عوامل مهم در طراحی محیط کار

بدون دیدگاه

طراحی دکوراسیون اداری

  • اولین عاملی که در طراحی محیط کار باید مورد توجه قرار بگیرد، عامل سروصدا است. عاما “سرو صدا” رابطه ی آشکار و قابل پیش بینی با عملکرد افراد در محیط کار دارد; این عامل باعث کاهش عملکرد افراد و ناخشنودی آنها می شود. برای کاهش سرو صدا حذف یا به حداقل رسانیدن میزان سروصداهای ناخواسته در محیط کار میتوانید از گوشی های ضد صدا استفاده کنید و یا در محیط هایی به کار مشغول شوید که با وسایل ضد صدا مجهز شده باشند.
  • دومین عاملی که در طراحی محیط کار باید مورد توجه قرار گیرد، “موسیقی” است. پخش موسیقی در محیط کار باعث میشود شرایط کار برای افراد، مطبوع تر شود. موسیقی باعث می شود دوره های ملالت و خستگی کاهش پیدا کند و کارکنان هوشیار باقی بمانند.
  • “درجه ی حرارت” سومین عاملی است که در طراحی محیط کار باید در نظر بگیریم. درجه ی حرارت عاملی است که بر عملکرد شغلی و سلامت کارکنان اثر مستقیم دارد. بسیاری از مشاغل نیازمند آن است که کارکنان در درجه ی حرارت شدید کار کنند( صنعت فولاد، ریخته گری) و برخی مشاغل دیگر نیز وجود دارد که کارکنان باید وظایف شغلی خود در درجات بسیار پایین انجام دهند(صنایع بسته بندی). نتیجه ی تحقیقات نشان می دهد که درجه ی حرارت موثر و زیاد بر عملکرد شناختی ، جسمی و ادراکی افراد اثر می گذارد. عواملی از جمله : الف) نوع کار، ب) مقدار فعالیتی که یک فرد در زمان معینی انجام می دهد و ج) تعداد و فراوانی دوره های استراحت “مجاز” متصدی شغل، باعث کاهش تاثیرات منفی درجه حرارت بر عملکرد شغلی و سلامت کارکنان می شود.
  • چهارمین عامل که در طراحی محیط کار، مورد بحث قرار می گیرد ” بهره گیری” مناسب از رایانه ها” ست برخی از افراد که با رایانه کار میکنند، اعتقاد دارند که نمایشگرها خطرناک هستند و از بعضی نشانه های مرضی شکایت دارند. اما نتایج تحقیقات نشان داده است که فشار روانی حاصل از احساس فقدان کنترل شخصی در موقع کار با رایانه و نیز کار فزاینده ای که با رایانه می توان انجام داد باعث چنین اعتقادی می شود. همچنین نتایج تحقیق دیگری نشان می دهد هر چند کار کردن با رایانه ها ممکن است باعث فشار چشم شود اما باعث صدمه ی دایمی چشم نمی شود. اما برای این مشکل نیز راه حل های ساده ای وجود دارد. به عنوان مثال می توانیم انعکاس نور صفحه ای رایانه را با تغییر زاویه ی آن کاهش دهیم.

دلیل بسیاری از نشانه های مرضی گزارش شده به وسیله ی متصدیان رایانه ها، طراحی ضعیف یا نادرست محیط کار این نوع کارکنان است. نتایج تحقیقاتی که در زمینه طراحی بهینه میز کار رایانه و نحوه ی نشستن افراد در پشت آن انجام شده است، نشان می دهد که زاویه ی بهینه آرنج در هنگام کار با رایانه “۹۹” درجه و درجه ی تمایل تنه ی بدن “۱۰۴” درجه است.

نوشتهٔ بعدی
نکاتی جهت دکوراسیون خانه های قدیمی
نوشتهٔ پیشین
اصول دکوراسیون حمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید