدیگر استفاده نمود. از هالوژن های روکار که رو به بالا و یا رو به پایین تنظیم می شوند برای نورپردازی یک شاخصه که در یک فضا قرار دارند استفاده می شود و به همین خاطر باید این مدل از هالوژن ها را در قسمت های مختلفی بر روی سطح نصب نمود.

هالوژن های رو کار سقفی

از هالوژن های روکار سقفی برای نصب روی سطح سقف استفاده می شود و قابلیت متحرک و قابل تنظیم  یا ثابت رو به پایین را داشته و به راحتی قابل نصب می باشند. این نوع هالوژن ها روشنایی مفیدی را در یک فضا ایجاد می کنند و این امکان وجود دارد که نور آنها توسط دیمر تنظیم و تلطیف گردد.

کاربرد هالوژن های رو کار سقفی ثابت و متحرک

این نوع هالوژن ها را می توان برای نورپردازی اصلی یک محیط استفاده کرده و به عنوان یک نور کاربردی در فضایی مانند سرویس بهداشتی و فضای دوش استفاده می شود و به بکار گیری آنها علاوه بر اینکه یک نورکاربردی و مفیدی را در یک فضا تامین می کنند قابلیت ایجاد نوری متمرکز را دارند که باعث جلوه بخشیدن به کاشی می گردد. این نوع هالوژن ها چه به صورت ثابت و چه به صورت متحرک باشند گزینه مناسبی برای دکوراسیون مدرن و سنتی هستند و هم با چیدمان کلاسیک سازگاری دارند و هم در معماری معاصر بسیار پرکاربرد می باشند. هالوژن های سقفی به زیبایی معماری و همچنین جلوه دادن به دکوراسیون فضا نقش مهمی داشته و به همین خاطر امروزه برای زیبایی هر چه بیشتر معماری و برجسته کردن فضا به استفاده از هالون ها تاکید شده است. در محیط هایی که دارای سقف شیشه ای هستند و آسمان در این فضاها مشخصا” دیده می شود می توان در اطراف این سقف شیشه ای تعدادی هالوژن رو کار سقفی با ولتاژ های کم را نصب کرده تا از این طریق بتوان نور طبیعی که از طریق قسمت شیشه ای سقف وارد می شود را تقویت نمود.

نصب هالوژن های روکار

نصب هالوژن های رو کار بهتر است در فاصله های هم اندازه و البته مناسبی صورت بگیرد و می توان آنها را روی سقف های تخت، صاف و همچنین شیب دار نصب نمود. در هنگام نصب هالوژن ها به جای قرار گرفتن ترانسفورماتور دقت کرده و نباید هالوژن های رو کار را در فضاهایی که دارای سقف کوتاهی هستند نصب نمود زیرا این نوع هالوژن ها در فضاهایی با سقف کوتاه ایجاد شلوغی کرده و باعث کوتاه تر نشان دادن سقف می شود. هالوژن های روکار با تمام زیبایی و نصب راحتی که دارند اما شرایط نگهداری و رسیدگی به آنها کمی دشوار بوده و توصیه می شود در تعویض به موقع لامپ ها، نظافت آنها و به صورت کلی نگهداری هالوژن های نورپردازی دقت داشته و به گونه ای از آنها در دکوراسیون فضا استفاده شود که رسیدگی به آنها مشکل نباشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید