نورپردازی خانه

نکاتی درباره نورپردازی خانه

میزان نوری که در هر محیطی وجود دارد، علاوه بر اینکه روی توانایی بینایی تاثیر گذار است، بلکه می تواند روی اعصاب افراد، هیجانات و حتی ساعات بیولوژیک بدن افراد تاثیر گذار است. از این رو توصیه می کنیم نورپردازی هر فضایی را به شکل اصولی و دقیق انجام دهید.

همه افراد به دکوراسیون خانه خود اهمیت می دهند و دوست دارند که تابلو هایی که به دیوار نصب می کنند، به خوبی جلب توجه کند و حتی در انتخاب رنگ پارچه های مبل، پرده و سایر وسایل هم دقت زیادی می کنند. اما نکته مهم این است که هر کدام از این وسایلی که در دکوراسیون خانه شما استفاده می شوند، به کمک نور جلوه زیباتری پیدا کرده و بسیار جلب توجه می کنند.

شاید باور نکنید اما در صورتی که در تابش نور اشتباهی رخ دهد، باعث می شود تا همه زحمات شما به هدر برود. در واقع در صورتی که نور خانه شما زیاد باشد، همه قسمت هایی که دوست ندارید، مانند درزهای مبل، پشت صندلی ها و… مورد توجه قرار می گیرند.  حتی می توان گفت که وجود نور زیاد باعث می شود تا حس آرامش در فضا از بین برود.

بهتر است بدانید که نورپردازی در هر خانه ای باید به گونه ای باشد که فرق شب یا روز بودن را متوجه شده و هرگز نباید لامپ لوستر ها به صورت چهل چراغ در همه ساعات شبانه روز روشن باشد و شب را مانند روز روشن کند. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم قبل از انجام هر کاری با مفهوم نورپردازی برای هر فضایی آشنا شوید.

نورپردازی از مهم ترین ارکان طراحی دکوراسیون داخلی می باشد و توجه به این رکن باعث می شود تا همه اجزای دکوراسیون به میزان کافی به چشم آمده و زیباتر به نظر برسند. فراموش نکنید که هر چه محیط بسته تر باشد ، نیاز به نورپردازی، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

نکته مهمی که در رابطه با نورپردازی باید بدانید این است که برای انجام نورپردازی باید دو قانون اصلی را رعایت کنید. قانون اول؛ باید در هر محیطی منابع نور متعدد در سطوح مختلف، وجود داشته باشد تا یک تعادل دلپذیری در نورپردازی ایجاد شود. قانون دوم؛ نورپردازی در هر محیط باید با توجه به کاری باشد که قرار است در آن فضا صورت گیرد. برای مثال نورپردازی که برای فضای آشپزخانه انجام می شود، مسلما” با نورپردازی اتاق خواب متفاوت خواهد بود.

نورپردازی اتاق پذیرایی

در ظاهر همه تصور می کنند که اتاق پذیرایی فضایی است که باید مانند سالن عروسی کاملا” روشن باشد. اما همان طور که گفته شد، نور زیاد باعث می شود که مهمانان در این اتاق احساس راحتی نداشته و در واقع عصبی شوند. یادتان نرود که روشن بودن زیاد اتاق پذیرایی، آرامش را از این اتاق خارج می کند.

پیشنهاد می کنیم که کانون تمرکز نور در اتاق پذیرایی را روی میز پذیرایی قرار دهید، زیرا این کار باعث می شود تا توجه مهمانان به مرکز اتاق جلب شود. بهترین منبع نوری که برای میز پذیرایی وجود دارد، لوسترهای کلاسیک پر زرق و برقی است که شما تنها می توانید در این قسمت از خانه از آنها استفاده کنید و در سایر فضا های خانه توصیه نمی شود. بهتر است این نوع لوستر ها را در مرکز اتاق و در بالای میز پذیرایی نصب کنید. البته نکته مهم این است که نباید از لامپ هایی با نور خیلی قوی برای این نوع لوستر ها استفاده شود. زیرا این کار نه تنها باعث می شود تا شدت نور برای مهمانان آزار دهنده شود، بلکه افراد نمی توانند به زیبایی خود لوستر توجهی داشته باشند.

در قسمت های دیگر اتاق پذیرایی بهتر است از نورهای غیر مستقیم استفاده شود. برای مثال نصب دیوارکوب هایی که نور را به سمت سقف می تاباند یا فقط تابلوی زیرشان را روشن می کنند، ایده مناسبی خواهد بود. حتی می توانید از آباژورهایی با پوشش های مات یا چراغ های باتری داری که درون ظروف چینی یا سنگ های تزیینی کار گذاشته می شود هم بهره بگیرید.

در صورتی که در اتاق پذیرایی منزل شما بوفه با دکوری وجود دارد، می توانید از لامپ های هالوژن ملایمی که در این بوفه ها قرار دارد، به عنوان روشنایی غیر مستقیم اتاق پذیرایی استفاده کنید.

نورپردازی فضای آشپزخانه

همان طور که بار گفته شده است، در فضای آشپزخانه باید از یک منبع نور سقفی مانند چراغ های هالوژنی یا فلورسنت قوی استفاده شود. این نوع نورپردازی جزء اصلی ترین نورهایی است که باید در محیط آشپزخانه وجود داشته باشد. اما در آشپزخانه برای فضای کار خود باید از نورپردازی دیگری بهره بگیرید تا از این طریق بتوانید فضای کار خود را روشن تر کنید. از آنجایی که در آشپزخانه به صورت معمول کارهای ظریف تری انجام می شود، به همین خاطر باید پرنور تر از سایر قسمت های خانه باشد.

بهتر است بدانید که بهترین روش برای نورپردازی آشپزخانه استفاده از نور هالوژن ها در زیر کابینت ها، نور غیر مستقیم دیوارکوب ها، فلورسنت های تعبیه شده در سطح های مختلف آشپزخانه و یک منبع اصلی نور سقفی می باشد.

نورپردازی اتاق خواب

از آنجایی که اتاق خواب فضایی برای استراحت و خواب می باشد، توصیه می کنیم نورپردازی این اتاق را با دقت و توجه بیشتری انجام دهید. در واقع باید نور را به گونه ای تنظیم کرد که بتوان یک فضای دنج، گرم و نرم را در شما القا کند. یادتان نرود که تنظیم نور اتاق خواب باید متناسب با روحیه شما قابل کنترل باشد.

پیشنهاد می کنیم روی میز کنار تخت خواب خود از نورهای مستقیم و قوی استفاده کنید تا بتوانید در زمان مطالعه از آنها بهره بگیرید. البته یادتان باشد که نورها را به گونه ای تعبیه کنید که به سمت خارج تخت خواب بتابند. توجه به این نکته باعث می شود تا ه در صورت روشن ماندن، هنگام خواب هم باعث آزار شما نشود. پیشنهاد می کنیم برای اینکه در نورپردازی اتاق صرفه جویی کنید ، این نورهای قوی را به سمت میز آرایشی یا محل لباس پوشیدن تنظیم کنید.

منبع نور دیگری که باید در اتاق خواب وجود داشته باشد، چراغ خواب می باشد. وجود چراغ خواب به دلیل نور ملایمی که دارد، باعث ایجاد روشنایی خفیفی در اتاق می شود تا اگر شما به صورتی ناگهانی در ساعات شب از خواب بیدار شدید، در تاریکی مطلق نباشید. پیشنهاد ما این است که برای نور این چراغ از یک لامپ کم وات با شیشه مات استفاده کنید، زیرا نوری شبیه نور شمع تولید می کند.

نورپردازی حمام و سوریس بهداشتی

بهتر است بدانید که سرویس بهداشتی هم نیاز به نورپردازی اصولی خواهد داشت و توصیه ما این است که از منابع نور جانبی استفاده کنید. در صورتی که از فضای سرویس بهداشتی برای آرایش کردن استفاده می کنید، باید نورها را مانند اتاق گریم، در دو طرف آینه تعبیه کنید. اما اگر از سرویس بهداشتی خانه خود به منظور آرایش استفاده نمی کنید، می تواند از دیوارکوب هایی با نور شمع هم کمک بگیرید. برای دستشویی و حمام هم بهتر است از یک نور سقفی ساده استفاده کنید.

نکته مهم برای حمام های بزرگ این است که تمرکز نور سقفی را روی دوش قرار داده و اجازه دهید قسمت های دیگر فضای حمام نور کمتری داشته باشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید