چگونه مصرف برق را کاهش دهیم؟

بدون دیدگاه

چگونگی کاهش برق مصرفی

با افزایش دمای هوا مصرف برق به صورت چشمگیری افزایش می یابد که این افزایش در کنار رشد سالانه مصرف، فشار مضاعفی را بر صنعت برق کشور وارد خواهد کرد. با توجه به این که در فصل گرما هستیم، استفاده از وسایل سرمایشی مخصوصا در فضاهای مسکونی افزایش می یابد. به همین خاطر برای جلوگیری از خاموشی در کشور باید میزان مصرف برق را در بخش خانگی کنترل نمود. در این میان سهم مشترکین خانگی از سبد کل مصرفی ۳۳ درصد، بخش صنعت ۳۲.۵ درصد و ۷ درصد برای سایر مصارف مانند مشترکین تجاری و ۲ درصد مربوط به چراغ های روشنایی معابر است.

نکته مهم و قابل توجه این است که ۸ درصد مصرف برق خانگی مربوط به سردسازی مواد غذایی است که در یخچال و فریزر قرار دارد و ۸ درصد برای مصارف متفرقه، ۹ درصد برای وسایل خانگی برقی، ۹ درصد برای وسایل الکترونیک، ۱۱ درصد روشنایی، ۱۲ درصد برای گرم کردن آب و در نهایت ۴۳ درصد به وسایل سرمایشی و در فصول سرما برای وسایل گرمایشی مصرف خواهد شد. از این رو وسایل سرمایشی بیشترین سهم از مصرف انرژی برق در منازل را دارند.

برای بهینه سازی کولرهای آبی باید اقداماتی مانند سرویس های دوره ای قبل از شروع فصل تابستان، تعویض پوشال ها به صورت سالانه، روغن کاری یاتاقان های کولر به صورت ماهانه، بررسی تسمه کولر، رسوب زدایی از پره های ورودی هوا در کولر و همچنین رسوب گیری کف کولر، تعمیر کردن توری های پمپ آب در کنار جرم گیری شلنگ های انتقال آب از پمپ روی پوشال، بازدید برزنت و محل اتصال کولر به کانال، بازرسی جعبه تقسیم برق، غبارگیری از فن داخل کولر و پره های آن و استفاده از سایبان را انجام داد.

با توجه به اینکه کولر های گازی امروزه مورد استقبال قرار گرفته است و استفاده از آنها رو به افزایش می باشد به همین خاطر باید برای استفاده بهینه از کارکرد این نوع کولر ها حتما روی کندانسور کولر ها سایه بان قرار داده شود  و همچنین کاشتن یک یا دو درخت در نزدیکی کولر گازی می توان در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهد.

از این رو به مشترکین خانگی توصیه می شود که در ساعات ۱۲ تا ۱۶ اگر از کولر های گازی استفاده می کنند درجه کولر گازی را بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار داده و کولر های آبی را با دور کند استفاده نمود. فراموش نکنید که نباید از وسایل پر مصرف به صورت طولانی مدت استفاده کنید و حتی استفاده از چند وسیله پر مصرف به صورت همزمان هم در ساعت های اعلام شده باعث می شود تا هزینه های مصرف برق به صورت چشمگیری کاهش یابد.

منبع: http://newspaper.hamshahri.org

نوشتهٔ بعدی
سیاست قیمت گذاری مسکن
نوشتهٔ پیشین
نورپردازی داخل منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید