نکات مهم در رابطه با پله برقی

کاربرد پله برقی
پله برقی دستگاهی است که در مقایسه با دستگاه های مشابه مثل آسانسور ظرفیت بسیار بالایی در جابه جایی عمودی دارد و از آن به صورت معمول در محیط های عمومی مانند متروها، ترمینال ها، فروشگاه های زنجیره ای، مراکز حمل و نقل، پاساژ تجاری و اداری، هتل ها و … قابل استفاده می باشند . 
با کمک پله برقی می توان در مراکز تجاری مختلف افراد را به طبقات بالاتر یا پایین تر هدایت نمود و از این طریق رونق طبقات بالاتر یا پایین تر یک مجتمع تجاری بیشتر می شود.  حتی در فروشگاه های کوچک که در دو طبقه هستند هم برای هدایت مشتریان به طبقه بالا از پله برقی استفاده می شود.
با استفاده از پله برقی می توان افراد را به سمت خروجی اصلی هدایت کرده یا توجه آنها را به یک مکان جاص جلب نمود.
مزایا استفاده از پله برقی
پله برقی با اینکه از لحاظ قیمت بسیار پر هزنیه است اما به دلیل منافع زیاد و دراز مدتی که دارد کاملا” اقتصادی می باشند. بهره گیری از پله برقی جزء به صرفه ترین روش هایی است که از آن به جهت انتقال افراد در سطوح مختلف استفاده می شود.
پله برقی ظرفیت بسیاربالایی در جا به جای افراد داشته و به راحتی در فضای فیزیکی راه پله ها نصب می شوند.
یکی دیگر از مزایای پله برقی این است که مانند آسانسور زمان انتظار نداشته و تنها در صورت ترافیک زیاد جمعیت زمانی برای توقف ایجاد می شود.

عرض مناسب پله برقی

به صورت معمول پله برقی ها در سه سایز ۶۰۰ ، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ میلیمتر ساخته می شوند و تمامی پیاده رو ها و رمپ های مختلف دارای عرض ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ میلیمتر می باشند.
توجه داشته باشید که پله برقی هایی که با عرض ۶۰۰ میلیمتر هستند تنها قابلیت جابه جایی یک نفر را دارند اما پله برقی هایی با عرض ۸۰۰ میلیمتر قابلیت انتقال دو نفر را دارند اما با این شرط که دو نفر به هم کاملا چسبیده باشند اما مدل پله برقی هایی که با عرض ۱۰۰۰ میلی متر باشند قابلیت جابه جایی دو نفر که به راحتی کنار هم ایستاده اند را دارند.
در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری از پله برقی هایی با عرض ۱۴۰۰ میلیمتر استفاده می شود که نتها به راحتی امکان حرکت چرخ های دستی را فراهم می کند بلکه افراد کناری می توانند به آسانی از پله برقی عبور کنند.
سرعت و ظرفیت جا به جایی پله برقی
پله برقی جزء خانواده پیاده رو برقی است و نیروی محرک قابل استفاده خود را با کمک موتور های جریان متناوب که دارای سرعت ثابتی هستند به دست می آورد. محاسبه  ظرفیت واقعی پله برقی با استفاده از یک فرمول خاص انجام می شود و سرعت آن معمولا ۴/۰ و ۵/۰ متر بر ثانیه می باشد. اما نکته مهم این است که هر چه سرعت حرکت پله برقی بیشتر باشد فواصل بین ظرفیت جا به جایی واقعی آن افزایش می یابد و دلیل آن هم ترس از سقوط مسافران در زمان سوار یا پیاده شدن از پله برقی می باشد. با وجود اینکه سرعت حرکت پله ها تا ۹/۰ متر بر ثانیه کاملا مجاز است اما توصیه می شود که سرعت حرکت پله برقی از ۷/۰ متر بر ثانیه عبور نکند.
تعداد پله های افقی در دستگاه پله برقی
تعداد پله های مسطح پله برقی که در قسمت بالایی و همچنین پایینی آن وجود دارد ۲ یا ۳ پله می باشد. جالب این است که هر چه تعداد پله های افقی بیشتر باشد سوار یا پیاده شدن از پله برقی با راحتی بیشتریانجام می شود. از این رو بهتر است در اماکن عمومی مانند متروها و ترمینال ها تعداد پله های پله برقی ۳ تا باشد.
انواع چیدمان پله برقی
چندین روش برای چیدمان درست و اصولی پله برقی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد.
چیدمان پله برقی به روش تکی
ساده ترین و عملی ترین روش  چیدمان پله برقی برای جا به جایی افراد در بین سطوح مختلف بهره گیری از روش تکی می باشد. در اسن روش افراد برای دسترسی به پله بعدی مسیر کوتاهی را طی کرده که این مسله نه تنها به لحاظ استراتژیک مسیر کوتاهی را به وجود می آورد بلکه با ایجاد انگیزه برای افراد مختلف فروش را افزایش می دهد.
از این نوع چیدمان پله برقی برای مکان هایی استفاده می شود که حرکت افراد به یک سمت باشد. برای مثال در یک مرکز تجاری حرکت افراد به سمت بالا توسط پله برقی انجام شده و حرکت مسافران به سمت پایین توسط یک پله برقی مجزا در سمتی دیگر انجام می شود.
چیدمان با روش ضربدری
با استفاده از این نوع چیدمان این امکان برای افراد فراهم می شود تا در سریعترین زمان ممکن در بین چند طبقه جا به جا شوند. پله برقی هایی که با روش ضربدری ساخته می شوند برای ساختمان های اداری و همچنین فروشگاه های بزرگ بسیار کاربرد دارند و باعث می شوند تا از ترکم جمعیت در پاگرد ها جلوگیری شود.
چیدمان پله برقی با روش موازی
با کمک این نوع چیدمان می توان در زمان بسیار کوتاه به طبقات بالاتر رفته و روشی کاربردی برای ساختمان هایی با طول زیاد می باشند. البته فراموش نکنید که استفاده از این نوع چیدمان برای پله های برقی در صورتی امکان پذیر است که فضای پاگرد مناسبی بین پله های برقی در دو طبقه متوالی وجود داشته باشد.  
تقسیم بندی پله برقی به لحاظ کاربردی
پله های برقی با توجه به مشخصات و قیمتی که دارند کاربردهای متفاوتی خواهند داشت و به همین خاطر انتخاب یک پله برقی مناسب با توجه به نوع مصارفی که دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  از این رو توصیه می کنیم در زمان انتخاب پله برقی کیفیت را فدای قیمت نکرده و یک نوع کاربردی و مناسب را انتخاب نمود. توجه داشته باشید که پله های برقی که قابلیت تغییر یا جا به جایی آنها وجود ندارد باید انتخاب پله برقی را با دقت بالاتری انجام داد.
پله برقی های کاملا تجاری
بیشتر فروشگاه های چندین طبقه که در سطح شهر وجود دارد یا مراکز تجاری و حتی هتل هایی که بیش از یک طبقه لابی دارند از پله برقی استفاده می کنند و به صورت معمول ساختمان هایی که ساعت کاری آنها کمتر از ۱۲ ساعت است و ترافیک جمعیت آنها در ساعات مختلف به صورت یکنواخت باشد قابل استفاده هستند.
پله برقی  تجاری برای ساختمان هایی مناسب است که ارتفاع طبقات کمتر از ۶ متر باشد و زاویه این نوع پله برقی ها ۳۵ درجه تعبیه شده که از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و فضای خیلی کمتری را اشغال و تعداد پله های افقی آنها ۲ عدد می باشد.
پله برقی نیمه تجاری
پله برقی هایی که در بیشتر ساعات شبانه روز توسط افراد مختلف استفاده شده و به صورت معمول در بیرون از ساختمان اما با پوشش کامل قرار دارند و مسیر حرکت افراد به داخل ساختمان را فراهم می کنند پله برقی های نیمه تجاری نام دارند. از این پله برقی ها معمولا برای پل های عابر پیاده، ایستگاه ای غیر اصلی مترو و بخش های مختلف ساختمان های عمومی که ارتباط دو سطح خیابان را فراهم می کند استفاده می شود.
این نوع پله های برقی استفاده عموم را در زمان های مختلف شبانه روز فراهم می کنند و اگر فضای کافی برای نصب داشته باشند می توان بدون توجه به ارتفاع پله های برقی آنها را با زاویه ۳۰ و یا ۳۵ درجه هم نصب نمود.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید