نورپردازی نمای ساختمان

بدون دیدگاه

نورپردازی نمای ساختمان ها

معماری هر بنایی زمانی جلوه و زیبایی بیشتری پیدا می کند که با استفاده از نور های مختلف بتوان یک طرح جذاب را ایجاد نمود. نورپردازی به عنوان یک هنر در زیبا سازی فضاهای مختلف نقش مهمی داشته و در صورتی که از آن به شکل مناسب و اصولی استفاده شود می تواند در زمان شب که همه چیز در تاریکی فرو رفته اند جلوه و زیبایی نمای ساختمان را حفظ کند.

امروزه بهره گیری از نورپردازی به عنوان یک بخش مهم در طراحی نمای ساختمان محسوب می شود و به همین خاطر باید از تکنیک های متنوعی برای اجرای این طرح استفاده نمود.

عوامل تاثیر گذار در نورپردازی نما

سبک و عناصر به کار رفته در طراحی نما باعث می شود تا روش نورپردازی مشخص شده و انتخاب بهتری صورت بگیرد.

انتخاب بهترین و مناسب ترین نورپردازی برای نما باید متناسب با خصوصیات آن نما باشد و چون تنوع نورپردازی بسیار زیاد است باید از روش های دقیق تری برای انتخاب نورپردازی استفاده نمود.

با توجه به اینکه طراحی نما چگونه و با جه سبکی انجام شده این امکان فراهم می شود تا روش مناسب نورپردازی نما مشخص شود. برای مثال ممکن است بهره گیری از یک تکنیک خاص برای نمای یک ساختمان رومی بسیار زیبا و جذاب باشد ولی این روش از نورپردازی برای نمای ساختمانی با سبک مینیمال اصلا مناسب نباشد.

کاربرد نورپردازی نمای ساختمان

هدف از نورپردازی نمای بیرونی ساختمان تنها روشن کردن نما نبوده و در صورتی که از تکنیک های خاص و اصولی برای نورپردازی استفاده شود می توان بر خصوصیات بارز طراحی نما تاکید کرده تا بیش از پیش به چشم آید.

با کمک نورپردازی اگر در طراحی نمای ساختمان به صورت احتمالی عیب هایی وجود داشته باشد از نظر پوشانده می شود و باعث می شود تا جلوه بهتری در نما ایجاد شود.

باید و نباید های نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی به صورت الزام نباید بر روی سطح نمای ساختمان انجام شود بلکه می توان منبع نور را در قسمت های داخلی تر قرار داد برای مثال تراس های ساختمان که به صورت حفره هایی در نمای ساختمان جلوه می کنند این امکان را فراهم می کنند تا از سقف این حفره ها برای ایجاد نورپردازی استفاده نمود. حتی منبع نور را می توان بر روی یک سری باکس هایی که در نمای ساختمان تعبیه شده و دارای شیشه های مشجر می باشند نصب نمود.

اینکه کدام بخش از نما و به چه شکل باید نورپردازی شود نیاز به تخصص خاصی دارد و لازم است که طراح به خودبی بداند که باید کدام بخش ها را روشن و چه بخش هایی از نما را تاریک رها کند. زیرا همین تاریک و روشن بودن های بخش های مختلف است که به نما شکل می دهد.

اگر طراحی نما به صورت حجمی باشد و از الگوهای دو بعدی فراتر رود باید در نورپردازی این نوع ساختمان ها از تکنیک ای خاصی استفاده شود تا حجم طراحی در طول روز به خوبی جلوه داشته باشد و در طول شب با یک نور قوی و مناسب این حجم حفظ شود.

نورپردازی مخفی نما

این امکان وجود دارد که عملیات نورپردازی روی نمای ساختمان به صورت مخفی و پنهان صورت بگیرد و لازم نیست که منبع نور از بیرون مشخص باشد زیرا آنچه اهمیت دارد روشنایی نما است. البته تکنیک های نورپردازی مخفی بسیار زیاد بوده و از هر روش های مختلفی می توان شکل زیبایی در سطح نما ایجاد کرد.

برای انجام نورپردازی مخفی باید چراغ ها در قسمت های مخصوصی نصب شوند که قابل مشاهده نبوده و در این حالت نور ها به صورت معمول به شکل یکنواخت دیده می شود.

نورپردازی نقطه ای نما

یکی از روش هایی که برای نورپردازی نما از آن استفاده می شود تکنیک نورپردازی نقطه ای می باشد. با نصب چراغ هایی در قسمت های مختلف نما می توان این نوع نورپردازی را اجرا کرده تا از این طریق هر چراغ بتواند بخش از نما را روشن کند. البته تکنیک نورپردازی نقطه ای با وجود اینکه الگو و بافت خاصی در سطح نما ایجاد می کند اما نمی تواند یک روشنایی پیوسته و یک دست را به وجود آورد.

نورپردازی نماهای تجاری

نورپردازی نمای ساختمان های تجاری به صورت معمول با نورپردازی که در ساختمان های مسکونی صورت می گیرد متفاوت است. آنچه معمولا” برای نورپردازی نمای تجاری در نظر گرفته می شود استفاده از پنل های خاموش و روشن در سطح نما می باشد.

پنل های نورپردازی به صورت پیوسته و متوالی در کنار هم قرار گرفته و به شکل یکی در میان روشن و خاموش می شوند. این روش باعث می شود تا در نمای ساختمان بافت و عمق ایجاد شده و جذابیت بصری منحصر به فردی ایجاد می کنند. در نظر داشته باشید ه نحوه چیدمان و قرار گرفتن پنل ها، شکل، مدل و زمان روشن و خاموش بودن آنها به طراحی اولیه نما بستگی دارد.

نوپردازی تاکیدی نمای ساختمان

نورپردازی برخی از نمای ساختمان ها به صورت تاکیدی روی فرم، شکل و همچنین خطوط به کار رفته در طراحی نما می باشد تا از این طریق بتوان خصوصیات نما را با جلوه بیشتری نشان داد. این دست از ساختمان ها در زمان شب زیبا تر به نظر می رسند و تاثیر زیادی در به چشم آمدن طرح نما دارند. در این روش می توان منبع نور را به صورت داخلی یا خارجی به گونه ای که خطوط طراحی نما جلب نظر کند نصب نمود.

نوشتهٔ بعدی
کاغذ دیواری مخملی
نوشتهٔ پیشین
بازسازی ساختمان و آپارتمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید