گیاهان آبزی تزئینی

بدون دیدگاه

اطلاعاتی درباره گیاهان آبزی

اولین دسته تولید کننده مواد غذایی در اکوسیستم های آبی گیاهان آبزی هستند و با استفاده از جذب نور و دی اکسید کربن از محیط می توانند عمل فتوسنتز را انجام دهند. گیاهان آبزی شامل گونه های متنوع بسیاری هستند که در مناطق گرمسیر و آب های گرم و اغلب شیرین رشد کرده و به صورت صنعتی تکثیر می گردند و به سلامت ماهی ها کمک می کنند.

موارد استفاده از گیاهان آبزی

گیاهان آبزی در نگهداری و حفظ دریاچه ها، رودخانه ها و برکه ها برای ماهیان و همچنین سایر ارگانیسم ها، حیات وحش و تفریحات بشر و … نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و به دلیل اینکه این نوع گیاهان از ترکیبات مهم و طبیعی اکوسیستم های آبی ایجاد شده اند در سلامت و تنوع اکوسیستم های آبی نقش ویژه ای خواهند داشت و با جذب نور طبیعی و حتی مصنوعی به همراه دریافت CO2 از آب تولید اکسیژن می کنند و همچنین در برکه سازی های مختلفی که امروزه در فضای سبز ایجاد می شود می توان از گیاهان آبزی به خوبی استفاده نمود.

نقش گیاهان آبزی در اکوسیستم آبی

مهم‌ترین خاصیتی که گیاهان آبزی در برکه‌ها دارند تولید اکسیژن و افزایش رطوبت هواست که در خنک کردن هوای منطقه نقش مهمی دارد. گیاهان آبزی خاصیت دارویی دارند و از آنها برای غذای ماهیان، دوزیستان و … استفاده می شود و با کمک آنها می توان آلودگی های محیط های آبی را جذب کرده و زیستگاه های متعددی را ایجاد نمود و این مسله باعث افزایش تنوع گونه ای خواهد شد.

دسته بندی گیاهان آبزی

به صورت کلی گیاهان آبزی را می توان در سه گروه محتلف قرار داد که شامل موارد زیر می باشند:

  • اولین گروه شامل انواع انبوه و بوته ای شکل بوده که ساقه هایی با برگ های زیاد دارند و می توان این نوع گیاهان را با استفاده از قلمه زدن تکثیر کرده و در آکواریم از آنها استفاده نمود.
  • گروه دوم گیاهانی هستند که برگ های دراز و نسبتا” بزرگی را تولید می کنند و به صورت معمول به وسیله ریشه های رونده در زیر بستر تکثیر می شوند و به همین خاطر ریشه رونده آنها در راستای افقی رشد می کند و باعث می شود تا در فواصل خود گیاه جدیدی را ایجاد کرده و رفته رفته گیاه جوان تولید شده، دارای ریشه گسترده شده و به رشد خود به صورت مستقل ادامه می‌دهد.
  • سومین گروه شامل گیاهانی هستند که به هیچ عنوان رشد خود را در بستر مستقر نکرده و به صورت شناور بر روی سطح آب می باشند.

انواع گیاهان آبزی آکواریمی

معروف ترین گونه های گیاهان آبزی آکواریومی شامل هیگروفیلا، آنوبیاس نانا، کریپتوکوریون هستند که هر یک شرایط نگه داری خاص و منحصر به فردی را می طلبند .

شرایط نگهداری گیاهان آبزی

برای نگهداری بهتر از گیاهان آبزی باید از قرار دادن چندین گونه گیاه متفاوت در یک آکواریم خودداری نمود. ضمن اینکه برخی از گیاهان شرایط مناسب تری برای حضور در آکواریم را دارند و بعضی از گونه ها برای فضای آکواریم مناسب نیستند. لازم به ذکر است که برخی از گونه ها با سرعت بیشتری رشد می کنند به اندازه ای که ممکن است در زمان کوتاهی کل فضا را اشغال کنند از این رو توصیه می کنیم در یک آکواریم بیش از سه نوع گیاه آبزی را قرار ندهید.

توانایی گیاه آبی نیلوفر آبی

یکی از انواع گیاهان آبزی نیلورفر آبی سفید است که به عنوان جاذب بیولوژیکی قدرتمند و توانایی شناخته می شوند چرا که ریشه گیاه در درون رسوبات کف آکواریم و گیاه بر روی آب شناور باقی می ماند تا از این طریق بتواند محیطی ایمن برای ماهی ها فراهم کند.

نوشتهٔ بعدی
ممبران چیست؟
نوشتهٔ پیشین
پله شیشه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید