نکاتی چند در رابطه با لوستر

نکاتی درباره لوستر

لوستر ها در گذشته به این صورت که امروزه هستند طراحی و تولید نمی شدند و در ابتدا لوستر ها از تیرک های چوبی ساخته می شدند که بر روی آنها جایی برای قرار دادن شمع تعبیه و به عنوان یک منبع نوری کاربرد داشتند و برای اینکه بتوان لوستر را خاموش و روشن نمود باید آن را با استفاده از طنابی که به آن آویزان است پایین آورده و شمع ها را خاموش و دوباره برای روشن کردن لوستر همین روش را به کار برد. با پیشرفت هایی که در طول زمان صورت گرفت طراحی و ساخت لوستر ها هم با تغییرات اساسی روبرو و باعث شد تا لوستر ها روز به رو به تکامل برسند.

مواد قابل استفاده در ساخت لوستر

مواد مختلفی چون فلز، شیشه و همچنین کریستال در ساخت لوستر ها به کار برده می شوند و با اختراع برق طراحی لوستر به اوج شکوه خود رسیده و کاملا” شکل مجللی به خود گرفته است.

مزایای استفاده از لوستر

لوستر ها به عنوان یک عنصر مهم و همچنین  یکی از ارکان اصلی دکوراسیون خانه شناخته شده و می توان نقش تعیین کننده ای در جلوه و سبک دکوراسیون محیط داشته باشند. ایجاد نقطه کانونی تنها با وسایلی که بر روی زمین قرار می گیرد ایجاد نمی شود بلکه با استفاده از لوستر می توان بدون اشغال فضایی بر روی زمین نقطه کانونی مناسبی را خلق کرده که می تواند در دکوراسیون فضا بدرخشد. عنصری با نام لوستر به دلیل داشتن ظرافت های ساختاری نه تنها نور فضا را تامین می کند بلکه می تواند لطافت و جذابیت در دکوراسیون فضا ایجاد کند که نگاه هر ببینده ای را خیره نماید. تنوع لوستر ها زیاد است و به لحاظ سبک، اندازه و مواد تشکیل دهنده گستره وسیعی دارند و این مزیت باعث می شود تا با توجه به فضا و سبک دکوراشیون از لوستر مناسبی استفاده نمود.

انتخاب سبک، مواد و رنگ لوستر

انتخاب لوستر ها به عنوان یک عنصر کانونی باید به گونه ای باشد که با سبک دکوراسیون و معماری فضا همخوانی داشته و به دلیل تنوعی که دارند باعث می شوند تا در هر فضایی احساسی خاص و سبک متفاوتی را القا کنند. برای مثال لوستر هایی با کریستال های تراش خورده با شکوه تر بوده و القا کننده سبک کلاسیک هستند و این در حالی است که لوستر های چوبی که از ترکیب چوب و شیشه تشکیل شده اند معرف سبک مدرن می باشند.

به صورت معمول در ساخت لوستر از فلزهایی مانند برنج، آهن استفاده می شود و در کنار آنها معمولا از شیشه، کریستال و چوب بهره گرفته می شود و این امکان وجود دارد که در زمان انتخاب با وجود لوستر یک فضا تکامل یافته یا در فضا تضاد ویژه ای ایجاد و حتی به عنوان یک چاشنی از لوستر در دکوراسیون استفاده نمود. برای مثال بهره گیری از لوستری کلاسیک در خانه ای با دکوراسیون مدرن باعث ایجاد تضاد در فضا گردیده و این عنصر به صورت کاملا برجسته و بارز تر جلوه می کند. رنگ و مواد به کار رفته در لوستر ها متفاوت بوده و باید برای اینکه لوسترها با دکوراسیون فضا همخوانی داشته باشد نمونه ای را انتخاب کنید که رنگ و مواد تشکیل دهنده آن در دکوراسیون فضا تضادی ایجاد نکند زیرا عدم ارتباط منطقی این دو عامل باعث می شود تا جلوه فضا ناخوشایند به نظر برسد.  برای مثال در صورتی که دکوراسیون فضا دارای رنگ های گرمی باشد و از چوب طبیعی در آن استفاده شود بهتر است لوستری چوبی یا لوستری با رنگ برنز، طلایی و بژ انتخاب شود تا هماهنگی لوستر با دکوراسیون فضا حفظ شود و در خانه هایی که دارای دکوراسیونی با رنگ های سرد مانند آبی و سبز هستند بهره گیری از لوستر هایی با رنگ نقره ای و از نوع شیشه انتخاب مناسبی خواهد بود.

ابعاد و اندازه لوستر

از جمله مهم ترین شاخصه های لوستر اندازه ای افقی و عمودی آن می باشد که باید در زمان خرید به آن توجه ویژه ای نشان داد. برای مثال در صورتی که برای یک فضای بزرگ لوستر کوچکی انتخاب شود بدون شک بود و نبود لوستر تاثیری در دکوراسیون فضا نداشته باشد و برعکس اگر لوستر بزرگی برای یک فضای کوچک انتخاب شود باعث می شود تا سایر عناصر به خوبی دیده نشوند. از این رو ابعاد و اندازه لوستر و اینکه در چه ارتفاعی قرار بگیرید و به صورت کلی داشتن تناسب با فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قواعد و فرمول های خاصی در خصوص اینکه در یک فضا از چه ابعاد و مقیاس لوستری می توان استفاده نمود وجود دارد. از این رو برای فضایی که دارای مساحت کمتر از ۹ متر مربع باشد باید از لوستری با قطر ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر  استفاده نمود و برای مساحت ۱۲ متر مربع می توان از لوستری با قطر ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر بهره گرفته شود و لوستر هایی با قطر ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر برای فضایی با مساحت ۱۸ متر مربع گزینه مناسبی هستند.

ارتفاع مناسب لوستر ها

نکته مهم این است که ارتفاع لوستر و همچنین فاصله آن از سقف ارتباط مستقیمی با ارتفاع فضا و حتی نوع لوستر انتخابی خواهد داشت. توجه داشته باشید که به ازای هر ۳۰ سانتی متر ارتفاع فضا باید لوستر ۶ تا ۷ سانتی متر از سقف فاصله داشته باشد و به همین خاطر برای فضایی که دارای ارتفاع ۲۷۰ سانتی متر است مناسب ترین ارتفاع برای نصب لوستر بین ۵۴ تا ۶۰ سانتی متر از سقف می باشد و باید پایین ترین قسمت لوستر از زمین کمتر از ۲۱۰ سامنتی متر فاصله نداشته باشد.

میزان انتشار نور توسط لوستر

در مجموع میزان نوری که توسط لامپ های یک لوستر منتشر می شود باید بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ وات باشد. اما فراموش نکنید که مقدار نور لوستر به مقیاس فضا و همچنین میزان نور مورد نیاز در یک فضا بستگی دارد. برای مثال در یک محیط با مساحت ۱۲ متر مربع نیاز به ۲۷۰ وات نور بوده تا بتوان به صورت کافی نورپردازی فضا را تامین نمود. به همین خاطر بهره گیری از لوستری با ۶ لامپ ۴۰ واتی گزینه مناسبی خواهد بود و می توان با استفاده از یک دیمردر ساعات مختلف روز مقدار نور را تغییر داده و تنها از جنبه دکوراتیو لوستر استفاده نمود.

استفاده از لوستر در بالای میز غذاخوری

فضای غذا خوری از بخش های مهمی است که انتخاب لوستر در آن اهمیت ویژه ای دارد و باید برای این فضا از لوستری با ابعاد و اندازه مناسبی استفاده و در زمان نصب آن دقت نمود. برای مثال نصب لوستر در این فضا باید درست در بالای میز و همچنین در ارتفاعی مناسب نصب شود. دقت به این موارد نه تنها باعث می شود تا دید افراد در سر میز مختل نشود، بلکه بر روی میز سایه ایجاد نمی شود و سطح روی میز را به حد کافی روشن می کند.

در فضای غذا خوری باید لوستر را در فاصله ای بین ۷۵ تا ۹۰ سانتی متر از سطح میز نصب کرده و باید لوستری را انتخاب نمود که پهنای آن حداقل ۳۰ سانتی متر از عرض میز باریک تر باشد. توصیه می شود لوستری را برای بالای میز ناهار خوری انتخاب نمود که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد و این امکان را فراهم کند تا وقتی به حالت مناسبی رسید آن را به سمت بالا و پایین حرکت داد.

انتخاب لوستر برای ورودی منزل

استفاده از یک لوستر زیبا در ورودی خانه بسیار اهمیت داشته و می تواند تاثیر شگرفی در جلوه و احساس دکوراسیون این فضا داشته باشد. لوستر در فضای ورودی باعث می شود تا حس راحتی در بدو ورود به منزل ایجاد شده و فضایی آرامش بخش و صمیمی را ایجاد کند. توجه داشته باشید که لوستر انتخابی برای این فضا نباید کمتر از ۲۱۰ سانتی متر از فضا فاصله داشته باشد.

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید