فرش و گلیم ایرانی

بدون دیدگاه

نکاتی درباره فرش :

فرش از جمله وسایلی است که وجود آن در ظاهر خانه و دکوراسیون از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا جلوه خاصی به اتاق های منزل شما می دهد و در عین حال تاثیر زیادی بر گرما و امنیت فضای خانه دارد. اگر درست و متناسب با فضای منزل به انتخاب فرش بپردازید، آنگاه خواهید دید که علاوه بر زیبایی و جلوه ای که به وجود می آورند، آسایش و آرامش افراد خانواده را هم فراهم می کنند. اما مهم است که بدانید در هنگام استفاده از فرش باید نکاتی را مدنظر داشته باشید.

چه نکاتی را باید در هنگام استفاده از فرش رعایت کرد؟

اشکال مختلف فرش :

همان طور که می دانید فرش ها و قالیچه ها در طرح ها، رنگ ها و اندازه های مختلفی در بازار موجود است. البته علاوه بر این عواملی که در هنگام انتخاب فرش باید به آن توجه داشته باشید، اشکال مختلف فرش هم وجود دارد. برای مثال بعضی از فرش ها به شکل دایره، برخی به شکل بیضی، برخی به شکل مربع و برخی مستطیل شکل هستند، که در کنار طرح و رنگ فرش ها و قالیچه ها دارای اهمیت بالایی بوده و باید دید که اشکال مختلف فرش برای کدام قسمت از منزل مناسب است تا بتوانید دکوراسیون زیبایی خلق کنید. برای مثال ممکن است که فرشی دایره مانند جلوه زیبایی به سالن نشیمن دهد، اما  همین فرش برای اتاق غذاخوری چندان مناسب نباشد. از این رو مربع یا دایره بودن فرش، بیضی یا مستطیل بودن آن نیز، در زیباتر به نظر رسیدن خانه و اتاق ها تاثیر بسیار چشمگیری دارد.

سازگاری فرش با مبلمان :

از مهم ترین ویژگی هایی که فرش یا قالیچه ای که از آن برای دکوراسیون منزل استفاده کنید باید دارا باشد، این است که با طرح و رنگ وسایلی مانند مبلمان، پرده ها و دیوارهای خانه و… تناسب داشته باشد. برای مثال در صورتی که پرده انتخابی شما دارای طرح و نقشی شلوغ است، شما باید در هنگام انتخاب فرش دقت داشته باشید که فرشی با طراحی ساده و رنگ های محدود استفاده کنید. زیرا اگر به این تناسب بی توجهی کنید، خانه شلوغ و مملو از طرح های مختلف خواهید داشت که نه تنها زیبایی خاصی ندارد، بلکه موجب آشفتگی و عدم آرامش اعضای خانواده می شود. به همین علت باید در هنگام انتخاب وسایل دقت کنید تا باهم هماهنگی داشته و سازگار باشند.

وجود موکت کنار فرش :

برای تمامی فرش ها و قالیچه هایی که در منزل خود استفاده می کنید، حاشیه ای مناسب و مقاوم درنظر بگیرید. البته این حاشیه علاوه بر آن که باید متناسب و زیبا باشد، باید کیفیت لازم را برای پیشگیری از سر خوردن و حرکت آن روی سرامیک، دارا باشد. منظور از حاشیه، موکت یا بست های پلاستیکی است که امروزه در بسیاری از فروشگاه های فرش دیده می شود و به راحتی می توانید آنها را تهیه کنید. فراموش نکنید که استفاده از موکت در مقایسه با گیره های پلاستیکی در فصل زمستان اولویت دارد. زیرا موکت نه تنها باعث می شود تا دمای خانه حفظ شود و به گرم تر شدن منزل شما کمک می کند، بلکه ازایمنی بالایی هم برخوردار است.

مرزبندی با استفاده از فرش ها :

برای تعیین مرزبندی های فضای خانه از فرش ها و قالیچه ها استفاده کنید. زیرا بهترین ابزاری هستند، که می توانید از طریق آنها مرزهای یک فضا را مشخص کنید. اگر منزل شما دارای هال باشد، بهتر است با استفاده از فرش یا قالیچه های متفاوت آن را به دو قسمت غذاخوری و نشیمن تقسیم کنید. این کار به شما کمک می کند علاوه بر مرزبندی فضایی که در اختیار دارید، جذابیت خاصی برای خانه تان فراهم کنید. البته فراموش نکنید که در هنگام استفاده از قالیچه ها مراقب هارمونی و همسانی رنگ ها و طرح های قالیچه ها یا فرش ها باشید. بهتر است بدانید که اگر انتخاب طرح و رنگ به درستی انجام شود، درایجاد فضاسازی و مرزبندی ها بسیار مناسب است. نکته مهم این است که همان طور که نباید از فرش یا قالیچه شبیه به هم برای این کار استفاده کرد، قرار دادن دو فرش کاملا متفاوت یکی با طراحی مدرن و دیگری با طراحی سنتی، انتخابی نادرستی خواهد بود.

نوشتهٔ بعدی
برخی از اشتباهات متداول در طراحی دکوراسیون
نوشتهٔ پیشین
دکوراسیون سبز برای فصل پاییز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید