ایمن سازی آشپزخانه

بدون دیدگاه

ایمنی آشپزخانه

امکانات بالقوه ی بسیاری برای خطر آفرینی در یک آشپزخانه وجود دارد. به عنوان مثال مایعات و ظرف های داغ و لوازمی که ایجاد سوختگی می کنند ، مواد قابل ریختنی که زمین را لغزنده می سازد و به افتادن های خطرناک منجر می شوند، مواد شیمیایی تمیز کننده که می توانند مسموم کننده باشند، وسایلی که تهدیدی برای خطر برق گرفتگی هستند و اشیای سنگین و تیزی که سبب زخمی شدن می شوند. در بسیاری از مواقع بهترین طریقه ی ایمن سازی آشپزخانه وجود یک در کشویی کوتاه در چارچوب در آشپزخانه است. که در عین بیرون نگاه داشتن کودک از آشپزخانه شما را در کنار کودک تان قرار دهد و اگر چنین کاری برای شما میسر نیست هرگز کودک خود را در آشپزخانه تنها نگذارید.

وسایل آشپزخانه

  • دسته های ظرف ها و ماهیتابه ها را به سمت داخل اجاق گاز بگردانید تا کودک شما قادر نباشد آنها را گرفته و غذای داغ را پایین بریزد تا جایی که می توانید غذاها را در شعله های عقبی اجاق سرخ کنید یا بجوشانید . هرگز در مواقع پخت و پز به کودک خود اجازه ندهید بر روی زمین کنار اجاق بازی کند در غیر اینصورت زمینه را برای رخ دادن یک فاجعه آماده سازید.
  • برای اجاق گاز خود حفاظ بخرید تا دست کودک شما به قسمت های آهنی شعله پخش کن نرسد یا برای اجاق گازهایی که فر آنها بوسیله ی یک دستگیره به طرف پایین باز می شود پیش بند آشپزخانه ی کلفتی تهیه کنید و روی آن را بیندازید.
  • کاری کنید که پیچ های کنترل واقع در قسمت جلویی اجاق برای کودکتان غیر قابل استفاده شوند، آنها را برداشته و در جایی که فقط خودتان در صورت لزوم می توانید به آنها دست یابید پنهان کنید یا ممکن است اینگونه راحت تر باشد که پوششی برای دستگیره های اجاق تهیه کنید . پوشش های مخصوص دستگیره ها گاز ممکن است به همان خوبی کنترل کننده های اجاق شما نیز مناسب باشند.
  • هرگز ظرف آب در حال جوش یا ماهیتابه پر از روغن داغ جزجز کنان را بدون حضور و توجه خود برروی اجاق ترک نکنید. هرساله هزاران کودک از سوختگی های ناشی از مایعات داغ رنج می برند که بیشترین این اتفاقات در آشپزخانه رخ داده است.
  • زمانی که از فر اجاق گازتان استفاده می کنید چراغ آن را نیز روشن کنید و به کودک خود بیاموزید چراغ روشن یعنی دست نزن. مطمئین باشید که چراغ قرمز تا زمانی که داخل فر کاملا” خنک نشده است روشن باقی بماند. هرگز بطری کودکتان را در فرهای مایکروویو گرم نکنید زیرا مایع داخل آن به طور نامساوی گرم می شود و ممکن است قسمتی که شما آن را برای امتحان سرد و گرم آن چشیده اید خوب باشد در حالیکه قسمت دیگر همان مایع داغ و سوزنده باشد . برخی از شیشه ها یا بطری های پلاستیکی به علت بخار آب متمرکز شده درون آنها می توانند در زمان بیرون آوردن از مایکروویو منفجر شوند.
  • هنگامی که از ماشین ظرفشویی استفاده نمی کنید در آن را را ببندید(در غیر اینصورت کودک شما ممکن است از لبه تیز آن زمانی که در آن پایین مانده است صدمه ببیند).
  • مواد و پودر های شست و شو را از دسترس کودکان دور نگه دارید زیرا کودکان علاقه ی زیادی به چشیدن این نوع مواد دارند. اگر ابزار لباسشویی شما در آشپزخانه یا هر جای دیگری قرار دارد اجازه ندهید کودکتان با آنها بازی کند. هرگز میز اتو را در جایی که کودکتان قادر است آن را روی خود بیندازد، چه باز شده و چه بسته و تا شده به حالت ایستاده نگذارید.

پیشخوان ها ، قفسه ها و میز ها

  • سطحی را که روی آن کار می کنید تمیز نگه دارید تا متوجه اشیای تیز یا خطرناک روی آن باشید.
  • کودک خود را روی پیشخوانی که به راحتی بتواند به اشیای داغ یا خطرناک دست یابد قرار ندهید. زمانی که کودک در صندلی غذای خود نشسته است غذاهای داغ را به طرف مرکز میز یا انتهای پیشخوان قرار دهید تا دستیابی به آنها ممکن نباشد.
  • سیستم های لوازم را به وسیله ی انواع گیره های کوتاه کننده ی سیم به طریق پیچیدن ساده یا دوبل کوتاه نگاه دارید خصوصا در مورد سیم های لوازمی مانند توستر یا دیگر لوازم داغ کننده مراقب بیشتری به عمل آورید زیرا ممکن است به علت داغی بیش از حد صدمه ببینند.
  • عادت کنید که همواره تمام ابزار برقی روی پیشخوان ها را بعد از هربار استفاده از پریز برق بیرون بکشید تا کودک شما قبل از اینکه به او برسید شانسی برای روشن کردن کلید نداشته باشد . برای پریز های برق زمانی که از آنها استفاده نمی کنید محافظ پریز قرار دهید.
  • برای درهای کابینت و کشو قفل های حفاظتی ترتیب دهید و برای درهای قفسه ها و کشو های قابل دسترس حتی برای کودکتان محدودیت ایجاد کنید بدین معنا که بیشتر قفسه های خود را باید ببندید.
  • به خاطر داشته باشید که حتی اشیای به ظاهر بدون زیان مانند خلال دندان یا سر بطری ها نیز برای کودک کوچک شما مخاطره آمیزند و ایجاد خفگی می کنند.
  • برخی از ظروف امن و قابل بازی برای کودکان یا ماهیتابه های کوچک و ظروف پلاستیکی را در پایین ترین قفسه یا کشوی آشپزخانه قرار دهید و اجازه دهید تا برای بازی قابل دسترس باشد ولی مطمئین باشید که از اجاق گاز یا قسمت های شلوغ آشپزخانه فاصله دارد.
نوشتهٔ بعدی
کاربرد یونولیت یا پلاستوفوم در صنایع ساختمان
نوشتهٔ پیشین
فتوولتائیک یکپارچه ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید