نورپردازی داخل منزل

بدون دیدگاه

تعیین میزان نور مورد نیاز برای هر دکوراسیون

یکی از موارد مهم در تعیین میزان نورمورد نیاز هر فضا نوع رنگ ها ،سطوح و بافت هایی است که در دکوراسیون آن وجود دارند. مثلا” رنگ های روشن و سطوح صاف و صیقلی، درصد بالایی از نور را منعکس میکنند در حالی که رنگ های تیره و بافت های خشن بخش زیادی از نور را جذب خود همچنین سطوح آینه ای و بسیار صیقلی و براق، از قبیل خود آینه ها و کاشی های براق و شبه آینه ای با رنگ های روشن گاهی تا ۹۰ درصد نور را منعکس میکنند. یکی دیگر از نکات تاثییر گذار در نورپردازی محیط اندازه ی اتاق و ارتفاع سقف است. فضاهایی با سقف بلند، برای برطرف شدن سایه ها به نورپردازی قوی تر و روشن تری نیاز دارند. تعداد پنجره های موجود در فضا و میزان نور طبیعی که به فضا وارد می شودنکته ی تاثیر گذار بعدی در نورپردازی است. بررسی کنید که آیا اتاق مورد نظر رو به جنوب و بسیار نورگیر است یا رو به شمال با نورگیری بسیار کم و سرد؟

مراحل هوشمندانه

نورپردازی باید به گونه ای باشد که سبب ارتقاء جنبه ی کاربردی فضا شود. برای شروع  طراحی نورپردازی هر فضا فهرستی از فعالیتهایی که در روز و شب درآن فضا انجام میشود از قبیل تماشای تلویزیون، مطالعه، آشپزی و … تدارک ببینید. در این بخش مراحل مهمی را به شما معرفی میکنیم که با رعایت گام به گام آن ها، میتوانید نتیجه ای مطلوب در طراحی نورپردازی فضا کسب کنید :

  • ترسیم یک پلان ابتدایی

یک پلان زمینی ساده از فضا ترسیم و مراکزی را که فعالیت های مختلف در آنها انجام میشود (مانند میز کار، صندلی مطالعه،فضای نشیمن مقابل تلویزیون و …) با ذکر نوع فعالیت مشخص کنید. در همه ی بخش های فضا روی پلان، با حروفی که هر یک نماینده ی یک نوع نورپردازی هستند، نوع نورپردازی را مشخص کنید. گاهی نیاز است که در برخی قسمت ها روی پلان بیش از یک نوع نورپردازی در نظر بگیرید. مثلا” مکان قرار گرفتن یک صندلی، ممکن است گاهی به عنوان فضایی برای مطالعه  یا فضایی برای تماشای تلویزیون و گاهی نیز فضایی برای استراحت باشد. اول از همه مکان قرار گیری نور کلی خود را مشخص کنید سپس فضاهایی را که به نور کاربردی نیاز دارند را مشخص کنید و سرانجام پلان را تعیین کنیدکه چه بخش هایی به نورپردازی تاکیدی نیاز دارند.

  • موارد ایمنی را بررسی کنید

تمام خانه ها و مناطق شهرداری تعرفه های خاص خود را در مورد جای قرار گیری و نصب چراغ ها و تجهیزات الکتریکی و نورپردازی در اطراف لوله ها و مسیرهای عبور آن درساختمان را دارند. قبل از خرید لوستر و چراغ ها برای فضاهای مختلف به خصوص آشپزخانه و سرویس بهداشتی حتما به این تعرفه ها توجه و با یک فرد کارشناس در این مورد مشورت کنید.

نوشتهٔ بعدی
چگونه مصرف برق را کاهش دهیم؟
نوشتهٔ پیشین
هفت روش جهت کاهش دمای منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید