کفپوش گرانولی یا لاستیکی چیست؟

بدون دیدگاه

کفپوش لاستیکی چیست و چه کاربردی دارد؟     

در صورتی که در باشگاه های ورزشی و بدن سازی رفت و آمده داشته باشید، بدون شک متوجه کفپوش های خاصی که در این سالن ها وجود دارد شده اید. کفپوش های لاستیکی که با نام کفپوش های گرانول معروف هستند برای پوشاندن سطح های مختلف فضاهای ورزشی کاربرد دارند. کفپوش های گرانول را کفپوش های پلاستیکی، ورزشی، ضربه گیر و همچنین کفپوش های پارکی هم می نامند. وزن کفپوش های گرانولی بالا است و به دلیل سنگین بودن وقتی روی زمین قرار می گیرند ثابت در جای خود می ماند اما با این حال می توان برای تثبیت دائم این کف پوش ها را با چسب و پیچ در جای خود محکم نمود.

معرفی گرانول

لاستیک های فرسوده به صورت روزانه در انبارها دپو می شوند و یا در زمین های بایر بدون استفاده قرار می گیرند به گونه ای که سالانه چندین هزار تن لاستیک فرسوده وجود دارد که می توان از آن ها به شکل مفید استفاده نمود.

در ابتدا تایر های لاستیکی فرسوده را خرد کرده و به صورت کامل تمام سیم و الیاف موجود در آنها را پاکسازی می کنند و سپس لاستیک های خرده شده آماده را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می دهند. دانه های گرانول از ترکیب لاستیک با مش مناسب و چسب لاستیک صنعتی که در قالب های مخصوصی حرارت دهی شده اند تولید می شوند. دانه های گرانول دارای خاصیت ارتجاعی بوده و این خاصیت باعث می شود تا از آنها برای تولید کفپوش های گرانولی یا لاستیکی استفاده شود.

گرانول تولید شده و پودر لاستیکی که طی فرایندی از ماشین آلات استخراج می شوند به عنوان ماده اولیه بسیاری از تولیدات دیگر در صنایع راه سازی، کفپوش ها و سوخت کوره ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

موارد استفاده از کفپوش های لاستیکی

مکان هایی که در معرض تردد زیاد، وزن های بالا و عوامل محیطی شدیدی هستند نیاز به کفپوش مناسبی دارد که مقاومت بالایی داشته باشند. به همین خاطر کفپوش های لاستیکی یا گرانولی را می توان برای محیط هایی مانند پارک ها، حیاط مدرسه، پارکینگ ها، پیاده روها، استخر ها، باشگاه های بدنسازی و ورزشی ،اصطبل حیوانات و … مورد استفاده  قرار داد.

مزایای کفپوش های گرانول

کفپوش گرانول از مقاومت بسیار بالایی برخورد هستند و دوام بالای آنها باعث ماندگاری و عمر طولانی این کفپوش ها می شود و همچنین به خاطر خاصیت الاستیته ای که دارند باعث می شود تا تمام ضربه ها را به خود جذب کرده و جزء کفپوش های نشکن به شمار می روند. تردد فضاهایی مانند باشگاه های ورزشی بالا بوده و همچنین احتمال اینکه دستگاه بدنسازی و انواع وزنه های سنگین بر روی سطوح کفپوش ضربه های سنگین وارد کند وجود دارد. از این رو کفپوش ها لاستیکی می توانند در برابرعبور ماشین، ضربه و تردد بالا مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

خاصیت کفپوش لاستیکی یا گرانولی

این نوع از کفپوش ها در برابر تابش نور خورشید مقاوم هستند و رنگ آنها تغییر نخواهد کرد و به راحتی می توان از این نوع کفپوش ها در اقلیم های مختلف آب و هوایی استفاده نمود. کفپوش های گرانولی را می توان با اطمینان خاطر در فضاهای باز به کار برد چرا که این نوع کفپوش ها در مقابل بارش باران و برف مقاومت بالایی دارند و آسیب پذیر نبوده و نمی پوسند.

مشخصات فنی کفپوش های لاستیکی

ضخامت کفپوش های گرانولی ۲۰ ، ۲۵ ، ۳۰ میلیمتر می باشد و در ابعاد مختلفی قابل عرضه هستند. البته به صورت معمول در ابعاد های ۵۰*۵۰ سانتی متر و یا ۱*۱ متر تولید می شوند. شایان ذکر است که ابعاد سفارشی هم با توجه به ابعاد فضایی که قرار است از این نوع کفپوش ها استفاده شود، تولید می شوند.

تراکم کفپوش گرانولی

برای سنجش کیفیت کفپوش های گرانول باید تراکم این نوع کفپوش ها را مورد بررسی قرار داد. به همین خاطر هر چه تراکم کفپوش ها بالاتر باشد ذرات لاستیک به هم چسبیده و فشرده هستند و سختی و دوام بالاتری در مقابل فشارهای مختلف دارند.

انواع کفپوش گرانولی

کفپوش های گرانول دارای دو نوع مختلف هستند که شامل کفپوش پشت ساده و کفپوش پشت تخم مرغی می باشند و با رنگ ها و ابعاد متنوعی در بازار قبل عرضه می شوند.

کفپوش تخم مرغی

کفپوش های پشت تخم مرغی دارای پایه هایی هستند که باعث می شود تا فاصله ای با سطح زمین ایجاد شود. از این نوع کفپوش ها می توان برای پوشش سطوح فضای بازی پارک ها، محوطه های فضای سبز استفاده نمود. فاصله ای که این نوع از کفپوش گرانول ایجاد می کنند سبب می شود که هنگام آبیاری و شستشو، آب از زیر کفپوش ها خارج شود و زیر آنها باقی نماند.

کفپوش های گلدن

نمونه ای از کفپوش های گرانولی وجود دارند که با نام کفپوش های گلدن معروف هستند که در زیر نور می درخشند. این نوع از کفپوش ها با رنگ آبی و سبز هستند و زیبایی آنها در محیط بسیار تاثیر گذار خواهد بود و به صورت معمول از آنها برای مراسم های جشن و زیباسازی کف استفاده می شود.

نوشتهٔ بعدی
جلوگیری از اتلاف انرژی با پنجره سیلیکونی
نوشتهٔ پیشین
نورپردازی ورودی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید