همه چیز در رابطه با آنتن مرکزی

امروزه تعداد هتل ها وبرج های چندین طبقه در سطح شهر بسیار زیاد شده و در هر واحد به صورت معمول یک گیرنده تلویزیونی یا ماهواره ای وجود دارد و اگر بخواهند برای هر گیرنده از یک آنتن مجزا استفاده کنند مشکلات فراوانی به وجود می آیند که انجام این مهم را امکان پذیر نخواهد کرد.

سیستم آنتن مرکزی

به یک سیستم مجمتع که متشکل از مجموعه ای از تجهیزات باشد آنتن مرکزی گفته می شود. به صورت کلی آنتن مرکزی دارای تجهیزات دریافت، تقویت، تقسیم و انتقال تصاویر تلویزیونی، ویدیویی یا ماهواره ای می باشد که سیگنال های مطلوب تلویزیونی را تولید و به چندین گیرنده تلویزیون که در یک آپارتمان یا مجتمع مسکونی حضور  دارند منتقل می کند.
 کابل مورد استفاده در آنتن مرکزی
در سیستم آنتن مرکزی از کابلی با نام  کابل کواکسیال ۷۵ اهمی استفاده می شود که دارای انواع مختلفی مانند RG6-RG11-RG59 هستند و افت های متفاوتی را ایجاد می کنند. 
آنتن قابل استفاده از سیستم آنتن مرکزی
آنتن موجود در این سیستم در واقع میله هایی با جنس آلومینیوم تو خالی هستند که در فاصله های مشخصی از یکدیگر قرار گرفته و برای دریافت سیگنال های موجود در فضا طراحی شده اند و حداقل سطح سیگنالی که  دریافت می کنند در حدود ۱۰۰۰ میکرو وات است که تصاویر با کیفیتی را به وجود می آورد.

کاربرد آنتن مرکزی

از آنتن مرکزی برای ساختمان هایی بهره می گیرند که از تعداد زیادی گیرنده تلویزیونی استفاده می کنند. برای مثال برج های مسکونی، اداری و همچنین هتل ها از جمله محیط هایی هستند که از آنتن مرکزی استفاده می کنند. به صورت کلی و استاندارد زمانی که در یک ساختمان به بیش از یک گیرنده تلویزیونی نیاز باشد باید از آنتن مرکزی استفاده نمود.
مزایای سیستم آنتن مرکزی
 یکی از مزایای بهره گیری از سیستم آنتن مرکزی این است که مانع از نصب آنتن های متعدد در پشت بام می شود و مهم تر اینکه آنتن مرکزی قابلیت دریافت تصاویر شبکه های مختلف را با کیفیتی یکسان خواهد داشت.
با کمک آنتن مرکزی سیگنال های مطلوبی دریافت می شود و می توان تصاویری شفاف و بدون نویز را مشاهده نمود.
سیستم آنتن مرکزی به گونه ای است که می تواند تصاویر تلویزیونی، ماهواره ای و ویدیویی مانند تصاویر دور بین مدار بسته را به صورت یک سیستم یکپارچه دریافت کند.
 بهره گیری از آنتن مرکزی به عنوان یک سیستم مقرون به صرفه شناخته شده که در صورت نیاز می توان این سیستم را تعمیر و به آسانی نگهداری نمود.
مشکلات عدم استفاده از آنتن مرکزی
به علت محدویت فضایی که در پشت بام وجود دارد امکان بهره گیری و نصب تعداد زیادی آنتن به صورت مجزا وجود ندارد و ممکن است آنتن ها بر روی یکدیگر اثر انعکاسی و القایی داشته باشند و همچنین هزینه های نصب آنتن به صورت تکی به همراه سیم کشی های مجزا بسیار بالا خواهد بود.
در صورتی که در یک برج از آنتن مرکزی استفاده نشود علاوه بر مشکلات گفته شده زیبایی ساختمان از بین رفته و به دلیل استفاده از تعداد زیادی سیم و آنتن ایمنی فضای پشت بام از بین می رود.
بخش های مختلف سیستم آنتن مرکزی
سیستم آنتن مرکزی تجهیزات مختلفی دارند و شامل بخش هایی مانند بخش دریافت، بخش تقویت، بخش تقسیم و بخش انتقال می باشند و هر کدام از این بخش ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند.
بخش دریافت آنتن مرکزی کار دریافت تصاویر تلویزیونی و ماهواره ای را انجام می دهد و در بخش تقویت از یک آمپلی فایر پر قدرت استفاده می کنند تا بتواند سیگنال های دریافتی را تقویت کند.
بخش تقسیم در آنتن مرکزی عملیات تقسیم سیگنال های تقویت شده از گیرنده ها را انجام می دهد و شامل اجزایی مانند تپاف، اسپلیتر و سوئیچر می باشد که برای تقسیم کننده های عبوری، تقسیم کننده های انتهایی و ماهواره های مرکزی قابل استفاده می باشند و در بخش انتقال با استفاده از کابل کواکسیال عملیات انتقال سیگنال به گیرنده ها انجام می شود.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید